اهمیت تهویه در سیستم‌های چندجداره

  • سه شنبه 5 دی 1396 ساعت 16:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: تصور عمومی از عایق‌بندی این است که کلیه تبادلات بین داخل و خارج ساختمان به‌طور کامل قطع ارتباط شود درحالی که این تصور کاملا غلط می‌باشد و در برخی موارد حتی جان افراد را می‌تواند به خطر بیاندازد و هر ساله متأسفانه برخی از هموطنان با همین تصور غلط باعث مرگ و میر سایر هموطنان خود می‌شوند.
اهمیت تهویه در سیستم‌های چندجداره

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از گروه آموزشی گروتمان، با توجه به وجود سیستم‌های گرمایشی در منازل، پخت و پز و حمام عموما در داخل ساختمان گازهای خطرناک به‌تدریج افزایش می‌یابند و اصطلاحا شرایط گلخانه‌ای به‌وجود می‌آورند. این موضوع زمانی بیشتر تشدید خواهد شد که از پکیج، بخاری، آبگرمکن یا شومینه استفاده شود. با توجه به اینکه این سیستم‌ها اکسیژن لازم را مصرف و در‌عین‌حال گازهای منواکسید کربن تولید می‌کنند می‌توانند باعث خفگی شوند (سالیانه بیش از 100 نفر در ایران به‌همین دلیل و اشتباه در تعویض پنجره توسط همکاران خود ما در ساختمان‌های قدیمی به کام مرگ فرستاده می‌شوند) همچنین تجمیع بیش از اندازه بخار در منازل می‌تواند برای اسباب و اثایه منزل اسیب زده یا خوراکی‌های خشک موجود در منازل را فاسد نماید.

راهکار: در طراحی سیستم‌های پنجره باید همانطور که در تصویر دیده می‌شود یک حالت خروجی در یکی از پنجره‌های ساختمان قرار داده شود. این امر می‌تواند بر روی پروفیل، شیشه یا قطعه‌ای جداگانه استفاده شود. تصور عمومی بر این است که این موضوع باعث خواهد شد هم انرژی هدر رفته و هم حشرات موذی از این طریق وارد شوند ولی این تصور هم غلط است چرا که سیستم تهویه به‌نوعی است که از خاصیت اسمز بهره می‌گیرد و صرفا تعادل گازها را ایجاد می‌نماید در عین حال روش اجرای عملیاتی آن به‌نوعی است که حشره نمی‌تواند از آن عبور کند (گذر حرارتی به صورت مارپیچ  طراحی می‌شود یا قطعات آماده نیز شکل مارپیچ دارند و عموما حشرات توان تشخیص و عبور از آن را ندارند (درصورتی‌که بر روی شیشه اجرا شده باشد عموما از توری موضعی استفاده می شود).

در ساختمان‌های نوساز این موضوع توسط آتش‌نشانی‌ها به صورت درز 40*40 در نمای ساختمان لحاظ شده و عموما نیاز به اجرا آن در سیستم پنجره نیست ولی تمام تولید کنندگان باید این موضع و رعایت آن را در ساختمان‌های قدیمی یا نوساز بررسی و سپس نسبت به طراحی مناسب این سیستم تهویه اقدام نمایند.


تعداد بازدید : 389

ارسال نظر

ارسال