محققان ایرانی مقیم استرالیا تولید کردند:

تولید بتن تاشدنی بدون استفاده از سیمان

  • سه شنبه 20 اسفند 1398 ساعت 13:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: محققان ایرانی مقیم استرالیا برای اولین بار موفق به تولید بتن تاشدنی با قدرت و استحکام بالا شده که در آن از سیمان هم استفاده نشده است.
تولید بتن تاشدنی بدون استفاده از سیمان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از اخبار ساختمان، در شرایطی که تولید بتن استاندارد بدون وجود سیمان ناممکن است، یک محقق ایرانی برای نخستین بار بتنی را تولید کرده که هم تا حد زیادی خم می‌شود و هم نیازمند افزودن سیمان نیست.

مزیت دیگر این محصول سازگاری با محیط زیست است، زیرا تولید گاز دی اکسید کربن در فرآیند تولید آن به علت عدم نیاز به افزودن سیمان به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. سیمان مانند چسبی است که بخش‌های مختلف بدن را به هم پیوند می‌دهد. تولید سیمان نیازمند ایجاد گرمای بالا و مصرف انرژی فراوانی است که به محیط زیست آسیب می‌زند.

به‌گفته بهروز نعمت اللهی محقق اصلی این طرح در دانشگاه سوئینبرن استرالیا، در بتن تاشدنی به جای سیمان از زائداتی مانند خاکستر بادی استفاده شده که از استخراج گازهای خروجی کوره‌های آتش با سوخت زغال حاصل می‌شود. وی افزوده که تولید این نوع بتن در مقایسه با بتن‌های عادی موجب کاهش ۳۶ درصدی مصرف انرژی و کمتر شدن ۷۶ درصدی انتشار گاز دی اکسید کربن می‌شود.

گفتنی است بتن جدید در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی دارد و می‌توان از آن برای ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زلزله استفاده کرد.


تعداد بازدید : 453

ارسال نظر

ارسال