جایزة بین‌المللی برای هتل فرودگاهی ایران

  • چهارشنبه 30 دی 1394

اخبار => اخبار

جایزة بین‌المللی برای هتل فرودگاهی ایران

جایزه بین‌المللی "طراحی هتل و اماکن اقامتی 2015" در دو بخش بهترین رستوران فضای اقامتی و بهترین مرکز تندرستی (Spa) به سبب طراحی و اجرای شایستة فرودگاه بین‌المللی امام، به شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش تعلق گرفت. این جایزه در تاریخ پنجم تیرماه سال جاری در هتل اسپلندیدو ﴿Splendido Hotel) شهر پورتوفینو جنوا ایتالیا به خانم شیوا آقابابایی، آرشیتکت پروژه اعطا شد.

هتل بین‌المللی امام‌خمینی، نخستین هتل فرودگاهی ایران می‌باشد. این هتل با مساحتی به‌وسعت 55 هزار مترمربع روبروی ترمینال مسافری فرودگاه امام واقع شده است و دارای 500 اتاق میهمان در دو گرید 4 و 5 ستاره با فضاهای خدماتی مشترک و فضاهای عمومی و میهمان‌پذیری مجزا می‌باشد که براساس استانداردهای بین‌المللی طراحی و اجرا شده است. معماری داخلی این هتل با بکارگیری رنگ‌های زنده در مقیاس وسیع در تضاد با سطوح خالص تیره و ترکیب نقوش ایرانی با سبکی مدرن از شاخصه‌های ارزندة این پروژه می‌باشد که این پروژه را موفق به دریافت جوایز فوق نموده است.

مراسم اعطای جایزه در هتل اسپلندیو شهر پورتوفینو جنوا ایتالیا

 

شایان ذکر است که مراحل طراحی و اجرای فرودگاه امام تحت نظارت تیم فنی اکور فرانسه، از معتبرترین زنجیره‌های بهره‌برداری هتل انجام شده است و اخذ تائیدیه در مراحل مختلف طراحی و اجرا از چالش‌هایی بوده که مهندسین ایرانی شاغل در پروژه با توانمندی قابل تقدیر در آن موفق بوده‌اند.

خانم مهندس شیوا آقابابایی مدیرعامل و آقای مهندس محمد نعمتی رئیس هیأت‌مدیرة شرکت طرح و آفرینش جزئیات بیشتری از این دستاورد بین‌المللی را مطرح کردند:

مهندس شیوا آقابابایی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش- آرشیتکت و طراح پروژة هتل فرودگاه

 

خانم مهندس آقابابایی آرشیتکت پروژه یادآور شدند که فراتر از طرح معماری داخلی که توسط داوران و دست‌اندرکاران فن مورد تحسین قرار گرفته است، طراحی هتل از کانسپت‌های اولیه تا دیاگرام‌های حرکتی و ترکیب عملکرد فضاها تا جزئیات و مشخصات فنی بسیار دقیق مصالح و تجهیزات بکار گرفته شده در پروژه و رعایت استانداردهای حریق و تأمین آسایش فضاهای داخلی با کنترل میزان انتقال صوت همه از مواردی می‌باشد که پروژة هتل فرودگاه را از پروژه‌های مشابه داخل کشور متمایز می‌نماید.

وی همچنین اعتقاد دارد که همزمانی طراحی و اجرا و هماهنگی کامل مابین تیم‌های مهندسی پروژه در زمینه‌های سازه، معماری، مکانیکال، الکتریکال و معماری داخلی ازجمله شاخصه‌های پروژه است که منجر به طراحی و اجرای موفق این پروژه منحصربه‌فرد گردیده است.

 

طلوع رنگ

وی دوست دارد پروژه هتل فرودگاه را "طلوع رنگ" بنامد و این پروژه را گذری از بناهای خاکستری و تک‌رنگ بداند. در این هتل رنگ‌ها با جسارت در سطوح بزرگ به‌کار گرفته شده‌اند تا تلفیق رنگ و نور به سبک مدرن، جلوه‌ای تازه از معماری امروز ایران ‌باشد.

در فضاهای مختلف این هتل، رنگ‌ها فریاد زده شده‌اند. رنگ‌های صورتی، بنفش، زرد و سبز در کنار رنگهای خنثی در سطوح بزرگ با پرهیز از بکارگیری هر آرایة اضافی در کنار همدیگر به‌کار گرفته شده‌اند تا پانزده هزار مترمربع فضاهای عمومی هتل با عملکردهای متنوع همچون یک طرح یکپارچه عمل نمایند و هر بیننده‌ای را مجذوب خود نمایند.

مهندس محمد نعمتی رئیس هیأت‌مدیرة شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش

 

آقای مهندس نعمتی رئیس هیأت‌مدیرة شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش در تکمیل این سخنان می‌گوید: در سال 2014 و 2015 این پروژه در فهرست نامزدهای برگزیدة مسابقه معماری داخلی خاورمیانه و آفریقای‌شمالی بوده و مفتخر به دریافت تقدیرنامه گردیده است. همچنین در بینال ونیز، پروژة هتل فرودگاه جزو طرح‌های برگزیدة معماری بوده که از پانزدهم اردیبهشت‌ماه تا آذرماه سال جاری در پاویون ایران درمعرض نمایش قرار گرفته است.

هتل فرودگاه در رقابت با هتل‌هایی نظیر سوفیتل، شرایتون، کمپینسکی و حیات رجنسی، فرمونت، آیکون، ریتزکارلتون ریورز، ان اچ و ... که در این مسابقه به مرحلة نهایی راه پیدا کرده بودند موفق به اخذ جایزه از International hotel & property award 2015 شده است.

این رویداد موجب اعتلای نام سرزمین عزیزمان ایران در صحنه جهانی با رویکرد هنر و معماری گردید و موجب افتخار و سربلندی مدیران و کلیة مهندسین و کارکنان شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش است که با تلاش بی‌وقفة خود این پروژه را با بهترین کیفیت و در زمان مناسب به اجرا و بهره‌برداری رسانده‌اند.

وی در ادامه افزود، اهمیت پروژه به‌روش طرح و اجرا در کنترل هزینه و زمان پروژه است و تأثیر این روش در پروژة هتل فرودگاه علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات به‌وجود آمده ناشی از افزایش قیمت ارز و عدم امکان ورود کالاهای موردنیاز پروژه که در گروه ده کالاهای وارداتی بوده کاملاً مشهود است به‌طوری‌که کل زمان اجرای پروژه از ابتدای طراحی تا شروع بهره‌برداری کمتر از 4 سال به‌طول انجامیده است. وی در خاتمه از کارفرمای محترم پروژه، شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری آریازیگورات که با سرمایه‌گذاری جهت احداث اولین هتل فرودگاهی ایران امکان ایجاد این پروژه را فراهم نمودند تشکر نمود. همچنین زحمات شرکت مهندسین مشاور عمران زاوه که مسئولیت نظارت مقیم این پروژه را برعهده داشتند و در طی اجرای پروژه زحمات بسیاری را متحمل شدند، قابل‌تقدیر دانست.

وی این جایزه را به ملت ایران و خصوصاً تمامی دست‌اندرکاران، مدیران، مهندسین، طراحان، کارکنان شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش و پیمانکاران، تأمین‌کنندگان و تمامی زحمتکشان پروژه که طی 4 سال اجرای پروژه با تلاش بی‌وقفه و مسئولانة خود، در اجرای این کار وی را همراهی کردند تقدیم نمود.

مراسم افتتاحیه هتل فرودگاه امام- اسفندماه 1393

 

لازم به توضیح است شرکت مهندسین مشاور طرح و آفرینش مطرح‌ترین شرکت مهندسی در زمینة طراحی و اجرای هتل‌ها و پروژه‌های اقامتی در کشور است که ازجمله کارهای شاخص این مجموعه می‌توان به طراحی و مدیریت اجرای بخش‌هایی از هتل بین‌المللی داریوش، بازسازی هتل کوثر اصفهان، هتل صخره‌ای کندوان، هتل صفاییه یزد و بیمارستان محب اشاره نمود.


تعداد بازدید : 3745

ارسال نظر

ارسال