انتخاب پوشش مناسب برای نمای ساختمان

  • پنجشنبه 1 بهمن 1394

اخبار => اخبار

سادگی نصب و برچیدن نما؛ ممکن است شما در آینده تصمیم بگیرید که نمای ساختمان خود را تعویض نمایید، بنابراین بهتر است که نما به‌راحتی قابل نصب و جمع‌آوری باشد.
انتخاب پوشش مناسب برای نمای ساختمان

در زمان انتخاب پوشش‌های بیرونی برای ساختمان توجه به چند نکته ضروری است:

 

مقاومت دربرابر نفوذ آب؛ که اهمیت زیادی در طول عمر نمای ساختمان شما دارد.

سادگی نصب و برچیدن نما؛ ممکن است شما در آینده تصمیم بگیرید که نمای ساختمان خود را تعویض نمایید، بنابراین بهتر است که نما به‌راحتی قابل نصب و جمع‌آوری باشد.

توجه به ضریب عایق حرارتی؛ در هنگام تهیه متریال برای نما به ضریب عایق حرارتی یا ضریب R توجه نمایید. به این شکل که هر‌چه این ضریب بالاتر باشد بهتر است و کمتر موجب تبادل حرارتی و هدر‌رفتن انرژی می‌گردد.

زیبایی ظاهری؛ ازآنجایی‌که نمای ساختمان شما اولین چیزی است که به‌نظر بیننده می‌رسد بنابراین دقت نمایید که متریال و نوع نمای انتخابی شما زیبایی بصری مناسبی داشته باشد.

تطابق‌پذیری؛ توجه داشته باشید که نوع نمایی که شما انتخاب می‌کنید نباید که جدای از نوع کاربری شما از ساختمان باشد. به‌عنوان مثال برخی از نماهایی که برای ساختمان‌هایی با کاربری اداری مناسب هستند ممکن است برای ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی مناسب نباشند. از‌طرفی نمای انتخابی بهتر است که با توجه به شرایط محیطی و درنظر گرفتن نوع نمای ساختمان‌های اطراف باشد.

دوام و ماندگاری؛ نمای انتخابی باید در‌برابر شرایط آب‌و‌هوایی منطقة شما مقاوم باشد و مثلاً به‌دلیل تغییرات درجه حرارت شکل اولیة خود را از دست ندهد.

انواع متریال مورد‌استفاده در نماهای ساختمانی

ظاهر و چگونگی نمای ساختمان شما مهم‌ترین تأثیر را در نظر و عقیدة دیگران نسبت به ساختمان می‌گذارد. زمانی‌که می‌خواهید نسبت به انتخاب نمای ساختمان اقدام نمایید، قبل از آن در‌خصوص انتخاب متریال مناسب نمای ساختمان خود با توجه به سبک معماری و نکاتی که در انتخاب یک نمای خوب مؤثر است، توجه فرمایید.

 

در ادامه انواع متریالی که می‌توانید برای نمای ساختمان انتخاب کنید به‌طور مختصر شرح داده می‌شود:

 

1-نمای اجرا‌شده با ماسه و سیمان؛

این نماها که با ترکیبی از سیمان، ماسه شسته‌شده و آهک اجرا می‌شود بعد از دهة 1950 ساختمان‌های زیادی با این ترکیب نماکاری شده‌اند. البته اجرای اینگونه نما‌ها مشکلاتی دارد که از‌جمله آنها می‌توان به ضرورت آب‌پاشی روی نما تا چند روز و روزی 2 تا 3 بار برای جلوگیری از ریزش پوشش اشاره نمود. در این نما‌ها می‌توان از ماسه‌های رنگی نیز استفاده نمود. در این نماها هم می‌توان بعد از اتمام کار و خشک‌شدن سطح از رنگ‌آمیزی استفاده نمود و هم می‌توان رنگ را با ملاط قبل از استفاده روی سطوح مخلوط نمود.

2- نمای اجرا‌شده با سنگ‌های آنتیک؛

چنانچه علاقه به ساختمان‌های قدیمی و تاریخی دارید، باید بدانید که بکاربردن سنگ‌های نامنظم برای نمای ساختمان‌ها یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌ها برای پوشش نمای ساختمان‌ها بوده است. این سنگ‌ها از انواع تراورتن، مالون است که با مواد رزینی پوشش داده می‌شوند. این نوع سنگ‌ها هم برای فضاهای داخلی و هم فضاهای بیرونی مناسب می‌باشند.

3- نمای اجراشده با پانل سیمانی دارای الیاف شیشه (فایبر سمنت برد)؛

این پانل‌ها می‌تواند نمایی شبیه نمای چوبی یا سیمانی به شما بدهد. اگر می‌خواهید نمایی داشته باشید که مثلاً شبیه نمای چوبی باشد اما از مقاومت بالاتر از چوب برخوردار باشد می‌توانید از این نوع پانل‌ها استفاده کنید. این پانل‌ها ضدآتش، ضدموریانه است و گاهاً دارای گارانتی طولانی نیز می‌باشند. البته اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که این نوع پانل‌ها با ‌پانل‌های سیمانی که با الیاف آزبست تهیه می‌شوند و بسیار زیان‌بار برای سلامتی هستند تفاوت دارند.

4- نمای اجرا‌شده با پانل‌های چوبی؛

امکانات و پیشرفت‌های علمی این امکان را ایجاد نموده است تا چوب طبیعی را در‌برابر شرایط جوی مقاوم نموده و از آن در نمای ساختمان استفاده نمود. چوب‌های مقاومی از‌قبیل چوب سدر، کاج، صنوبر، درخت آهن (Redwood) و درخت سرو بیشتر برای نما استفاده می‌شوند. نکته‌ای که در‌خصوص استفاده از این چوب‌ها برای نما مهم است مسألة نگهداری از آنها می‌باشد. این چوب‌ها باید به‌صورت دوره‌‌ای توسط افراد کارآزموده و با موارد رزین وینیل استاندارد پوشیده شوند.

5- نمای اجراشده با آجرهای مخصوص نما‌؛

آجرنماها حس طبیعی‌بودن و احساس آرامش‌‌بخشی را القاء می‌نماید. این نوع نما نیاز به نگهداری خاصی ندارد و شاید تا بیست سال هم نیاز به تمیز‌کاری نداشته باشد.

6- نمای اجراشده با چوب‌پلاست  (Wood-plastic composites)

این نما شبیه به پانل‌های چوبی است و البته مزایا و معایب خاص خود را دارد از‌جمله اینکه مشکلات نگهداری پانل‌های چوبی را ندارد، دچار موریانه و قارچ نمی‌شود و از پانل‌های چوبی ارزان‌قیمت‌تر می‌باشد اما ظاهر آن زیبایی خاص چوب را نشان نمی‌دهد.

7- نمای کار‌شده با ورق‌های استیل گالوانیزه رنگی؛

این ورق‌های استیل در زمان تغییرات حرارتی مقاومت خوبی در‌برابر تغییر شکل و فرم دارند. این ورق‌ها را می‌توان به هر شکل و فرمی که مد‌نظرتان باشد روی نمای ساختمان استفاده کرد. معمولاً این ورق‌ها در ترکیب با نمای چوبی چشم‌انداز زیبای از نمای ساختمان ایجاد می‌نماید. استفاده از این ورق های استیل نمایی مدرن به ساختمان می‌دهد. لازم به ذکر است که این ورق‌های استیل در کشور ما کمتر برای نما استفاده می‌شود.

8- اجرای نما با ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی؛

امروزه استفاده از پنل‌های آلومینیومی در نمای ساختمان‌ها بسیار رواج یافته است. این پنل‌ها در رنگ‌های مختلفی در بازار وجود دارد. این پنل‌ها از مزایایی مانند وزن سبک، اجرای راحت، تنوع رنگ و صرفة اقتصادی برخوردار می‌باشد. از‌طرفی معایبی نیز دارد از‌جمله عایق نامناسب در‌برابر صوت و حرارت، عدم مقاومت در‌برابر آتش‌سوزی، جرم‌پذیری بالا و تغییرشکل در‌برابر فشارهای محیطی.

9- نمای اجرا‌شده با پنل‌های پلاستیکی؛

این پنل‌ها از مادة پلی‌وینیل کلراید(PVC)  ساخته می‌شود. استفاده از این ماده در نما در کشورمان رو به افزایش است و شاید به مرور جای پانل‌های کامپوزیت آلومینیومی را بگیرد. از‌جمله مزایای این پانل‌ها می توان به سبک‌بودن، مقاومت در‌برابر ضربه و رطوبت، عایق گرما و سرما و صدا، طول عمر زیاد، قابلیت نصب روی سطوح مختلف و قابل شستشو اشاره نمود. از‌جمله معایب مهم این پانل‌ها قابلیت اشتعال آنهاست که البته سعی می‌شود با ترکیبات شیمیایی خاصی آن‌را ضدحریق نمایند.

10- نمای کار‌شده با سنگ‌های برش‌خوردة منظم؛

استفاده از سنگ‌های برش‌خوردة منظم از قدیم در کشورمان رایج بوده است. در قدیم این سنگ‌ها به‌شکل زبر و غیرصیقلی روی نماها کار می‌شدند اما اکنون این سنگ‌ها صیقل می‌خورند و گاهی همانند سنگ‌های گرانیت کاملاً براق و صیقلی می‌شوند. از‌جمله مزایای استفاده از سنگ طبیعی برای نما می‌توان به عدم تغییرشکل در طول زمان و زیبایی طبیعی سنگ که این زیبایی همیشگی است اشاره نمود. از طرف دیگر از‌جمله مشکلات استفاده از سنگ در نما می‌توان به تحمیل وزن زیاد به ساختمان و مشکل در نصب آن اشاره نمود. از انواع سنگ‌هایی که در بازار ایران برای نما استفاده می‌شود می‌توان به سنگ‌های گرانیت، تراورتن، مرمر، انواع ماسه سنگ‌ها، دیوریت، گابرو و کوارتزیت اشاره نمود.

11- نمای کار‌شده با مواد گرانولیت (نمای مینرال)؛

نمای مینرال تشکیل شده است از اجزای سنگ‌های معدنی به‌شکل گرانول و با رنگ‌بندی گوناگون که با رزین‌های صنعتی و چسب‌های سیلیکونی و آکریلیک و آب مخلوط و روی نما کار می‌شود. از‌جمله ویژگی‌های این نوع نما می‌توان به اجرای سریع‌، وزن سبک، عایق دربرابر سرماوگرما، قابلیت شست‌وشو و تنوع در رنگ نام برد.

12-نمای کار‌شده با شیشه(Curtin wall) ؛

این نما که به‌صورت ترکیبی از چارچوب آلومینیومی و شیشه کار می‌شود، امروزه بیشتر در نمای ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود. ضخامت شیشه‌های بکاررفته در این نما بین 18 تا 40 میلیمتر می‌باشد. فاکتورهایی که در انتخاب شیشه برای نما اهمیت دارد شامل وضعیت عایق‌بودن حرارتی و صوتی، ایمنی و شکنندگی، زیبایی ظاهری کنترل طیف‌های مضر نور خورشید و زاویة انعکاس نور خورشید می‌باشند.


تعداد بازدید : 729

ارسال نظر

ارسال