ارجاع تخلفات در نمای ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰

  • دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 14:56

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: بعضی سازندگان بنا بعد از دریافت تأییدیه طرح نمای ساختمان، همان نمای تأییدشده توسط کمیته را در مرحله اجرا پیاده نکرده و گاهی تغییراتی در آن اعمال می‌کنند.
ارجاع تخلفات در نمای ساختمان به کمیسیون ماده ۱۰۰

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما: مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران پیش‌تر اعلام کرده بود که این موضوع در سال96 به‌صورت جدی‌تری پیگیری می‌شود تا میزان تخلفات در اجرای نما به صفر برسد. هم‌اکنون بعد از تخلف در اجرای نمای ساختمان، کمیته دوباره نما را بررسی می‌کند. اگر میزان تخلفات اندک باشد، پایان کار صادر می‌شود اما اگر تخلفات بیش از حد بوده یا موارد خاصی را شامل شود، به کمیسیون ماده ‌100 ارسال می‌شود. کمیسیون ماده 100 نیز دستور رفع خلاف زیرنظر منطقه را می‌دهد و درصورت رفع کامل تخلفات ‌پایان کار صادر می‌شود.

به گفته صادق‌زاده، قرار است در سال‌جاری با تشدید کنترل نحوه اجرای نمای ساختمان، ‌کار به‌گونه‌ای پیش رود که سازندگان در طول مراحل ساخت در نقشه نمای تأیید شده تغییراتی اعمال نکنند و این مراحل به‌صورت مستمر پیگیری شود، اما اگر باز هم تخلفی رخ داد، طبق روال قبل کمیته‌ها و ماده‌100وارد عمل خواهند شد.

ورود جدی نظام مهندسی به کنترل نمای ساختمان

کمیته نما وقتی فعالیت خود را آغاز کرد با مقاومت و اعتراض‌هایی از طرف سازندگان و برخی طراحان مواجه شد؛ چرا که تصور می‌کردند قرار است عرصه بروز خلاقیت و علاقه‌مندی‌هایشان محدود شود. با گذشت حدود 2سال از فعالیت کمیته و تلاشی که برای فرهنگ‌سازی و آشنا کردن متولیان ساخت‌وساز انجام شد، بخش قابل‌توجهی از مخالفان از مواضع خود کوتاه آمدند و برایشان قطعی شد که قرار است در چارچوب ضوابط و مقررات پیش روند و از طرح‌های غیرایرانی که سنخیتی با تاریخ و تمدن فرهنگ ایرانی ندارند، فاصله بگیرند. این مسئله را آمار و ارقام اداره کل معماری و ساختمان از میزان افزایش پروانه‌های تأییدیه و همچنین درخواست‌های داوطلبانه برخی سازندگان از بررسی دقیق نماها و حضور در کمیته‌ها نیز نشان می‌دهد.

کنترل نحوه اجرای نمای تأیید‌شده نیز مقوله دیگری است که قرار است شهرداری در سال‌جاری با دقت بیشتری آن را اجرا کند تا این موضوع هم مانند طراحی نما در قالب ضوابط، بتواند در چارچوب قانون حرکت کند و تخلفاتی که حین اجرا، در نمای تأییدشده از سوی برخی سازندگان اعمال می‌شود، ‌به صفر برسد. سال گذشته جلسات توجیهی به همین منظور با شهرداران نواحی برگزار شد تا در جریان اهمیت و نحوه اجرای کار درخصوص کنترل نما قرار بگیرند. همچنین به گفته سهیلا صادق‌زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری، سازمان نظام مهندسی هم تا حدودی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد. اما از ابتدای امسال این مسئله به‌صورت جدی‌تر توسط شهرداری پیگیری شده و جلساتی نیز با نظام مهندسی برگزار شده تا مهندسین ناظر، ‌بر نحوه اجرا دقت و کنترل بیشتری داشته باشند. صادق‌زاده می‌گوید: «پیش از این مهندسین ناظر وقتی صفر تا صد یک ساختمان را گزارش می‌کردند، ‌نمای اجرا شده را با نقشه آن تطبیق نمی‌دادند اما از زمان آغاز فعالیت کمیته‌ها، این اتفاق نیز می‌افتد و نقشه نما را نیز امضا می‌کنند اما قرار است جدی‌تر شده و در گزارش‌های مرحله‌ای نظام مهندسی نیز به آن اشاره شود.» تاکنون نیز چک‌‌ ‌لیست‌هایی با همکاری شهرداری و نظام مهندسی استخراج شده تا به‌زودی تطابق نمای ساختمان با طرح تأیید شده و همچنین نحوه اجرای آن، به‌صورت جدی‌تری پیگیری شود. یکی دیگر از مواردی که سازمان نظام مهندسی به کنترل کیفیت آن خواهد پرداخت، ایمنی و مهندسی درست اجرای نماست. بررسی این مسئله در دیگر بخش‌های ساخت بنا، از وظایف ذاتی سازمان نظام مهندسی است و قرار است مقوله نما هم به این موضوع افزوده شود.

کارگاه‌های آموزشی کنترل نما

با جدی‌تر شدن کنترل اجرای نمای ساختمان، قرار است جلسات توجیهی برای مأموران نواحی شهرداری برگزار شود تا ضمن آشنایی بیشتر با اهمیت مقوله نمای ساختمان، اولویت‌ها و ضرورت‌های لازم برای ارائه گزارش‌های احتمالی تخلفات نیز به آنها ارائه شود تا فاز جدید فعالیت کمیته‌های نما با کیفیت قابل‌قبولی به اجرا درآید.


تعداد بازدید : 2160

ارسال نظر

ارسال