تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار مسکن

  • شنبه 17 آبان 1399 ساعت 13:20

اخبار => اخبار

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: انتخاب ترامپ می‌تواند زمینه‌ساز نوسان نرخ ارز و پیروزی بایدن منجر به رونق بازار مسکن شود.
تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار مسکن

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از ایسنا، عباس زینعلی اظهار کرد: انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا با توجه به احتمال سیاست فشار حداکثری که در قبال ایران خواهد داشت می تواند اثر هیجانی بر بازار ارز و تاثیر منفی بر بازار مسکن بگذارد. در سوی دیگر با انتخاب بایدن احتمال کاهش نرخ دلار وجود دارد که رونق سایر بازارها را ایجاد می کند. انتخاب بایدن یعنی چرخش سرمایه گذاری از بازار ارز به سمت بازارهای دیگر.

وی افزود: دارایی سرمایه‌ای مهم در کشور ما مسکن است و بورس هنوز ظرفیت چرخشهای ناگهانی سرمایه را ندارد.

این کارشناس بازار مسکن تأکید کرد: به‌طورکلی تا زمانی که تولید عمومی اقتصاد ایران در یک ظرفیت معقولی قرار نگیرد همیشه از وقایع سیاسی همانند انتخابات آمریکا تاثیر روانی ناگهانی می گیرد. در این شرایط نقدینگی وحشتناک حدود 2900 هزار میلیارد تومان با اخبار و حوادث به سرعت قابل انتقال به بازارهای مختلف است.

زینعلی گفت: با وجود آنکه ترامپ البته از موضع بالا قول مذاکره داده، انتخاب او قطعا وضعیت بازار ارز را ملتهب می کند و می تواند به رشد تقاضا و قیمت دلار منجر شود. با انتخاب بایدن و روی کار آمدن دموکراتها به این دلیل که صحبتهایی در مورد بازگشت به برجام می شود ممکن است با افت قیمت ارز و خروج سرمایه ها از این بازار به بازار مسکن مواجه شویم که به رونق بازار ملک می انجامد. البته سیاستهای پولی و مالی داخلی هم تاثیرگذار است اما با توجه به وضعیت موجود، اثر متغیرهای بیرونی بیشتر از متغیرهای داخلی است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن به اشباع قیمتی رسیده است گفت: سرمایه گذاران در بخش مسکن فعلا انتظار رشد بیشتر قیمت را ندارند. یک دوره باید طی شود تا چرخش تقاضای سوداگرانه به سمت بازار مسکن پیش بیاید که احتمالا تا پایان سال طول می کشد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره تاثیر عدم افزایش نرخ سود بانکی بر بازارهای مالی اظهار کرد: دولت با عدم افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در واقع این سیگنال را ارسال کرد که پولها را از بانک خارج و به بازار سرمایه بیاورید؛ اما ابتدا باید ظرفیت سازی می شد، در حالی که بازار سرمایه ظرفیت چندانی ندارد، لذا سرمایه ها به سمت بازار ارز رفت.

به‌گفته زینعلی، سیاستهای عمومی پولی کشور به شرط داشتن منابع و انضباط کافی بسیار تاثیرگذارتر از وابستگی به اتفاقات سیاسی بیرونی است. به هر حال به نظر می رسد به این مرحله که این مساله را درک کنیم رسیده ایم اما باید با حساسیت و دقت بیشتری سیاستهای پولی را دنبال کنیم.

واکنش بازار به مهمان جدید کاخ سفید

ازطرفی به‌گفته یک کارشناس دیگر اقتصاد مسکن، انتخاب بایدن به ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند در کوتاه مدت به کاهش نرخ ارز، خودرو و کالاهای وارداتی منجر شود اما کاهش قیمت خانه در شرایط طولانی مدت ثبات بازار مسکن اتفاق می افتد.

بنابر این گزارش، مهدی سلطان محمدی اظهار کرد: در چند ماه گذشته بازارها خود را بر اساس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نرخهای بالای دلار تنظیم کرده بودند اما با برنده شدن بایدن انتظار می رود که نرخ دلار، طلا، خودرو، کالاهای وارداتی و شاخص بورس پایین بیاید.

وی افزود: پیروزی بایدن اطلاع جدیدی بود که به بازارها آمد و به همین دلیل قیمتها فورا اتفاق نمی افتد. صاحبان کالاها منتظر تثبیت نرخ ارز می مانند و اگر ببیند قیمت آن ثابت شده به تدریج قیمت کالاها را پایین می آورند. شاخص تورم هم مقداری کاهش می یابد.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: کاهش تورم و افت ارزش دارایی ها، سرمایه گذاری در بانکها و خرید اوراق خزانه را جذاب می کند. به نظر می رسد دولت بتواند تامین مالی کند و کسری بودجه از شیوه های سالمتری انجام شود که به کاهش چشم انداز تورمی می انجامد.

سلطان محمدی درباره آینده بازار مسکن نیز گفت: بازار مسکن در کوتاه مدت کمترین تاثیر را از تحولات سیاسی اخیر می گیرد؛ زیرا چسبندگی قیمت در بخش مسکن، بالاتر از دیگر بازارها است و نمی توان برای دوره چند هفته ای انتظار افت قیمتها را داشت. بعید است که نرخها پایین بیاید اما روند افزایش قیمت کند می شود.

وی اظهار کرد: آمدن بایدن چند ماهی طول می کشد و اگر بخواهد به مسائل سیاست خارجی و تحریمها رسیدگی کند زمان می برد؛ بنابراین به سرعت نمی توان شاهد کاهش تحریمها و نوع رابطه ایران با آمریکا باشیم. اما چیزی که هم اکنون با آن مواجهیم این است که انتظارات نسبت به آینده تغییر کرده است. از سوی دیگر باید توجه داشتبه باشیم که ترامپ چند ماه وقت دارد و ممکن است فشار لابی بر روی او باعث شود تحریم‌ها را طوری بگذارند که به این زودی‌ها قابل بازگشت نباشد.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه افت قیمت در بازار مسکن به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد گفت: زمانی می توان انتظار کاهش نرخها در بازار مسکن را داشت که در یک دوره طولانی پایدار قرار گیرد. مسکن نسبت به تحولات سیاسی و نرخ دلار کشش پایینی دارد؛ بخصوص که با کاهش ساخت و ساز مواجهیم و مادامی که میزان عرضه محدود است و تقاضا وجود دارد نمی توان انتظار داشت قیمتها کاهش قابل‌توجهی پیدا کند.

 


تعداد بازدید : 483

ارسال نظر

ارسال