سخنگوی کمیسیون شهرسازی شورای شهر:

مصوبات کمیتة نما مربوط به ساخت‌و‌سازهای جدید شهر تهران است

  • پنجشنبه 1 بهمن 1394

اخبار => اخبار

سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: مصوبات کمیتة نما مربوط به ساخت‌و‌سازهای جدید شهر تهران است و استانداردسازی نماهای ساخته‌شده سال‌های قبل در حیطة وظایف این کمیته نیست.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی تندگویان با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌های کمیتة نما مربوط به ساخت‌و‌سازهایی که پیش‌تر در شهر تهران صورت گرفته‌اند، نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به شمار رأی‌های صادر‌شده در مسیر ساخت‌و‌سازهای کنونی، از یک سال آینده شاهد تغییر و تحولی در بحث نمای ساختمان‌ها خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه اگر ساختمانی در سال‌های پیش با نمای شیشه‌ای ساخته شده، این مسئولیت کمیتة نما نیست که اقدام به استانداردسازی این سازه کند، خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که از ابتدای شورای چهارم در دستور‌کار کمیسیون شهرسازی قرار داشت، استانداردسازی روند ساخت نماهای ساختمانی بود. چراکه تا پیش از تشکیل کمیتة نما، در این زمینه هیچ قانون یا نهاد تصمیم‌ سازی وجود نداشت.

این عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر با تأکید بر اینکه به‌‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم نمای ساختمان‌های ساخته‌شده از مصالحی همچون شیشه را تخریب و منطبق با معیارهای کنونی کمیتة نما استانداردسازی کنیم، بیان کرد: کمیتة نما متشکل از متخصصان معماری و ایمنی است و با دستورالعملی مشخص تمامی سازندگان را ملزم به رعایت قوانین می‌کنند. اما این تصمیم‌گیری‌ها مربوط به ساخت‌وسازهای جدید است، نه قدیمی.

وی روند دریافت مجوز از کمیتة نما را تشکیل پرونده‌ای از نحوة ساخت بنا تشریح کرد و گفت: مالک برای دریافت مجوز از کمیتة نما باید شرحی از چگونگی ساخت بنا را که شامل طراحی نما به‌همراه موادی که می‌خواهد با آن نمای ساختمانش را بسازد است، می‌شود را به کمیتة بنا بدهد تا متخصصان به استاندارد‌بودن یا نبودن طراح و امکان ساخت رأی دهند.

تندگویان همچنین یادآور شد: اگر طبق مصوبة کمیتة نما مالکی اقدام به ساخت بنای ساختمان‌ خود نکند، در وهلة نخست نمی‌تواند جواز پایان کار دریافت کند، در‌صورت تخلف هم کمیتة نما می‌تواند رأی به تخریب نما داده و مأموران شهرداری نیز اقدام به تخریب نمای غیراستاندارد ساخته‌شده کنند.

سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران دربارة چگونگی ملزم‌کردن ساختمان‌هایی که سال‌ها پیش با نمای غیراستاندارد ساخته شده‌اند به بازسازی و ایمن‌سازی نما نیز گفت: تا زمانی‌که مالکان برای بازسازی یا نوسازی ساختمان مراجعه نکنند، نمی‌توانیم اقدام اجرایی در زمینة استانداردسازی بنا انجام دهیم. حتی اگر تذکری نیز از سوی کمیتة نما به مالک داده شود نیز نمی‌تواند منجر به تغییر در نمای ساختمان یا تخریب شود.


تعداد بازدید : 341

ارسال نظر

ارسال