تولید پوشش‌ خودتمیزشونده نمای ساختمان در واحد خمینی شهر

  • شنبه 5 آبان 1397 ساعت 9:18

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: برای نخستین بار در کشور پوششی مبتنی بر فناوری نانو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر تولید شده که علاوه بر جلوگیری از نفوذ آلودگی به درون نمای ساختمان‌ها، به کمک نور خورشید، آلودگی‌های محیطی را هم از سطح نما محو می‌کند.
تولید پوشش‌ خودتمیزشونده نمای ساختمان در واحد خمینی شهر

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از دانشگاه ایسکانیوز از واحد خمینی شهر درحال حاضر پوشش‌های مورد استفاده بر روی سطوح آجر، سنگ و بتن به دو دسته‌‌ی «پوشش‌های آب‌گریز» و «پوشش‌های فوتوکاتالیست» تقسیم‌بندی می‌شوند که پوشش‌های آب‌گریز (Hydrophobic Coatings) با ایجاد یک غشای نفوذناپذیر بر روی سطح (آجر، سنگ و بتن) از ارتباط بین سطح و عامل آلوده‌کننده جلوگیری می‌کنند و بنابراین در صورت بارش باران این آلودگی از سطح شسته می‌شود و به پوشش‌های آسان تمیزشونده (Easy Self Cleaning Coating) موسوم هستند.

نوع دوم پوشش‌ها، پوشش‌های فوتوکاتالیست (Photocatalyst Coating) است که به کمک اشعه‌ UV خورشید ضمن واکنش شیمیایی با آلودگی‌های آلی (مثل دوده‌ خارج شده از اگزوز خودروها) که به واکنش فوتوکاتالیستی معروف است، آلودگی را از سطح نما محو می‌سازد؛ و به نام پوشش‌های خودتمیزشونده (Self Cleaning Coating) معروفند.

بنابراین، پوشش‌های آب‌گریز به تنهایی قابلیت تمیز کردن سطوح را ندارند و به آب نیاز دارند. پوشش‌های خودتمیزشونده نیز در صورتی می‌توانند به کمک اشعه‌ UV خورشید سطوح را تمیز کنند که آلودگی‌ها در داخل سطح نفوذ نکرده باشند. بنابراین پوشش‌های آب‌گریز و خودتمیزشونده به تنهایی نمی‌توانند از تیره و کثیف شدن نماها جلوگیری کنند.

براین اساس پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر با انجام تحقیقات تئوری و آزمایشگاهی در دو سال اخیر، برای نخستین بار در کشور پوششی مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده‌اند که هر دو خاصیت آب‌گریزی و خودتمیزشوندگی را با هم دارد؛ یعنی علاوه بر اینکه از نفوذ آلودگی به درون نما جلوگیری می‌کند، به کمک اشعه‌ UV خورشید با انجام واکنش فوتوکاتالیستی، آلودگی را از سطح نما محو می‌کند.


تعداد بازدید : 727

ارسال نظر

ارسال