اولین جلسه همایش نما با حضور تولیدکنندگان پوشش‌های ساختمانی برگزار شد/ پیگیری مطالبات بخش خصوصی در اولین همایش نما

  • چهارشنبه 12 دی 1397 ساعت 13:26

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: اولین جلسه همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی با حضور اعضای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و چند تن از تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشش‌های ساختمان در مرکز معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.
اولین جلسه همایش نما با حضور تولیدکنندگان پوشش‌های ساختمانی برگزار شد/ پیگیری مطالبات بخش خصوصی در اولین همایش نما

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، اولین جلسه همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی امروز صبح با حضور اعضای معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و چند تن از تولیدکنندگان و واردکنندگان پوشش‌های ساختمان در مرکز معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مجید نادری معاون اداره کل معماری ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه کمیته‌های نما از سال 1393 در مناطق به‌موجب دستورالعمل ابلاغی معاون محترم شهرسازی و معماری وقت تشکیل شد گفت: با ابلاغ دستورالعمل ساماندهی سیما و منظر شهری تهران در مهر 94 از سوی شهردار محترم وقت که به‌موجب آن ساختار و شرح وظایف دقیق کمیته‌های نمای مناطق 22 گانه، کمیته بناهای شاخص تعیین شد و همچنین ضوابط مدون برای این موضوع در اختیار این کمیته‌ها قرار گرفت.

وی گفت: در حال حاضر که بیش از 4 سال از تشکیل این کمیته‌ها می‌گذرد اگر با نگاه دقیقی به کیفیت و وضعیت همنشینی نماهای ساختمان‌ها در شهر تهران نگریسته شود.

نادری بابیان اینکه همایش نما در بهمن‌ماه جاری سعی دارد در مسیر مناسب این کمیته‌ها شکل بگیرد. گفت: محوریت اصلی همایش نما شامل آسیب‌شناسی نمای ساختمان از منظر جزئیات اجرایی، نگهداری نما، ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، نقش‌نما در بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضرورت‌های اجرایی نما به‌منظور رعایت ایمنی است که همه این موارد برای کمیته‌های نما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در خصوص اهداف این همایش نیز گفت: اهداف این همایش شامل آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی نما که متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، معرفی نماهای برتر، روشنگری و توجیه مردم برای ایجاد مطالبه گری از سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و معرفی نماهای الگو متناسب بافرهنگ شهرها است.

معاون اداره کل معماری ساختمان شهرداری تهران بابیان اینکه محوریت اصلی این همایش مربوط به جزییات اجرای نماها است گفت: گردهمایی امروز پیروی اهمیت همین موضوع است.

به‌گفته نادری سیاست خود شهرداری استفاده از مصالح بومی است در تاریخ دی 90 مقام معظم رهبری در دیدار با شهردار وقت و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران فرمودند: حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند» و همچنین به تأثیرگذاری معماری و نمای ساخت‌وسازها بر فضای سبک زندگی اشاره‌ کرده‌اند. باید هر چه ممکن است محیط زندگی شهر، به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شود که تحقق سبک زندگی اسلامی راحت‌تر، امکان‌پذیر باشد.

نادری با اشاره به اینکه نوسانات ارز و سخت‌تر شدن واردات دلیل دوم توجه به مصالح بومی است. عنوان کرد: این همایش و نمایشگاه با داشتن کارگاه‌های آموزشی می‌تواند تأثیر مطلوبی در شناخت، استفاده و اجرای مصالح بومی و غیربومی داشته باشد.

معاون اداره کل معماری ساختمان شهرداری تهران گفت: مقررشده شرکت‌ها ماکتی قابل‌ حمل از مصالح خود بر اساس نشریه 714 تولید کرده و در این همایش به نمایش بگذارند البته این ماکت‌ها در یک نمایشگاه دائمی برای مطالعه بیشتر برای شهروندان، علاقه‌مندان و دانشجویان قرار خواهد گرفت.

وی گفت: شناخت و جزییات اجرای این مصالح می‌تواند در قالب کارگاه از سوی تولیدکنندگان متخصص در نمایشگاه انجام شود.

نادری بابیان اینکه تاکنون شهرداری تهران فراتر از شرح وظایف خود حرکت کرده است گفت: ما در بحث نما به دنبال فرهنگ‌سازی و معرفی تکنولوژی شرکت‌ها هستیم.

این مقام مسئول گفت: شهرداری آمادگی دارد جزییات اجرای مصالح را به شکل کتاب برای مصرف‌کنندگان تولید کند. این فعالیت می‌تواند یک کار مشترک بین شهرداری و تولیدکنندگان باشد.

معاون اداره کل معماری ساختمان شهرداری تهران همچنین در بخش دیگر سخنانش گفت: ما در بحث نما فقط در بخش کامپوزیت و شیشه محدودیت داریم بقیه نماها با هماهنگی قابل‌اجرای است. در این خصوص نماهای تمام شیشه‌ای و تمام کامپوزیتی برای ساختمان‌های مسکونی کاملاً ممنوع و میزان این ممنوعیت در ساختمان‌های دولتی واداری نیز ضوابط مربوط به خود را دارد.

ماکت‌های این همایش باید با جزییات و دقیق باشد

حسن ولی زاده قائم‌مقام مدیرعامل شرکت نماکاران هزاره سوم بابیان اینکه ماکت تولیدشده توسط تولیدکنندگان باید اجرای دقیق و استانداردی داشته باشد. گفت: اگرچه اجرای جز به جز ماکت بسیار سخت و پر دغدغه است اما ماکت‌های اجراشده باید تمامی موارد مهم اجرای دقیق مصالح را داشته باشند.

وی گفت: تولیدکننده‌های می‌توانند یک بخش بسیار کوچک ماکت را با اجرای دقیق به‌صورت کاملاً واضح و علمی نشان دهند.

در حق برخی از مصالح اجحاف شده است

در همین راستا سالار فخوری عضو هیئت‌مدیره پارس آرای کوهستان بابیان اینکه در حال حاضر اجحاف زیادی در خصوص نمای چوبی در کشور ایجاد و محدودیت زیادی برای به‌کارگیری این مقوله انجام‌شده است. گفت: درحالی‌که تنها شرکت ما حدود 500 پروژه در سطح کشور انجام‌شده و هیچ‌کدام از آن‌ها هیچ مشکل ندارد.

وی گفت: استفاده از مصالح ساختمانی نباید بر اساس علاقه‌مندی باشد. به‌طور مثال در این نشست هر کس نسبت به تخصص و فعالیت خود مصالح موردنظر را بهتر می‌داند. حتی در کمیته نما اگر معمار قدر باشد می‌تواند از مصالح خود دفاع کند.

فخوری با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر هیچ نوع استاندار، حمایت و حتی رصدی در خصوص مصالح اجراشده در کشور انجام نمی‌شود. گفت: در حال حاضر برخی از نماهای چوبی از طرف شرکت‌هایی انجام‌شده که بعد از سه سال از دیوار جداشده و کیفیت خود را ازدست‌داده است اما متأسفانه هیچ نظارتی برای این شرکت‌ها از سوی هیچ ارگانی شکل نمی‌گیرد درحالی‌که اگر این موارد به شکل صحیح اجرایی شود شرکت‌های معتبر مصالح ساختمانی باکیفیت شناخته‌شده و برای مصرف‌کننده معرفی می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت پارس آرای کوهستان گفت: باید چیدمان این نمایشگاه به شکلی باشد که مدعوین و بازدید کنند متعددی داشته باشد در آن صورت هر شرکتی می‌تواند کیفیت مصالح خود را با جزییات در ماکت به معرض نمایش بگذارد؛ و مصرف‌کننده با چشم‌باز مصالح خود را از بین ده‌ها مصالح مرتبط با نما انتخاب کنند.

وی گفت: نیاز است در این همایش مسئولان و قانون‌گذاران بالادستی نیز حضورداشته باشند تا حرف‌ها و دغدغه‌های تولیدکنندگان را بشنوند.

تولید محتوای غنی اولویت اول همایش

در همین راستا یکی از اعضای شرکت پارس نما لاله (آلومکس) بابیان اینکه تولید محتوی تخصصی خلا نمایشگاه‌ها و همایش است. گفت: در حال حاضر نبود محتوای قابل استناد و مفید برای مصرف‌کننده قابل‌لمس است بنابراین باید متولیان و تولیدکنندگان در خصوص تولید محتوا بهتر و بیشتر فعالیت داشته باشند.

وی گفت: البته نیاز است کنترل مضاعفی برای تولید محتوای شرکت سازنده نیز اجرایی شود. چراکه در حال حاضر برخی از شرکت‌ها در تولید محتوا نیز با مشکلاتی روبرو هستند.

این فعال عرصه ساختمان در بخش دیگر سخنانش بابیان اینکه شهرداری باید به‌عنوان متولی باید بپذیرد در جامعه ما استفاده از کامپوزیت 20 سال است که تولید و اجرا می‌شود.گفت: زمانی این کالا کاملاً وابسته با خارج بود اما در حال حاضر کشور مایکی از تولیدکننده‌های برتر این محصول است. هم اکنون این محصول در برابر حریق و جداشوندگی از پوسته ساختمان مصونیت دارد.

این تولیدکننده بابیان اینکه ضدونقیض‌های استفاده و تولید نما باید از بدنه کشور حذف شود .تأکید کرد: اگر شهرداری بخواهد کاری کند می‌تواند بنابراین از شهرداری می‌خواهیم به واقعیت جامعه بیشتر توجه کند.

در این همایش به انرژی بیشتر توجه شود

در ادامه چینی مدیرعامل شرکت آجرنما چین بابیان اینکه مبحث مصرف انرژی یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان مصالح نما است. گفت: بر اساس آمارهای موجود مصرف انرژی و هدر رفت آن از ساختمان‌های کشور رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از هدر رفت انرژی طبق مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، حتماً باید در دولایه از بلوک‌ها برای دیوارهای پیرامونی ساختمان، یک‌لایه عایق استفاده شود، بعدازآن دولایه بلوک، باید گچ ‌و خاک ساختمان وجود داشته باشد و در طرف خارجی ساختمان باید از آجرنما، ملات و ... استفاده شود.

چینی گفت: بنابراین نیاز است در این همایش نگاه عمیق‌تری به مقوله انرژی داشته باشیم.

همایش نما بدون توجه به مقوله انرژی ابتر است

در ادامه همین مبحث زواره محمدی مشاور حوزه ریاست اتاق بازرگانی ایران از طرف شرکت سکو ایران بابیان اینکه بدون توجه به معماری توجه به مبحث انرژی ابتر است گفت: به نظر می‌رسد عنوان این همایش نیازمند بازنگری باشد اگر عنوان این مبحث به رابطه مستقیمی با معماری نیز داشته باشد می‌تواند کیفیت این همایش را ارتقای دهد.

اجرای مصالح ساختمانی اشکالات زیادی دارد

در ادامه حمزه گودرزی مدیرعامل شرکت سیمان فرآوران گرمسار بابیان اینکه در روز 50 هزار نخاله ساختمانی در تهران ایجاد می‌شود. گفت: به‌طورقطع اجرای این مصالح با اشکالاتی روبرو است.

وی گفت: در حال حاضر اتصال نما با نمای اصلی ساختمان به‌صورت بسیار ناشیانه و غیرحرفه‌ای انجام می‌شود. اجرای مشکلات به‌وضوح نشان می‌دهد که هرکسی قابلیت اجرای نما را ندارد.

گودرزی بابیان اینکه 109 ملات در سطح جهان وجود دارد گفت: این ملات ها مصارف مختلفی ازجمله آب‌بندی، عایق، نمای اصلی و غیره را دربرمی گیرد که این مصالح و نحوی اجرای دقیق این ملات ها باید در دسترس مهندسان محاسب قرار بگیرد.

وی گفت: در تمامی دنیا مصالح ساختمان به روش عملی و تخصصی تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. گفت: در هیچ جای دنیا شما شن، ماسه و سیمان را کنار ساختمان نخواهید دید چراکه این مصالح باید زیر نظر آزمایشگاه‌ها تولید شود.

مدیرعامل شرکت ملات خشک با اشاره به اینکه مصالح تولیدشده با محاسبات دقیق نیازمند آیین‌نامه نیست. گفت: زمانی که مصالح ساختمان به بهترین شکل تولیدشده و اجرای دقیق داشته باشد نیازی به آیین‌نامه تولید و اجرا ندارد.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل تولید و اجرای نادرست نما از بدنه اصلی جداشده و در یک تکان کم ریشتر بر سر عابران سقوط می‌کند. به‌هرحال جدا شدن هر نوع نما از بدنه ساختمان بیانگر اجرای نادرست، مصالح بی‌کیفیت و نظارت‌های غیردقیق است.

گودرزی گفت: ما و چند تن از شرکت‌های تولیدکننده مصالح مرتبط با نما معتقدیم بحث نما صرفاً مرتبط با معماری نیست بلکه خود نما می‌تواند به‌صورت مستقل پاسخگوی عایق، صرفه‌جویی انرژی، هویت بنا و غیره باشد.

تاثیر تحریم‌ها بر معرفی و استفاده از فن‌آوری جدید 

در ادامه معظمی مدیر فروش اکوا پنل از شرکت کناف ایران بابیان اینکه باید سیاست‌های شهرداری بر اساس شرایط کشور باشد. گفت: یکی از محورهای این همایش معرفی مصالح نوین است درحالی‌که این مصالح به علت شرایط سیاسی کشور قابلیت ورود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر کشور در تحریم است و مصالح نوین به‌سختی وارد کشور می‌شود یا اصلاً وارد نمی‌شود. این موارد باعث شده بسیاری از تعهدات شرکت‌ها برای مصرف‌کننده با مشکلات زیادی روبرو شود.

معظمی گفت: مقررشده در این نمایشگاه طیفی از محصولات به معرض نمایش گذاشته شود درحالی‌که بخشی از این مصالح به علت تحریم‌ها قابلیت نمایش ندارد. مثلاً بنده می‌توانم یک ماکت از اکو پنل به شما ارائه بدم اما در حال حاضر این محصول به کشور وارد نمی‌شود.

وی گفت: به‌هرحال واردات و تولید مصالح نما وابستگی کاملی به واردات مواد اولیه دارد که در حال حاضر این مورد به یک چالش اساسی مبدل شده است.

باید همایش و نمایشگاه دستاورد داشته باشد

در همین راستا گیتی نوروزی ونوس شیشه بابیان اینکه باید همایش‌های خروجی مطلوبی داشته باشند گفت: شرکت ونوس شیشه در چندین نمایشگاه با حضور قانون‌گذاران و مسئولان حضور داشت اما متأسفانه خروجی مطلوبی از این نمایشگاه برای شرکت ما حاصل نشد.

وی گفت: تولیدکننده باید اطمینان داشته باشد که حضور در این همایش می‌تواند خروجی خوبی برای آن داشته باشد اگرنه! چه نیازی است شرکت‌ها هزینه‌های زیادی برای حضور در این نمایشگاه‌ها بپردازند درحالی‌که به هیچ دستاوردی در این زمینه نمی‌رسند.

آجر با هویت‌ترین مصالح نما

همچنین سیفی از آذرخش بابیان اینکه متریال آجر در طی سال‌های اخیر با پیشرفت‌های زیادی روبرو شده است گفت: در حال حاضر روش اتصال این مصالح و نحوی تولید آن به شکل پیشرفته تغییر کرده و یکی از با هویت‌ترین مصالح نما است.

وی گفت: متأسفانه معماری امروز ازنظر بصری دچار آشفتگی و هرج‌ومرج است البته خوشبختانه در سال‌های اخیر با تدوین استانداردهایی در برخی شهرهای مهم و بزرگ ایران قوانین شهرسازی به کمک حفظ سیمای شهری آمده و تا حدودی جلوی آشفتگی‌ها را گرفته، اما لازم است مسئولان با جدیت بیش‌تری به این مسائل توجه کنند تا معماری امروز به‌صورت میراثی شایسته به دست آیندگان برسد.

وی گفت: ما هم می‌توانیم با تدوین سبکی برای معماری اصیل و ماندگار ایرانی – اسلامی، میراثی شایسته برای آیندگان به یادگار بگذاریم چراکه آیندگان بر اساس این میراث درباره ما اظهارنظر و قضاوت خواهند کرد.

سیفی گفت: ما تولیدکننده‌ها رغبتی به ورود به تولید یا استفاده از مصالح دیگر مانند کامپوزیت نداریم اما متأسفانه برخی از شرکت‌ها از نمای آجری استفاده کرده و کیفیت این کالا را به چالش می‌کشانند.

یادآور می‌شود در انتهای این نشست مقررشده این همایش در صورت امکان به‌صورت چهار روز برگزار شود. زمان و مکان برگزاری کنونی این همایش 10 و 11 بهمن‏ماه 1397 در بوستان گفتگو است.

 


تعداد بازدید : 859

ارسال نظر

ارسال