ضربة فنی تولید داخل با واردات پروفیل ترکیه‌ای

  • پنجشنبه 1 بهمن 1394

اخبار => اخبار

محمود صداقت، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل در و پنجره UPVC گفت: هم‌اکنون 150 هزار تن ظرفیت نصب‌شده برای تولید پروفیل در و پنجرة یو‌پی‌وی‌سی داریم درحالی‌که نیاز کشور کمتر از نیمی از این ظرفیت نصب شده است.
ضربة فنی تولید داخل با واردات پروفیل ترکیه‌ای

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی شبکه خبر، محمود صداقت، نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل در و پنجره UPVC گفت: هم‌اکنون 150 هزار تن ظرفیت نصب‌شده برای تولید پروفیل در و پنجرة یو‌پی‌وی‌سی داریم درحالی‌که نیاز کشور کمتر از نیمی از این ظرفیت نصب شده است.

نایب‌رئیس انجمن تولیدکنندگان پروفیل در و پنجره یوپی‌وی‌سی افزود: متأسفانه به‌علت نبود مدیریت در واردات، از 150 هزار تن ظرفیت نصب‌شده، 30 تا 40 هزار تن پروفیل در و پنجرة یوپی‌وی‌سی در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه 20 هزار تن از نیاز کشور به پروفیل در و پنجرة یوپی‌وی‌سی از‌طریق واردات تأمین می‌شود، اضافه کرد: از 15 ماه قبل تعرفة واردات این محصول با امضای وزیر صنعت از 32 درصد به 15 درصد کاهش یافت که موجب افزایش واردات و برهم‌خوردن موازنه در بازار شد.

صداقت گفت: با واردات پروفیل‌های اروپایی مشکلی نداریم اما کاهش تعرفه موجب شده 90 درصد واردات پروفیل از ترکیه انجام شود و آنها هم برای اینکه با قیمت پایین به بازار ایران ورود و رقابت کنند بیشتر پروفیل‌های نامرغوب ترکیه را به بازار ایران وارد می‌کنند که آسیب جدی به صنعت داخلی وارد کرده است.

وی افزود: استاندارد پروفیل‌های وارداتی، تشویقی است از این‌رو در مبادی ورودی الزامی به ممیزی استاندارد با دقت لازم نیست ضمن اینکه در جلسة حضوری به رئیس سازمان استاندارد اعلام کردیم که ممیزان فقط با نمونة شاهد، پروفیل‌های وارداتی را مقایسه می‌کنند و نمونة شاهد هر قدر هم بی‌کیفیت باشد ملاک تأییدشدن و نشدن پروفیل‌های وارداتی در مبادی ورودی است درحالی‌که استاندارد، نوع ماده را تأیید می‌کند.

صداقت گفت: وزیر صنعت در بیان علت کاهش تعرفة واردات پروفیل به دو برابرشدن قیمت ارز اشاره کرد درحالی‌که با دو‌برابر‌شدن قیمت ارز، واردات مواد اولیه و افزودنی‌های ما هم با ارز دو برابری وارد می‌شود از این‌رو این امر نمی‌تواند دلیلی برای کاهش تعرفه باشد.

وی افزود: درخواست ما این است دست‌اندرکاران و دولتمردان در تصمیم‌گیری‌ها تک‌روی نکنند و حتماً با تشکل‌ها رایزنی کنند البته در این همفکری ممکن است تعرفه کاهش یا افزایش یابد.

صداقت گفت: هر تولیدکننده‌ای براساس ظرفیت و بازارهای خود تولید می‌کند اما در حوزة پروفیل در و پنجرة یو‌پی‌وی‌سی محصولاتی داریم که با نمونه‌های اروپایی رقابت می‌کند.

انجمن تولیدکنندگان پروفیل: واردات پروفیل با تعرفة کمتر از نرخ مصوب

محمدجواد اقدامیان افزود: انتظار ما از دولتمردان این است با توجه به باز‌شدن درهای واردات و گشایش‌های جدید، به‌جای کالاهای ساخته‌شده بی‌کیفیت، فناوری وارد کشورشود.

وی اضافه کرد: دولت باید ارتباط خود را با انجمن‌ها و تشکل‌ها قوی‌تر و آنها را بیشتر وارد بازی کند زیرا این تشکل‌ها و انجمن‌ها با تجربیات خود توانستند در دوران تحریم سرپا بمانند.

عضو انجمن تولید‌کنندگان پروفیل در و پنجره یوپی‌وی‌سی گفت: هم‌اکنون واحدهای تولیدی غیرفعال در این حوزه در‌حال آماده‌کردن شرایط برای ورود دوباره به تولید این محصول هستند.

اقدامیان گفت: هم‌اکنون بیش از نیمی از 42 واحد تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در کشور فعال نیست که علت آن واردات بی‌رویه است که با رفع تحریم‌ها، این واحدها می‌توانند با تهیة مواد اولیه با‌کیفیت دوباره به چرخة تولید بازگردند.

وی افزود: درحالی‌که 60 درصد از ظرفیت 150 هزار تنی نصب‌شده تولید یوپی‌وی‌سی در کشور غیرفعال است سالانه 20 هزار تن از این محصول وارد می‌شود که اگر این واردات انجام نشود می‌توانیم ضمن تأمین نیاز داخل، مازاد تولید را صادر کنیم.

اقدامیان گفت: با تصمیم نادرست برخی دولتمردان در باز‌کردن درهای وارداتی و وارد‌کردن کالاهای بی‌کیفیت به بازار داخل‌، برخی از تولید‌کنندگان انگیزه‌ای برای تولید ندارند.

وی افزود: از واردات کالای با‌کیفیت استقبال می‌کنیم زیرا فضای رقابتی ایجاد می‌کند اما می‌بینیم درحالی‌که تولید با‌کیفیت با ماشین‌آلات پیشرفته در ایران انجام می‌شود متأسفانه بازرگانان با دورزدن‌تعرفه‌ها، کالاهای بی‌کیفیت را وارد می‌کنند.

اقدامیان گفت: برخی از این کالاها با روش‌های مختلف با تعرفه‌ای پایین‌تر از تعرفة کتاب واردات و صادرات، وارد کشور می‌شود.

وی افزود: حدود 40 درصد از واحدهای تولیدی یوپی‌وی‌سی هم‌تراز تولید‌کنندگان اروپایی هستند و این ظرفیت در 60 درصد بقیه نیز وجود دارد که بتوانند با برخی اقدامات خود را به این تراز برسانند.

تعرفة ترجیحی تیغ دولبه

اغلب اتحادیه‌های اقتصادی نهایتاً طی مراحل تکاملی خود به اتحادیه‌های سیاسی تبدیل شده و یا بسیار به آن نزدیک می‌شوند. هدف اساسی از تشکیل بلوک‌های اقتصادی مذکور ایجاد جریان آزاد مبادلات تجاری و پولی فی‌مابین کشور‌های عضو اتحادیة می‌باشد. اولین اقدامات مورد انجام در این خصوص ایجاد تعرفة ترجیحی فی‌مابین کشورهای عضو به‌معنی کاهش تعرفة واردات و صادرات در‌خصوص کالاهای انتخابی و مورد توافق طرفین تقریباً به 10% درصد تعرفة همان کالا برای کشورهای ثالث می‌باشد.

به‌طور مثال اگر کالایی برای ورود به کشور مبدأ دارای تعرفة واردات به هر شکل اعم از حقوق گمرکی و سود بازرگانی و سایر موارد مشابه باشد در‌صورتی‌که کالای مذکور از کشور طرف قرارداد در لیست تجارت ترجیحی باشد عموماً به 10% همین مبلغ کاهش می‌یابد. همانگونه‌که همة اعضای محترم صنف تولید‌کنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی دروپنجره و عوامل مرتبط دولتی و سایر عوامل ذیربط و ذی‌مدخل مطلع هستند صنعت پروفیل upvc در‌حدود 10 سال گذشته با ایجاد تعداد زیادی واحد تولید‌کنندة پروفیل در کشور ایران راه‌اندازی گردیده و شروع به‌کار نموده است.

با توجه به ‌جوان‌بودن این صنعت در کشور و مزایایی که از‌طریق توسعه و گسترش مصرف آن در کشور به‌وجود خواهد آمد از‌قبیل صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی (‌گاز، گازوئیل ، نفت، برق) و صرفه جویی در مصرف آب مورد‌نیاز ایجاد سرمایش ساختمان‌ها و سایر مزایایی که در حوصلة این مقاله نیست علی‌الاصول این صنعت بایستی مورد حمایت ارکان تصمیم‌گیرندة کشور قرار گیرد، از طرف دیگر با توجه به ایجاد تحریم‌های ظالمانه در حوزة اقتصاد‌ی به‌طور عام از‌قبیل مبادلات تجاری، مبادلات پولی و مالی و مبادلات دانش فنی و امکان پذیرش سرمایة خارجی بر کشور تحمیل گردیده ‌است برخی از کشورهای همجوار موقعیت مناسب در تجارت با ایران پیدا نموده و از موقعیت استفاده و گاها سوءاستفاده می‌نمایند.

یکی از این کشورها ترکیه می‌باشد که در‌واقع به دروازه‌های ورود اغلب کالاهای مورد‌نیاز کشور تبدیل گردیده است و همین موضوع امتیاز خاصی به این کشور داده است که در چانه‌زنی‌های تجاری و مالی موقعیت خاص‌تری پیدا کند. از شوخی روزگار آنکه در صنعت پروفیل upvc رقیب اصلی بازار داخلی و تولید‌کنندگان داخلی همین تولیدات پروفیل کشور ترکیه می‌باشد. جدا از بحث کیفیت کالا، از‌نظر رعایت استانداردها و شرایط دیگر که بحث مفصل است و در این مقال نمی‌گنجد، موضوع اصلی ایجاد بلوک اقتصادی و توسعة تجارت فی‌مابین کشور ایران و ترکیه و در همین راستا ایجاد تعرفة ترجیحی برای واردات حدود 200 قلم کالا از ترکیه می‌باشد. به یاد دارید که پس از تلاش فراوان انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی در و پنجرة ایران در سال 89،90 و 91 موفق شدیم تعرفة واردات پروفیل را از کشورهای دیگر ازجمله ترکیه از 10 درصد به 32% افزایش دهیم اما در سال 1393 بدون اطلاع به صنف و نظرخواهی از آن‌ها مطلع گردیدیم حقوق گمرکی به 10% و 6% در دو ردیف کاهش پیدا نموده است، لذا با تلاش فراوان انجمن و دست‌اندرکاران و طی مراحل سخت و دشوار شرکت در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه با مجاب‌کردن مسئولین ذی‌ربط موفق به افزایش تعرفة مذکور به 20% در سال جاری گردیدیم. در‌حال‌حاضر بحث تخصیص تعرفة ترجیحی و محاسبة حقوق گمرکی و سود بازرگانی به نرخ ترجیحی مبحث دیگری است که در این خصوص بین انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبات بسیاری در جریان بوده و با مساعدت مسئولین صنعت کشور خصوصاً وزیر محترم صنعت،‌ معدن و تجارت آقای مهندس نعمت‌زاده و معاونت ایشان آقای مهندس صالحی‌نیا بحث استفاده از ارز متقاضی در مبادلات مذکور مطرح و انشااله اجرایی می‌گردد.

اما زنگ خطری در تهدید این صنعت نوپا به صدا درآمده و آن درج این کالا (‌پروفیل upvc) در لیست 200 قلمی تعرفة ترجیحی فی‌مابین کشور ایران و ترکیه می‌باشد که در این صورت تعرفة 20 درصدی به 2 % قابل کاهش است. در این شرایط ما می‌توانیم فکر کنیم برای واردات پروفیل هیچ عوارضی وجود ندارد، حال سوال اینجاست چگونه می‌توان در‌مقابل این به نوعی آزاد‌سازی برای واردات پروفیل، صنعت نوپایی را بر‌پا نگاه داشت؟.بر کسی پوشیده نیست که رکود بر اقتصاد کشور به اذعان شواهد صدها پژوهش علمی، مناظرات، اخبار روزانه، حاکم است و این رکود بر پیشرانة اصلی اقتصاد ایران یعنی صنعت ساختمان دوچندان سایه افکنده است و به‌تبع آن کمر صنایع زیر‌مجموعة صنعت ساختمان ازجمله پروفیل را خم نموده است.

از این بابت دولبه‌بودن تعرفة ترجیحی آشکار می‌گردد. این تیغ اگر به‌درستی استفاده نشود ایران را به بهشت واردات از کشور ترکیه تبدیل نموده و میخ آخر را بر تابوت تولید پروفیل upvc خواهد کوبید. البته متذکر می‌گردم با صحبت‌های اینجانب و اعضاء هیأت‌مدیرة انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی با جناب آقای صالحی‌نیا ایشان با اشراف به صنعت به‌طور عام و این صنعت به‌طور خاص قول‌هایی مبنی بر مبذول‌نمودن تمام تلاش برای اینکه این کالا از صف کالاهای ترجیحی خارج و یا مسکوت بماند داده‌اند. اما هنوز به نتیجة مطلوب در این خصوص نرسیده‌ایم. لذا توجه تمام دست‌اندرکاران این صنعت و دست‌اندرکاران دولتی در صنعت را به این تذکر جلب نموده و استدعا داریم ما را دریابند.


تعداد بازدید : 411

ارسال نظر

ارسال