رعایت پنج الزام در نمای ساختمان

  • پنجشنبه 1 بهمن 1394

اخبار => اخبار

رعایت پنج الزام در نمای ساختمان

دنیای اقتصاد- مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اعلام نهایی‌شدن گام اول ضوابط نمای ساختمان، از رعایت پنج الزام در استفاده از مصالح ساختمانی نما خبر داد.

جواد کریمیان‌اقبال، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، با اشاره به تهیة ضوابط در‌خصوص انضباط نما گفت: در این ضوابط به ساماندهی نماهای شهری در مصالح استفاده‌شده در نماهای ساختمانی، ملحقات نما شامل تأسیسات، کولرها و...، تابلو‌های نصب‌شده روی نما، نحوة قرارگیری پیش‌آمدگی و بازشوها و نحوة طراحی بام‌ها به‌عنوان نمای پنجم پرداخته شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در‌خصوص ساماندهی سیما و منظر شهری گفت: همة اقدامات انجام‌شده که درنهایت به تهیة ضوابط عام نما منجر شده است، با ایجاد توازن و همخوانی میان حقوق فطری و ضوابط و قوانین تدوین‌شده در حوزه‌های شهری بوده است.

وی افزود: مرحلة اول ضوابط‌ نما (انضباط نما) تدوین شده و به تأیید اعضای کمیتة ارتقای کیفی سیما و نمای شهر تهران و اهل حرفه و اساتید مطرح دانشگاهی خارج از این کمیته نیز رسیده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهری شهرداری تهران اظهار کرد: همچنین در این راستا انجام مطالعات اولیه گام دوم ضوابط نما (نظم نما) و تدوین فرآیند اجرایی مرحلة اول ضوابط نما نیز انجام شده است.

این اقدامات با سعی در تدوین راهبردها و راهکارهایی جهت ساماندهی نماهای شهری بوده است که امیدواریم هم عوامل خلاق در حوزة زیبایی‌شناختی و هم حقوق شهروندی و دغدغه‌های مدیریت شهری را مورد‌نظر قرار دهد و با تبدیل این راهبردها به ضوابط شفاف در حوزة نمای شهری سبب ایجاد تعاملی دوسویه میان مدیریت شهری و شهروندان در امر ساماندهی نماهای شهری شود.

وی تأکید کرد: در این ضوابط به ساماندهی 5 مورد از نمای ساختمان رسیدگی شده است که این موارد شامل مصالح استفاده‌شده در نماهای ساختمانی، ملحقات نما شامل تأسیسات، کولر‌ها و ...، تابلو‌های نصب‌شده روی نما، نحوة قرارگیری پیش‌آمدگی و بازشوها و نحوة طراحی بام‌ها به‌عنوان نمای پنجم است.


تعداد بازدید : 374

ارسال نظر

ارسال