ساختمان فلت آیرن منهتن Flatiron Building

باریک‌ترین ساختمان دنیا که انگار آن را اتو کرده‌اند!

  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 ساعت 11:44

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: ساختمان فلت آیرن منهتن با ساختار متمایز مثلثی شکلش، توسط معمار شیکاگویی به نام دنیل بورنهام (Daniel Burnham) در سال ۱۹۰۲ طراحی و ساخته شده است. این ساختمان به گونه ایست که به شکل بسیار باریکی دیده می شود و در تقاطع خیابان های فیفت اَونیو و برادوِی واقع شده است. در ادامه این متن ساختمان فلت آیرن منهتن را به شما معرفی می کنیم. با نماوین همراه باشید:
باریک‌ترین ساختمان دنیا که انگار آن را اتو کرده‌اند!

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما، ساختمان به این منظور ساخته شده بود تا به عنوان جایی برای شرکت جورج اِی فولر، یک شرکتی در شیکاگو استفاده شود. این ساختمان که ۲۲ طبقه دارد، هرگز بلندترین ساختمان شهر محسوب نشد، اما همیشه یکی از چشمگیرترین آن ها بود و با محبوبیت آن در بین عکاسان و هنرمندان، بیش از یک قرن است که نماد منهتن در نیویورک سیتی است

طرح ساخت ساختمان فلت آیرن منهتن

با اینکه گفته می شود که این ساختمان نام خود را از یکی از لوازم خانگی یعنی اتو (Iron) گرفته است، اما باید به شما بگوییم که تقاطع سه خیابانی که در آن قرار گرفته، قبل از ساخت این ساختمان به فلت آیرن (Flat Iron) معروف بوده است. برادرانی با نام ساموئل و مات نیوهاوس که بخشی از دارای خود را در معادن غرب سرمایه گذاری کرده اند، این ساختمان را در سال ۱۸۹۹ خریداری کردند. در آن زمان، تلاش هایی برای ساخت یک منطقه اداری جدید در منطقه شمالی خیابان وال در حال انجام بود. در سال ۱۹۰۱، برادران نیوهاس به یک اتحادیه صنفی پیوستند که توسط هری اس بلک، مدیر عاملی شرکت جورج ای فورل اداره می شد و نقشه ساخت ساختمانی ۲۰ طبقه را کشیدند که در تقاطع این سه خیابان معروف قرار گیرد.

آیا می دانستید؟!

ساختمان فلت آیرن منهتن در آن زمان بلندترین ساختمان شهر نبود و این جایگاه به ساختمانی داده شده بود که ۲۰ طبقه داشت و با نام پارک رو (Park Row) شناخته می شد. اما طراحی چشمگیر آن توسط دنیل بورنهام، عضو برجسته مدرسه معماری شیکاگو، آن را به یکی از متفاوت ترین برج هایی با قابل فلزی کرد که در آن زمان ساخته شده در حالی که بسیاری از ساختمان های بلند، برج های سنگینی بودند که پایه های سنگین بلوک مانندی داشتند، برج برنهام به طور مستقیم از سطح خیابان بالا رفته بود و یک تضاد بسیار جالبی با دیگر ساختمان های اطراف خود داشت.

این مشخصه طراحی معماری فلت آیرن، در ابتدا با شک و تردید گسترده ای در مورد اینکه آیا واقعا برای حفظ بقای آن به اندازه کافی پایدار خواهد بود یا نه، ساخته شد. نقدهای زیادی در ابتدا گریبان گیر طرح معمار شد که برخی ها آن را نادانی بورنهام (Burnham’s Folly) نامیده بودند و اعدا می کردند که ترکیب شکل سه گوش و این ارتفاع باعث افتادن ساختمان خواهد شد. در آن زمان، روزنامه ها در زمان ساخت این بنا گزارش می کردند که این بنا به خاطر بادهای شدید، بعد از تکمیل به احتمال زیاد خواهد افتاد.


وضعیت کنونی

در سال ۱۹۲۹، شرکت فولر از این ساختمان رفت و برای سال ها، اطراف این ساختمان خالی و بدون هیچ فروشگاهی باقی مانده بود. در اواخر دهه ۱۹۹۰، محبوبیت این ساختمان باعث کمکی به این محله شد تا به یکی از محبوب ترین مقاصدی تبدیل گردد که در آن رستوران های بسیار خوب و معروف، فروشگاه های مختلف و دیدنی های دیگری قرار گیرد.

این ساختمان هنوز هم به عنوان یکی از نمادهای شهر محسوب می شود و جایی است برای عکاسان و توریست هایی که به این شهر می آیند. با اینکه عکس های زیادی از این ساختمان دیده شده و یک جاذبه است، اما بنایی کاربردی نیز به شما می رود. ساختمان فلت آیرن منهتن جایگاه دفتر مرکزی انتشارات و شرکت های گوناگونی است. نمای داخلی فلت آیرن به این خاطر محبوب است که دفترهای کار عجیب و غریبی دارد، دیوارهای آن به خاطر مثلثی شکل بودن کج و مورب بودند و بسیار جالب دیده می شدند.

چند مورد عجیب هم در مورد نمای داخلی این ساختمان وجود دارد. سرویس های بهداشتی زنان و مردان در طبقات جداگانه قرار دارند به این صورت که سرویس های مردانه در طبقات زوج و سرویس های زنانه در طبقات فرد بودند. علاوه بر آن، برای رسیدن به طبقه آخر که در سال ۱۹۰۵ به ساختمان اضافه شد، یک آسانسور دیگر ساختند تا به آنجا برسد.

همانطور که گفته شد در حال حاضر انتشارات گوناگونی در این ساختمان وجود دارند و چندین فروشگاه در طبقه اول آن قرار گرفته اند.


تعداد بازدید : 2609

ارسال نظر

ارسال