معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

اوج صدور مجوز و انجام بلندمرتبه سازی‌ها از سال 86 تا 93 بوده است

  • سه شنبه 16 خرداد 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: یکی از بزرگترین انتقاداتی که به شهردار فعلی تهران در طی این سال‌ها شده و می‌شود صدور بی‌حدو حصر مجوز بلندمرتبه‌سازی است. در تازه‌ترین واکنش‌ها معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است که اوج صدور مجوز و انجام بلندمرتبه سازی‌ها از سال 86 تا 93 بوده است.
اوج صدور مجوز و انجام بلندمرتبه سازی‌ها از سال 86 تا 93 بوده است

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما و به نقل از تیتر شهر، سابقه صدور مجوز بلند مرتبه‌سازی به سال 86 برمی گردد که طرح جامع تهران تصویب شد. طرح جامع  تهران بلندمرتبه سازی را به بعد از تصویب ضوابط بلندمرتبه سازی، آن هم در پهنه های محدودی موکول کرده است.  یعنی تا زمانی که این ضوابط به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری نرسد بلندمرتبه سازی نمی تواند اتفاق بیفتد و تا امروز این ضوابط تصویب نشده است یعنی شهرداری نباید مجوز بلندمرتبه سازی صادر کند. باید توجه داشت که در تهران بسیار فراتر از ظرفیت، از بلندمرتبه سازی استفاده شده است.

 علی رغم این موضوع در این سال ها یعنی از سال ٨۶ تا اوایل دهه نود بلند مرتبه سازی به صورت وسیعی اتفاق افتاده است. سازوکار صدور مجوز بلندمرتبه سازی هم عمدتاً چنین بوده که درخواست مالکین به صورت موردی به کمیسیون ماده 5 ارجاع و بررسی می شده است. در تهران رییس کمیسیون  ماده 5 شهردار است. و در بازه چندساله  حجم وسیعی مجوز برای بلندمرتبه سازی داده شد که عمدتا هیچ توجیه شهرسازی از لحاظ دسترسی، ایمنی و... نداشتند. در این سال ها در مناطقی بلندمرتبه سازی شد که از نظر شبکه دسترسی ظرفیت آن را ندارند. در  دولت یازدهم، شورای عالی شهرسازی و معماری هرگونه صدور مجوز در این زمینه را در کمیسیون ماده ۵ ممنوع کرد. 

 هرچند شورای شهر در حوزه کالبدی تصمیم گیر نیست اما به طور عمومی نسبت به شهرداری شان نظارتی دارد و شورای پنجم هم موظف است با استفاده از جایگاه نظارتی خود کمک کند چنین اتفاقاتی تکرار نشود. 

 با توجه به اینکه ساختمان های زیادی در حال حاضر در سطح شهر وجود دارد که از لحاظ ایمنی مشکل دارند لازم است مدیریت شهری نسبت به ایمن سازی آن ها حساسیت ویژه ای نشان دهد. در تهران تعداد قابل توجهی ساختمان بلند وجود دارد که هیچ گونه اطلاعاتی از این ها موجود نیست و در واقع  بسیار ریسک پذیر هستند.

 هفت سال بی‌قانونی در صدور مجوز بلندمرتبه‌ها 

بلندمرتبه‌سازی بدون در نظر گرفتن تدابیر امنیتی بلای جان تهران شده که نزدیکترین حادثه‌ای که در پی همین موضوع اتفاق افتاد حادثه پلاسکو بود که علاوه بر تلفات جانی که در پی داشت، از نظر مالی هم خسارات زیادی به بخش زیادی از جامعه وارد کرد. به گفته مدیران شهرسازی اوج صدور مجوز و انجام این بلندمرتبه سازی‌ها از سال 86 تا 93 بوده است. به عبارتی و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در این هفت سال صدها مجوز برای بلندمرتبه‌سازی در مناطقی که به هیچ عنوان ظرفیت این ساختمان‌ها را ندارند صادر شده است و این مسأله را به یک چالش بزرگ تبدیل کرده که یک طرف آن پروسه صدور مجوز برای این ساختمان‌ها و طرف دیگرش برخورد با ساختمان‌های بلندمرتبه موجود بدون رعایت قوانین است. 

 عزم جدی دولت دوازدهم بر ایمنی شهرها

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره بلندمرتبه‌سازی در تهران گفته است: طی سال‌های اخیر در شهرداری برای احداث صدها ساختمان بلندمرتبه در معابر باریک مجوز صادر شد که اگر اتفاقی در آن موقعیت‌ها بیفتد امکان مدیریت مناسب بحران وجود نخواهد داشت. لذا انتظار می‌رود با توجه به انتخابات برگزار شده در شورای شهر، این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌ها در دستور کار قرار گیرد تا خطرآفرینی جدید و جدی‌تری همانند ساختمان پلاسکو در شهرهای بزرگ نداشته باشیم. 

 محمد شکرچی‌زاده با شاره به وجود ساختمان‌های بلند مرتبه فاقد ایمنی در تهران اضافه کرده است: مساله‌ای که باید در دستور کار قرار گیرد این است که با ساختمان‌های موجود چه باید کرد. در این زمینه امیدواریم با همراهی مرکز بزرگی مثل مرکز تحقیقات که می‌تواند بر انجام ضوابط و اقدامات پیشگیرانه نظارت داشته باشد خدمات مطلوب‌تری در حوزه مدیریت شهری انجام شود. 

 او در ادامه بر عزم دولت دوازدهم برای ارتقای ایمنی شهرها تاکید کرده و توضیح داده است: در مجموعه وزارت راه و شهرسازی و نیز مرکز تحقیقات راه، ‌مسکن و شهرسازی سعی داریم در دولت دوازدهم به منظور تحقق برنامه‌های اعلامی رییس جمهور در جریان برنامه‌های انتخاباتی عزم جدی‌تری برای ایمنی بیشتر شهرها، راه‌ها و جاده‌های کشور نشان دهیم.

شکرچی زاده همچنین حادثه‌ای که در ساختمان پلاسکو افتاد را باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی دانسته و یادآور شده است که باید مساله افزایش تاب‌آوری شهرها مورد توجه قرار گیرد.

 به گفته او، به خصوص با توجه به تغییراتی که در ترکیب مدیریت شهری در انتخابات ۲۹ اردیبهشت صورت گرفته، انتظار مضاعفی برای مردم در شهرها ایجاد شده که این مساله را در دستور کار جدی قرار گیرد. 

 معاون وزیر راه و شهرسازی علاوه بر این تاکید کرده است: مرکز تحقیقات به مدیریت‌های جدید شهری اعلام آمادگی می‌کند با توجه به این‌که در بیش از ۲۰ شهر بزرگ کشور ترکیب شورای شهر دچار تغییر اساسی شده، در مجموعه این کلان‌شهرها توان تخصصی خود را برای مقوله افزایش تاب‌آوری قرار دهد تا نهایتا بتوانیم در پایان یک دوره چهار ساله به طور مشخص به مردم اعلام کنیم در زمینه‌ها و مؤلفه‌های مختلفی که ایمنی شهرها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اقدامات مؤثرتری را انجام داده‌ایم. 

 به اعتقاد شکرچی زاده، بحث مدیریت بحران در شهرها مساله مهمی است که مسئولیت این کار در تهران با شهرداری است. باید ببینیم اگر با حادثه‌ای مثل زلزله و آتش‌سوزی در شهر مواجه شویم، شهر چقدر توان مقابله علمی و کارشناسانه با این حوادث دارد.


تعداد بازدید : 536

ارسال نظر

ارسال