آلومینیوم یا یو پی وی سی؟! پنجره‌ای برای زندگی ...

  • چهارشنبه 27 بهمن 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره ونما: انتخاب در و پنجره نقش مهمی در عایق شدن در برابر گرما و صدا در ساختمان‌ها دارد و بر طراحی هم تأثیر به‌سزایی می‌گذارد.
آلومینیوم یا یو پی وی سی؟! پنجره‌ای برای زندگی ...

برای آنکه از محصولات جدید تولیدشده در این صنعت و تفاوت‌های موجود در بازار آگاه شویم سری به هشتمین نمایشگاه در و پنجره زدیم. غرفه‌های بسیاری را تولیدکنندگان پروفیل‌ یوپی‌وی‌سی تشکیل می‌دادند و به همین دلیل متوجه شدیم که حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کارخانه تولید‌کننده این محصول در کشور خودمان وجود دارد. غرفه‌های دیگر شامل یراق‌آلات پنجره‌ها، درهای داخلی و اصطلاحا ضد‌سرقت و ماشین‌آلات ساخت این محصولات می‌شد. با پرس‌وجو از تولیدکنندگان این محصولات، برای خرید راهنمایی خواستیم. با ما باشید تا برایتان بگوییم چه پنجره‌ای مناسب کار شماست، آلومینیومی یا یوپی‌وی‌سی؟ آیا در ضد‌سرقت واقعا می‌تواند امنیت بالایی برای منزل‌مان تأمین کنید یا خیر؟

  • پروفیل، آلومینیومی یا یوپی‌وی‌سی؟

بسیاری از کارشناسان ساخت‌وساز به‌خصوص در کشور ما پنجره‌هایی با پروفیل یوپی‌وی‌سی را پیشنهاد می‌کنند؛ چرا که هم عایق مناسبی برای دما و صداست و هم قیمت نسبتا مناسبی دارد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر از پروفیل آلومینیومی استفاده می‌کنند. پروفیل آلومینیومی اگر مرغوب باشد همانند یو‌پی‌وی‌سی قابلیت عایق‌بودن دارد و علاوه بر آن برای کارهای ظریف هم مناسب خواهد بود. برخی معتقدند پروفیل آلومینیومی ممکن است در اثر تغییرات آب و هوایی دفرمه شده و زنگ بزند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ساخت این پروفیل‌ها، دیگر چنین اتفاقی نمی‌افتد، علاوه بر این، انواع جدید آنها هم مانند پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی امکان دوجداره بودن را دارا هستند. اما باید گفت که این نوع پرaوفیل کمی گران‌تر از پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی هستند؛ مثلا ممکن است در هر متر ۱۰هزار تومان یا بیشتر اختلاف داشته‌ باشند. نوع خوب پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی در برابر تابش خورشید و آلودگی تغییر رنگ نداده و دچار زردی نمی‌شوند. توجه کنید که برخی از تولیدکنندگان هنگام خرید به‌صورت مادام‌العمر آنها را بابت عدم‌تغییر رنگ گارانتی می‌کنند. معمولا نصب پنجره یو‌پی‌وی‌سی و یراق‌‌آلات آن به‌طور کامل بر عهده شرکتی‌ است که از آن خرید کرده‌اید.

  • نوار عایق‌بندی

یکی از موارد مهمی که در میزان عایق‌بودن پنجره کمک می‌کند، نوار عایق‌بندی آن است. این نوارها هنگام باز و بسته شدن در، تحت فشار قرار می‌گیرند و اگر مرغوب نباشند به سرعت آسیب می‌بینند. بعضی از این نوار‌ها پس از تولید پروفیل به‌صورت دستی به آن تزریق می‌شوند اما نوع دیگری موجود است که همراه با پروفیل تولید شده و به همراه آن از قالب ساخت خارج می‌شود. این نوع یراق درصورتی که شما روزانه صدها بار پنجره را باز و بسته کنید هم خراب نمی‌شود اما اگر نوار عایق‌بندی خوب به پروفیل جوش نخورده باشد ممکن است بین این دو درزی ایجاد شود که به مرور در خاصیت عایق‌بودن پنجره تأثیر می‌گذارد. قیمت عایق‌های ‌پی‌وی‌سی که قابل جوش دادن به پنجره هستند حدود متری ۲۶‌هزار تومان بوده و عایق‌های غیرپی‌وی‌سی از ۱۹هزار تومان در بازار موجود هستند که البته امکان جداشدن آنها از پروفیل کم نیست.

  • نوع یراق‌

یراق پنجره در نوع باز و بسته‌شدن آن مؤثر است. شما باید بسته به فضایی که می‌خواهید پنجره را در آن کار کنید یراق مناسبی بخرید. برخی از یراق‌ها تنها به‌صورت یک حالته و از یک‌سو باز شوند. اما برخی دیگر قابلیت باز شوی دوحالته را به پنجره می‌دهند. در یک حالت ثابت نگه داشته و امکان عبور هوا را بدون حرکت پنجره در اختیار شما می‌گذارد و حالت دیگر بازشوی معمولی دارد. برخی دیگر از انواع یراق‌ها به پنجره کمک می‌کنند تا حالت کشویی داشته‌باشند. توجه کنید که هر چه میزان اتصالات یراق‌آلات پنجره شما بیشتر باشد هزینه آن افزایش پیدا خواهد کرد. برای مثال یراق تک حالته را با حدود ۵۰هزار تومان و نوع دوحالته آن را حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید خریداری کنید.

  • شیشه

اگر می‌خواهید عایق صوتی خوبی داشته‌باشید باید شیشه‌ای با ضخامت بیشتر انتخاب کنید اما اگر عایق گرمایشی مدنظر شماست باید از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید. این پنجره‌ها از 3 قسمت تشکیل می‌شوند، 2 شیشه یک‌جداره و یک اسپیسر که آن هم شیشه‌ای‌ است. هر چه شیشه‌ها ضخامت کمتر و اسپیسر ضخامت بیشتری داشته باشد بهتر عمل خواهند کرد. علاوه بر آن ممکن است بخواهید شیشه رفلکس‌دار بخرید که هر مترمربع حدود ۱۰هزار تومان به قیمت پنجره‌ اضافه می‌کند.

  • محاسبه قیمت

برای محاسبه هزینه یک پنجره باید قیمت پروفیل، مترمربعی که شیشه در آن به‌کار رفته و یراقی که در آن استفاده می‌شود را با هم جمع کنید. حالا ۱۰درصد از این مبلغ را به‌عنوان هزینه نصب هم به رقم به‌دست آمده اضافه کنید. در این صورت هر قاب پنجره اگر یراق آن به‌صورت یک حالته و پروفیل از نوع یوپی‌وی‌سی باشد در کمترین حالت حدود ۲۸۰ تا ۳۲۰ هزارتومان
خرج برمی‌دارد.

  • نوع قفل و یراق‌آلات

هنگام خرید درهای ضدسرقت باید حتما به نوع قفل توجه کنید، مرغوب‌ترین نوع قفل موجود که در تمام دنیا برای درهای امنیتی از آن استفاده می‌شودبه‌گونه‌ای است که کپی برداری از آن بسیار سخت است. نوع چشمی و دستگیره هم در قیمت تأثیر‌گذار هستند. ممکن است شما دری را بپسندید اما دستگیره دیگری برای آن درنظر گرفته باشید، در این صورت شرکت فروشنده موظف است مبلغ دستگیره را از هزینه در کسر کرده و دستگیره انتخابی شما را تعبیه کند. توجه کنید که قیمت هر لنگه در امنیتی با احتساب دستگیره و تمامی یراق‌آلات به‌کار برده شده محاسبه می‌شود، پس حواستان باشد که هزینه اضافی‌ای بابت این موارد نپردازید.

  • نوع روکش

در‌های مخصوص داخل ساختمان در 2 نوع با روکش طبیعی یا مصنوعی ارائه می‌شوند. روکش‌های مصنوعی که از نوع اچ‌دی‌اف هستند قیمت مناسبی دارند اما نسبت به درهای با روکش طبیعی مقاوت کمتری در برابر رطوبت دارند. اگر یک در با روکش بلوط کانادایی حدود ۴۳۵هزار تومان به بالا باشد، نوع مصنوعی آن را می‌توانید لنگه‌ای ۱۱۵هزار تومان بخرید.

  • مقاومت

اگر بخواهید در را برای حمام و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید میزان مقاومت آن در برابر رطوبت بسیار مهم خواهد بود. برخی از فروشندگان ممکن است به شما پیشنهاد کنند که روی در انتخابی‌تان روکشی از نانو بزنند تا به آن خاصیت ضد‌آب بودن بدهد که البته اگر روکش مناسبی پیدا کنید، پیشنهاد بدی نیست. باید توجه کنید که هیچ دری صد درصد ضد‌آب نیست بلکه می‌توان فرایند‌هایی را روی آن انجام داد تا مقاومت درها را بالا برد. یکی از مواردی که بسیار مهم است نوع رنگی‌ است که روی در به‌کار گرفته می‌شود که اگر از نوع مرغوبی باشد دفرمه شدن آن را به تأخیر خواهد انداخت. مورد دیگری که می‌توان جهت افزایش مقاومت در انجام داد کلاف‌کشی داخل بدنه‌ آنهاست. با این کار فضای خالی درون بدنه هم با چوب کلاف‌کشی شده و از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که این فرایند در قیمت هر لنگه در تأثیر‌گذار خواهد بود. توجه کنید که کلاف‌کشی‌هایی که باعث می‌شوند اصطلاحا در تمام چوب شود معمولا برای فضاهایی مثل هتل‌ها استفاده می‌شود که پررفت‌وآمد هستند و قیمت آنها برای ساختمان‌های مسکونی به صرفه نیست.

  • در امنیتی

باید بدانید که این درها که با اصطلاح رایج به‌عنوان در‌های ضد‌سرقت شناخته می‌شوند، کمک می‌کنند تا باز‌شدن در به راحتی انجام نگیرد اما به هیچ عنوان کاملا ضد‌سرقت نیستند. البته کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که به جای درهای چوبی معمولی که ممکن است با یک لگد هم باز شوند از این نوع در استفاده کنید. قیمت یک در امنیتی نسبتا خوب از حدود ۷۵۰هزار تومان شروع می‌شود.

  • ضخامت

بهتر است دری را انتخاب کنید که داخل آن از ورق ۷/۰ فولادی استفاده شده باشد. لازم است روی این لایه با یک ورق چوبی ۸‌میلی‌متری پوشانده شده باشد. لایه بعدی در واقع روکشی ا‌ست که دیده‌ می‌شود که می‌تواند مصنوعی یا طبیعی باشد. توجه کنید که این مورد در قیمت تأثیرگذار است.

  • فریم

درنظر داشته باشید که همه درهای امنیتی با فریم‌ فلزی مخصوص به‌خودشان ارائه می‌شود. می‌توانید از شرکتی که از آن خرید می‌کنید بخواهید که روی این فریم فلزی را با روکوب چوبی بپوشاند که البته در این صورت حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به قیمت هر در اضافه می‌شود.

 

 

 

منبع: همشهری آنلاین


تعداد بازدید : 2630

ارسال نظر

ارسال