آلیاژ حافظه‌دار در صنعت ساختمان

  • چهارشنبه 21 خرداد 1399 ساعت 15:44

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: آیا می‌دانید که با کاربرد آلیاژهای حافظه‌دار در ساخت ساختمان‌ها می‌توان جان هزاران نفر را از زلزله نجات داد؟ یک قابلیت ویژه‌ای که میوه درخت کاج دارد، نحوه‌ی واکنش آن به آب است. میوه درخت کاج هنگام خیس شدن بسته می‌شود و زمانیکه خشک شد باز می‌گردد. میوه کاج تنها ارگانیسم طبیعت نیست که در واکنش به محیط تغییرشکل می‌دهد، اما الهام بخش نوآوری‌های بسیار زیادی در زمینه‌های مختلف به ویژه حوزه صنعت ساختمان که مسئله مورد بحث ما می‌باشد، بوده است.
آلیاژ حافظه‌دار در صنعت ساختمان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل خانه دات کام، از یکی از بزرگترین چالش‌ها در صنعت ساختمان و ساخت و ساز، تأثیری است که آب و هوا روی ساختمان‌ها اعمال می‌کند. در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا تجهیزات ساختمانی بتوانند قابلیت مطابقت با محیط را پیدا کنند.

فلزاتی که قابلیت تغییرشکل دادن را دارند، یکی از تجهیزات ساختمانی هستند که می‌توانند با محیط سازگار شوند. این فلزات همانطور که از نام آنها پیداست امکان تغییرشکل دارند و بعد اعمال تغییرات روی آنها قابلیت این را دارند که به حالت اولیه خود بازگردند. آلیاژهای حافظه‌دار موادی هستند که در دمای پایین تغییرشکل می‌یابند و بعد از این تغییرشکل با حرارت گرفتن می‌توانند به حالت اولیه‌ی خود بازگردند. البته شایان‌ذکر است که در این بازگشت تمام خواص خود را حفظ می‌کنند. تمام آلیاژهای حافظه‌دار توانایی حفظ قابلیت اولیه خود را در برابر محرک‌هایی همچون تغییرات مغناطیسی و حرارتی دارند.

فلزات تغییرشکل دهنده به‌دلیل مقاومتی که در برابر زلزله دارند، آینده ساخت و سازها را تغییر خواهند داد. به‌خصوص در بخش‌هایی از ایالات‌متحده و آسیا که جزو مناطق زلزله خیز به شمار می‌آیند.

موسسه‌‌ی فناوری جورجیا، تحقیقات بسیار زیادی بر روی کاربرد این دسته از فلزات در آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌ها انجام داده است. رجینالد دیزراشیز، یکی از اساتید این مؤسسه در خصوص فلزات تغییر شکل‌دهنده گفته است که:

" آلیاژهای حافظه‌دار ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی دارند که برای مقاوم‌کردن ساختمان‌ها و پل‌ها در برابر زلزله می‌توان از آنها استفاده کرد."

اساساً کاری که این فلزات انجام می‌دهند حرکت با زمین لرزه است و تغییر ساختار، برای حفاظت از ساختمان در برابر نیرو است.

با استفاده فلز حافظه‌دار یا فلز تغییرشکل‌دهنده، یک پیشرفت بزرگ در ساخت آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های مقاوم به زلزله صورت خواهد گرفت. این فلز می‌تواند هزاران جان را نجات دهد.


تعداد بازدید : 3287

ارسال نظر

ارسال