احداث بناهای بلند، حاصل پیشرفت‌ علم و فناوری است

  • شنبه 25 شهریور 1396 ساعت 10:32

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: محمود گلابچی، بلندمرتبه‌سازی به‌طور مطلق امری نیست که کسی بتواند آن را رد یا اثبات کند؛ ساختمان‌های بلند یک امکان برای تمرکز فعالیت‌‌هایی است که ضرورت دارد در فضای واحدی شکل بگیرد.
احداث بناهای بلند، حاصل پیشرفت‌ علم و فناوری است

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، در کشور ما هم به‌دلیل توسعه شهرها و تراکم شهری، ساخت بناهای بلند به یک ضرورت گریزناپذیر تبدیل شده که به‌دنبال آن باید دانش طراحی چنین بناهایی هم در کشور شکل بگیرد. به‌طور کلی در مقررات ملی ساختمان چارچوب و ضوابط لازم وجود دارد و این وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که اجرای مقررات را مطالبه کنند.

به‌ازای تخریب هر ساختمان در کشور ما ده‌ها تن نخاله اغلب در محیط‌زیست اطراف شهرها تخلیه می‌شود که آسیب‌های فراوانی را برای آینده در پی دارد. اما طبق استانداردهای جهانی در ایران نیز باید برای بازگشت مصالح به چرخه ساخت‌وساز استانداردهایی تعریف و در آینده در ضوابط گنجانده شود. از سوی دیگر مصالح باید از فرآیند کنترل گذشته و دارای نشان استاندارد باشد اما متأسفانه هنوز این امر فراگیر نشده است که چنین موضوعی عمر مفید ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد و برای بناهای بلند که به‌راحتی نمی‌توان آنها را تغییر داد یا تخریب کرد، اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

از طرف دیگر باید در نظر داشت که ما امروز در معماری و شهرسازی از فضای مطلوبی برخوردار نیستیم. واقعیت آن است که در معماری ما کمتر نشانی از گذشته پرافتخارمان دیده می‌شود و از آنجا که ساختمان‌های بلند در شکل‌گیری کلیت این فضای معمارانه نقش زیادی را ایفا می‌کنند، لازم است تا با بازنگری‌ای اصولی در طراحی آنها به تعاریف و ساختارهایی متناسب با فرهنگ کشورمان دست یابیم..

به هرترتیب اجرای ساختمان‌های بلند در ایران، در ابتدا حاصل ضرورت‌های عملکردی، اجتماعی یا ناشی از توسعه شهری نبود و این امر بیش از همه به تقلید از شهرهای بزرگ جهان صورت گرفت. اما امروزه طراحی و اجرای ساختمان‌های بلند با توجه به افزایش جمعیت شهرها و به‌دلیل توسعه شهرها و بروز نیازهای ناشی از وجود عملکردهای جدید و نیز محدودیت زمین در مراکز پرجمعیت شهری، جزو جدایی‌ناپذیر زندگی شهری شده است و یک ضرورت محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی با توجه به تعاملات علمی ‌در زمینه ساختمان و معماری و انتقال دانش و تجربه میان طراحان و مجریان اینگونه ساختمان‌ها در کشورهای مختلف، از طریق برگزاری همایش‌های علمی، کارگاه‌های معماری در این زمینه، باید تلاش ویژه‌ای در بهره‌گرفتن از فناوری‌های نوین در این زمینه با توجه به ویژگی‌های معماری ایران، فرهنگ جامعه و نیازهای موجود در زمینه طراحی ساختمان‌های بلند، صورت پذیرد تا دیگر شاهد معماری نابسامان گذشته نباشیم.

این امر مستلزم انجام مطالعات و ‌تحقیقات گسترده در این زمینه و بررسی اندیشه‌های گوناگون و طرح‌های معماری ارائه‌شده براساس این دیدگاه‌هاست. همچنین در طراحی ساختمان‌های بلند، بررسی طرح‌های موجود می‌تواند به بالا‌بردن سطح آگاهی معماران و دستیابی به روش‌های تحقق اهداف طراحی، کمک مؤثری کند.


تعداد بازدید : 376

ارسال نظر

ارسال