اجرا در نمای ساختمان‌ها سختگیرانه‌تر خواهد شد

  • جمعه 27 اسفند 1395 ساعت 18:7

اخبار => اخبار

‌باشگاه در و پنجره و نما: کمیته‌های نما در ۲۲ منطقه تهران در سال گذشته از مجموع ۱۶ هزار و ۱۲۳ طرح نما، به ۲ هزار و ۲۲۶ نما اجازه اجرا دادند. در سال‌جاری اما از مجموع 15هزار و 617نما، تعداد 4هزار و 614تأیید و اجازه اجرا در ساختمان را دریافت کردند.
اجرا در نمای ساختمان‌ها سختگیرانه‌تر خواهد شد

مسیر دو ساله‌ای که تاکنون کمیته‌های نما طی کرده‌اند به زعم مسئولان شهرداری و استادان معماری و شهرسازی دانشگاه‌ها، قابل توجه بوده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است و اگر ادامه مسیر به خوبی تعریف و اجرا شود می‌توان به آینده فعالیت کمیته‌های نما و هدف اصلی آنها که ساماندهی و نظم بخشی و اجرای نمای مطلوب و آرامش‌بخش در شهر است، بیشتر امیدوار شد. معاونت شهرسازی و معماری بعد ازگذشت 2سال از آغاز فعالیت کمیته‌ها و تجربیات کسب شده در این 2سال، رویکرد جدیدی را به مجموع برنامه‌ها افزوده و قرار است دقت نظر بیشتری به حوزه اجرا داشته باشد.

  • برخورد قاطع با تخلف در اجرا

تمام طرح‌هایی که تأیید و مجوز اجرا از سوی کمیته‌ها دریافت می‌کنند، به‌درستی اجرا نمی‌شوند و برخی مالکان و طراحان در زمان اجرا با توجه به میل و نظر خود و بدون توجه به آنچه متخصصان کمیته نما اعلام کرده‌اند، تغییراتی در نما ایجاد می‌کنند که به گفته مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100برای ابلاغ موارد خلاف، ‌ همکاری خوبی هم با شهرداری داشته و دارند اما قرار است در سال96درصورت اجرا شدن تخلف در نمای مصوب، ‌با ملک برخورد شده و برخورد قانونی نیز با مهندس ناظر صورت گیرد، ‌مقدمات این کار هم‌اکنون نیز در حال اجراست.

سهیلا صادق‌زاده به همشهری می‌گوید: «در نخستین جلسه شورای امن یا همان شورای امور مهندسین ناظر که به تخلف مهندسین ناظر رسیدگی‌ می‌کند، عملکرد خلاف یکی از این مهندسان را در مورد نمای ساختمان بررسی کرده و برخورد قانونی شد.»

این موارد در سال آینده با دقت و جدیت بیشتری ادامه خواهد یافت تا جایی که میزان تخلفات دراجرای نما به صفر برسد. برای اجرای بهتر این موضوع، آموزش‌هایی هم برای شهرداران نواحی و کارشناسان آنها که مسئولان بازدید و کنترل پروانه هستند درنظر گرفته شده است. امیرفرجامی، معمار و عضو کمیته نما معتقد است آموزش به شهرداران نواحی و کارشناسان قدم بزرگ و مهمی در پیشبرد اهداف کمیته نماست و اگر این برنامه‌ها اجرا نشود تأثیرات مثبتی که تاکنون کمیته‌ها برجای گذاشته‌اند از بین خواهد رفت.

علی علایی، استاد معماری و عضو هیأت علمی دانشگاه بهشتی، معتقد است نما، محل اتصال ساختمان و عملکرد طراح به جامعه است و باید از نحوه اجرای آن به‌طور کامل اطمینان داشت. طراحان و سازندگان بنا احتمالا هنوز ماجرای تلخ مرگ یک شهروند در سال91 را به‌دلیل سقوط سنگ نصب‌شده در نمای ساختمان فراموش نکرده‌اند؛ قطعه سنگی که به‌دلیل نصب غیراستاندارد، با وزش باد شدید از ساختمان جدا شد و بر سر عابر 40ساله فرود آمد. آنطور که صادق‌زاده مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری می‌گوید قرار است در سال آینده اجرای درست نما و تطبیق کامل آن با طرح مصوب، چگونگی اجرا از نظر فنی و اتصالات مصالح به سازه بنا نیز با دقت نظربیشتری مورد تأکید قرار گیرد تا شاهد رخداد حوادث ناگوار و حتی نازیباشدن نمای ساختمان به‌دلیل افتادن و لق شدن مصالح نباشیم.

  • نمای خوب، ‌حق شهر

هفته گذشته نمایشگاه نماهای منتخب مناطق 22گانه بعد از گذشت 2سال از آغاز فعالیت کمیته‌های نما، در باغ موزه قصر برگزار شد. تمامی مناطق 30نما و طرح منتخب خود را به همراه همجواری‌های آنها و تحولات ایجاد شده در فرایند تصویب نما به نمایش گذاشتند.

در بخش دیگری از نمایشگاه هم نمای منتخب بناهای شاخص و نمای مساجد در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته بود. این چهارمین نمایشگاه دوره‌ای کمیته‌های نما و البته جامع‌ترین آنها تاکنون بود که بااستقبال بسیاری از سوی طراحان و سازندگان بنا روبه‌رو شد. به گفته سهیلا صادق‌زاده از این پس نمایشگاه‌های دوره‌ای به‌صورت منظم برگزار خواهد شد. در بخشی از این مراسم از 22طراح منتخب و برتر، ‌معرفی شده از سوی مناطق و همینطور 10طراح در حوزه نمای بناهای شاخص تقدیر شد. این طراحان بیشترین تلاش را برای اجرای قوانین و مصوبات بنا و پیشبرد بهتر اهداف کمیته‌ها داشتند.

 

 

 


تعداد بازدید : 1259

ارسال نظر

ارسال