انتقاد رئیس شورای شهر از نمای تقلیدی ساختمان‌ها در تهران

  • چهارشنبه 30 دی 1394

اخبار => اخبار

انتقاد رئیس شورای شهر از نمای تقلیدی ساختمان‌ها در تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نیمی از ساختمان‌های شهر توسط افرادی فاقد تحصیلات دانشگاهی ساخته می‌شوند، گفت: نمای ساختمان‌ها در مرکز کشور بیشتر تقلیدی است و مناسب نیستند.

مهدی چمران اصلاح وضعیت فعلی نمای شهر تهران را زمان‌بر دانست و با بیان اینکه نیمی از ساختمان‌ها به‌وسیلة افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی ساخته می‌شوند، گفت: این افراد ساختمان‌ها را به‌طور تقلیدی و از روی نمونه‌هایی که مشاهده می‌کنند، می‌سازند.

چمران با بیان اینکه برخی از ساختمان‌ها در شهر تهران به‌دلیل فخر‌فروشی ساخته می‌شوند، افزود: نمای این نوع ساختمان‌ها از دوران‌ گذشتة ساختمان‌های اروپایی تقلید شده که در قرن‌های 14و 15 میلادی آنها احداث شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: معماری این نوع ساختمان‌ها در شهر تهران تقلید می‌شود و شایستة کشور ایران با معماری اصیل ایرانی نیست.

وی معماری رومی را یکی از انواع معماری نامتجانس دانست که در شهر تهران از آن تقلید می‌شود.

چمران با انتقاد از اینکه معماری رومی یکی از مزیت‌های نمای ساختمان در فروش محسوب می‌شود، افزود: این موضوع موجب تشویق و افزایش نماهای رومی در شهر تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه رومی‌ها در بخشی از معماری خود مرهون معماری ایرانی هستند، افزود: استفاده از گنبد در معماری رومی، تقلیدی از معماری ایرانی است.

چمران با تأکید بر اینکه این‌گونه نماها نشان‌دهندة پریشانی ذهن طراح آن است، گفت: صاحبان ساختمان‌هایی با نمای تقلیدی، پس از مدتی از این نوع نما خسته شده و در‌صدد تغییر و یا ایجاد اصلاح در نمای ساختمان برمی‌آیند.

چمران تغییر و یا اصلاح در نمای ساختمان را موجب هدر‌دادن منابع ملی عنوان کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزة سبک زندگی و سبک معماری و منظر شهری افزود: شورای شهر تهران، شهرداری و دانشگاه‌ها باید این نابسامانی را رفع کنند.

وی گفت: در چهارمین دورة شورای اسلامی شهر تهران ساماندهی سیما و منظر شهری به‌طور جدی دنبال می‌شود.

چمران افزود: بر‌اساس مصوبة شورای شهر تهران طرح نماهای ساختمان‌های شهرداری نیز باید در هیأتی داوری و سپس اجرا شود.

چمران با بیان اینکه ساختمان پارلمان‌ها در جهان نشان‌دهندة فرهنگ آن کشور است، گفت: ساختمان‌های شهرداری تهران به‌عنوان پارلمان محلی، نمونة خوبی برای معماری شهر تهران نیستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با تأکید بر لزوم تغییر نگرش در احداث ساختمان‌های دولتی افزود: ساختمان‌هایی مانند ساختمان‌های وزارت نیرو و بانک مرکزی باید به‌عنوان نمادهای ذخیرة انرژی و اقتصاد کشور باشند، در‌حالی‌که این ساختمان‌ها نمونه‌ای از هدر‌رفت انرژی شناخته می‌شوند.

وی تأکید کرد: ساختمان‌های دولتی منبع و ثروت ملی هستند و باید برای سالیان و قرن‌ها باقی بماند و بر این اساس این ساختمان ساخته شود.


تعداد بازدید : 410

ارسال نظر

ارسال