خانه شما ‌روی مریخ به این شکل خواهد بود!

  • یکشنبه 4 تیر 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: اکنون چند سالی است ‌زندگی ‌روی کره مریخ، به شکل جدی در دستور کار دانشمندان قرار گرفته ‌و روز به روز که معضلات زندگی بر روی کره زمین به دلیل فشارهای فعالیت‌های انسانی بیشتر می‌شود، این موضوع نیز بیش از پیش در مرکز توجه قرار می‌گیرد؛ اما آیا تاکنون اندیشیده‌‌‌‌اید که اگر قرار باشد بشر ‌روی کره مریخ زندگی کند، خانه‌ها به چه شکل خواهند بود؟ NASA پاسخ شما را می‌دهد.
خانه شما ‌روی مریخ به این شکل خواهد بود!

باشگاه در و پنجره و نما:

اکنون چند سالی است ‌زندگی ‌روی کره مریخ، به شکل جدی در دستور کار دانشمندان قرار گرفته ‌و روز به روز که معضلات زندگی بر روی کره زمین به دلیل فشارهای فعالیت‌های  انسانی بیشتر می‌شود، این موضوع نیز بیش از پیش در مرکز توجه قرار می‌گیرد؛ اما آیا تاکنون اندیشیده‌‌‌‌اید که اگر قرار باشد بشر ‌روی کره مریخ زندگی کند، خانه‌ها به چه شکل خواهند بود؟ NASA پاسخ شما را می‌دهد.

هرچند هنوز شاید زمان زیادی ‌مانده ‌که بتوان از زندگی به شکل زمینی بر روی کره مریخ یا هر سیاره دیگری سخن گفت، ولی این موضوع مانع از آن نمی‌شود که NASA همه چیز را از هم اکنون برای آن زمان تدارک دیده باشد. از همین روی است که این نهاد با همکاری Makerbot اقدام به برگزاری مسابقه‌ای با نام Mars Base کرده ‌که هدف از آن ارائه طرح‌هایی از چگونگی سکونت بر روی کره مریخ است. طرح‌هایی سه بعدی قابل چاپ از زندگی بشری بر روی کره مریخ با ‌منابع این سیاره یا وسایلی که از کره زمین به آنجا برده می‌شود. 

۲۲۸ طرح برای این مسابقه ‌نام‌نویسی کردند که از میان آن‌ها سه طرح جوایز اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند‌. جایزه اول به Nova Hornberger اختصاص یافت که طرح خود را با نام Queen B ارئه و به شکل سه بعدی چاپ کرده بود.

طرح وی، ‌ساختمانی با دو اتاق خواب و دو حمام به شکل شش ضلعی است و به گونه‌ای رقم خورده ‌که بشر را از تابش پرتو‌های کیهانی با استفاده از پنل‌های تخلیه شده اورانیوم حفاظت کند. این طرح همچنین با ‌یک رآکتور شیمیایی حرارتی که در زیر زمین تعبیه شده است، حرارت و گرمای منزل را تأمین می‌کند.

«نواه» در خصوص طرح خود گفته است: تلاش کردم در طرح خود‌ بیش از همه از نظریات علمی استفاده ‌و آنها را با استفاده از چاپ سه بعدی اثبات کنم؛ چیزی را طراحی کرده‌ام که از زندگی در آن بر روی کره مریخ برای چند سال احساس رضایت کنم.

اما طرحی که جایزه دوم را در این مسابقه از آن خود کرده، ‌از سوی شخصی با نام Valcrow و با نام Martian Pyramid یا هرم مریخی ارائه شده است. این طرح نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است؛ از جمله اینکه از شکل هندسی سه‌گوشه با‌ثبات، ‌سیستم علمی برای تولید غذا و خوراک‌ و همچنین ‌پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی و نیز یک منبع ذخیره آب برخوردار است.

رتبه سوم اما به طرحی اختصاص یافته که از سوی Chris Starr ارائه شده و بیش از همه قوام و استحکام آن مورد توجه قرار گرفته است. نام این طرح Mars Acropolis است که برداشتی از بنای تاریخی آکروپولیس در یونان است و به گونه‌ای طراحی شده که در ساختار آن فلزات کامپوزیت استفاده شده است.

در این طرح سه گلخانه با اهداف تهیه و تولید خوراک و غذا و همچنین منبع تولید اکسیژن در نظر گرفته ‌‌و در بالا‌ترین نقطه ساختمان مکانی برای ذخیره آب تعبیه شده است. این آب از بخارات موجود در اتمسفر مریخ تولید خواهد شد. 

«بری پتیس»، مدیر اجرایی Makerbot در خصوص این مسابقه گفته است: ما از دیدن طرح‌هایی که به شدت از ساختمان‌های موجود بر روی کره زمین الهام گرفته شده‌اند، هیجان‌زده شدیم. طرح‌هایی که در برابر گذر زمان و تغییرات شدید آب و هوایی استحکام و مقاومت دارند. انتخاب تنها سه طرح برگزیده از بین ۲۲۸ طرح ارائه شده کار سختی بود، ولی خوشبختانه مهندسان  JPL از NASA در کار قضات کمک بسیاری به ما کردند، زیرا NASA این مسابقه را بسیار جدی دانسته است. 

گفتنی است، هرچند هنوز برای رفتن به کره مریخ بسیار زود است، ‌شاید بتوان گفت که اگر زمانی بشر برای زیستن پا به کره مریخ بگذارد، احتمالا در بناهایی شبیه به این‌ها سکونت خواهد گزید.


تعداد بازدید : 1406

ارسال نظر

ارسال