دومین جلسه هماهنگی همایش نما برگزار شد/ اجرای صحیح نماهای ساختمانی؛دغدغه‌ امروز مدیریت شهری

  • یکشنبه 23 دی 1397 ساعت 11:37

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: دومین جلسه هماهنگی همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی 22 دی‌ماه با حضور موسوی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران، نادری، معاون مدیرکل ساختمان معماری و شهرسازی، الهه رادمهر عضو هیأت‌مدیره نظام‌مهندسی تهران و با حضور چند تن از تولیدکنندگان مصالح مرتبط با پوشش‌های ساختمان برگزار شد.
دومین جلسه هماهنگی همایش نما برگزار شد/ اجرای صحیح نماهای ساختمانی؛دغدغه‌ امروز مدیریت شهری

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرگزاری صما در ابتدای این جلسه مجید نادری معاون اداره کل معماری ساختمان شهرداری تهران گفت: همایش نما که قرار است از نهم تا یازدهم بهمن‌ماه سال جاری برگزار شود، سعی دارد در مسیر مناسب کمیته‌های نما شکل بگیرد.

همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی

نادری گفت: محوریت اصلی همایش نما شامل آسیب‌شناسی نمای ساختمان از منظر جزئیات اجرایی، نگهداری نما، ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، نقش‌نما در بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضرورت‌های اجرایی نما به‌منظور رعایت ایمنی است که همه این موارد برای کمیته‌های نما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در خصوص اهداف این همایش نیز گفت: اهداف این همایش شامل آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی نما که متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، معرفی نماهای برتر، روشنگری و توجیه مردم برای ایجاد مطالبه‌گری از سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و معرفی نماهای الگو متناسب با فرهنگ شهرها است.

ارتباط مردم، سازنده و طراح حلقه مفقوده نمای ساختمان کشور

معاون اداره کل معماری ساختمان شهرداری تهران بابیان اینکه محوریت اصلی این همایش مربوط به جزییات اجرای نماها است گفت: گردهمایی امروز پیروی اهمیت همین موضوع است، این همایش شامل دو بخش معرفی آثار برگزیده و فرهنگ‌سازی است.

در همین این راستا سید حمید موسوی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: در حال حاضر کپ بزرگی بین مردم، طراح و سازنده نما وجود دارد که این همایش می‌تواند این فاصله را کوتاه تر کند.

وی بابیان اینکه این همایش محفل مناسبی برای دورهمی ذی‌نفعان نمای ساختمان است. گفت: در حال حاضر ارتباط مردم، سازنده و طراح حلقه مفقوده نمای ساختمان کشور است.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برگزاری این همایش نباید به‌صرف تکلیف باشد گفت: موضوع نما، سیما و منظر شهری جزء اولویت‌های اداره کل و همچـنین سازندگان و مالکان بشمار می‌رود و بر این اساس این اداره کل با تشکیل کمیته نما و پیگیری فعالیت‌های این کمیته در سـطح مناطق 22 گانه شهرداری تهران و بهره‌گیری از توان علمی و ظرفیت‌های موجود، فرآیند ساماندهی طراحی نظـارت و اجرای نما در کلان‌شهر تهران را بر اساس ضوابط به اجرا درآورده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر نشریه 714 به‌صورت دستورالعمل لازم‌الاجرا در سطح ملی ابلاغ‌شده است. گفت: طراحی و اجرای صحیح نماهای ساختمانی یکی از مشکلات اساسی کشور در صنعت ساختمان بوده است که در این دستورالعمل ضوابط طراحی و الزامات عملکردی و جزئیات اجرایی برای انواع مختلف نما به‌صورت مشروح در 8 فصل آورده شده است.

موسوی گفت: دستورالعمل حاضر نحوه طراحی نما برای مقاومت در برابر این عوامل و نیز شیوه اجرای نماهای متداول ساختمان در کشور را هم‌راستا با ضوابط بین‌المللی ارائه کرده است. این دستورالعمل مشتمل بر ۸ فصل است. در فصل اول انواع نماهای متداول ازنظر نوع مصالح به‌کاررفته و نیز نحوه اجرا و اتصال بررسی‌شده است.

وی گفت:در فصل دوم الزامات اجزای نما و در فصل سوم بارهای وارد برنما و معیارهای پذیرش آن ارائه‌شده است. از فصل چهارم تا فصل هشتم به ترتیب الزامات طراحی و اجرای نماهای متداول مشتمل برنمای سنگی، آجری، سیمانی، سرامیک، کامپوزیت و شیشه به تفضیل ارائه‌شده است.

وی بابیان اینکه درگذشته نگاه افراطی به مصالح ساختمانی کاربردی در نما وجود داشته است. گفت: تولیدکنندگان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، معرفی و شناخت مصالح نوین گام‌های مثبتی در شناسایی کیفیت ذاتی و فیزیکی مصالح داشته باشد.

موسوی بابیان اینکه محدودیت استفاده از مصالح به‌دلیل عدم خروج ارز از کشور و هزینه‌های بالای نگهداری برخی از متریال‌های مدرن است تأکید کرد: شیوه‌های اجرای نما، کیفیت مصالح مصرفی، رعایت اصول و ضوابط فنی و عمومی و استـفاده از نمای ایرانی، اسلامی زمینه‌ساز هویت بخشی به سیما و منظر شهری است.

موسوی با اشاره به اینکه شهرداری و برگزارکنندگان به این همایش نگاه انتفاعی ندارند گفت: به دنبال فرهنگ‌سازی و بهبود نما در کشور هستیم.

معماران ارزش‌افزوده به شهرها می‌بخشند

همچنین حبیبه مجد آبادی از شرکت معماری مجد آبادی بابیان اینکه باید در این همایش طراحان و معماران حضورداشته باشند. گفت: باید جایگاه خوبی به معماران و طراحان در این همایش ارائه شود. چراکه معماران می‌تواند با ایجاد ارزش‌افزوده به شهرها، زندگی را بهتر کنند.

مجد آبادی گفت: استفاده از مصالح بومی، نیروی کار ارزان‌قیمت در کنار دست‌باز طراحان برای طراحی و اجرا می‌تواند مسیر نمای ساختمان را بهبود ببخشد.

وی همچنین گفت: مخاطب اصلی این همایش باید مردم باشد. چراکه شهرها در مواجه مستقیم با مردم و تمامی معماران و ناظران در خصوص نما به‌نوعی توجیه شده هستند.

ارتقا پایه ویژگی مثبت همایش

علیزاده از شرکت الوپن بابیان اینکه این همایش فرصت مناسبی برای معرفی مصالح نوین و جایگاه مصالحی مانند شیشه و کامپوزیت است گفت: این همایش با ارائه مدرک ارتقا پایه 3 به 2 می‌تواند در جذب و حضور مهندسان موفق عمل کند؛ و به‌نظر می‌رسد یکی از امتیازات این همایش است.

وی گفت: اگر در این همایش دروس، آموزش‌ها و خدمات مرتبط با ارتقای پایه رتبه 2 به 1 ارائه شود می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

علیزاده همچنین گفت: به‌نظر می‌رسد حق‌الزحمه اندک یکی از دلایل کاهش کیفیت نمای‌های ساختمانی است؛ و باید مسئولان در این رابطه با اصلاح این مورد اقدامات خوبی انجام دهند.

مهندسان اشراف کاملی به مبحث و خصوصیات فیزیکی شیشه ندارند.

رجایی فر از شرکت شیشه نشکن ایلیا نیز بابیان اینکه کارفرماها برای کاهش هزینه‌های نما توجه خاصی به مقوله طراحی نما ندارد گفت: متأسفانه در برخی از موارد دیده می‌شود کارفرما برای کاهش هزینه‌ها از طرح‌های حداقلی بهره می‌برد.

وی در خصوص استفاده از شیشه در بنا نیز گفت: در حال حاضر صنعت شیشه به میزان قابل‌توجهی رشد داشته و این محصول هم‌اکنون عایق صوت و حرارت بوده و دارای استانداردهای جهانی است.

 

رجایی فر بابیان اینکه خود مهندسان نیز اشراف کاملی به مبحث و خصوصیات فیزیکی شیشه ندارند گفت: در حال حاضر فنّاوری شیشه در جهان با رشد قابل‌توجه روبرو شده و شیشه‌های کنونی در برابر حوادث مقاوم و در برابر مصرف انرژی بهینه هستند.

وی گفت: بنابراین تمامی قوانین و ضوابط مرتبط با محدودیت شیشه نیازمند تغییر و تحول دارد.

محصول نهایی بدون اجرای صحیح ارزش‌افزوده ندارد

سلامتی مدیر آموزش پیشگام آریا بابیان اینکه یک نمای مناسب نیازمند یک حلقه منسجم از معمار، مصالح باکیفیت و اجرای صحیح است گفت: نیاز است که در این همایش به کارگاه‌های اجرایی توجه بیشتری شود. وی گفت: چراکه طرح و مصالح مطلوب بدون اجرایی صحیح فاقد ارزش‌افزوده است.

قابلیت‌های کامپوزیت در نما همچنان ناشناخته است

همچنین صالحی از پایا کامپوزیت در خصوص اهمیت توجه به کامپوزیت در این همایش گفت: متأسفانه کامپوزیت علی‌رغم تولید و صادرات مطلوب در کشور از سوی مسئولان دچار غفلت و اجحاف شده است.

وی گفت: قابلیت‌های این محصول همچنان ناشناخته است درحالی‌که این متریال همواره نجات‌بخش طرح‌های پیچیده معماران بوده است.

صالحی بابیان اینکه صرفه اقتصادی و ارزآوری این محصول باید در کمیته‌های نما تبیین شود تأکید کرد: در حال حاضر صدها نفر از طریق کامپوزیت ارتزاق می‌کنند بنابراین شایسته نیست به خاطر رفتارهای سلیقه‌ای این محصول از چرخه تولید و مصرف کشور خارج شود.

وی گفت: این همایش فرصت مغتنمی است که تولیدکنندگان کامپوزیت به معرفی و آگاهی سازی نسبت به قابلیت‌های این متریال بپردازند.

همایش و معرفی نماهای مدرن

زنگنه از شرکت آلوپن در خصوص کرتین وال گفت: درواقع نمای کرتین وال شیشه‌ای سیستم پوشش‌دهنده بیرونی ساختمان است، پوششی غیر ساختاری که خودش به‌صورت جداگانه یک سازه محسوب می‌شود، به این معنا که هیچ بار مرده‌ای از ساختمان را به دوش نمی‌کشد و تنها نیرویی که بر آن وارد می‌شود وزن خودش و نیروی بادی است که با احتساب موقعیت اقلیمی و ارتفاع ساختمان بر آن وارد خواهد شد.

معماران و طراحان متخصص بادانش طراحی فنّاوری نمای کرتین وال شیشه‌ای، یکی از زیباترین نماهای مدرن را با کاربرد آلومینیوم و شیشه ارائه می‌دهند، درواقع آن‌ها آینده را طراحی می‌کنند.

وی بابیان اینکه همواره این محصول در ایران یک محصول وارداتی محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر تمامی قطعات این محصول تولید داخل بوده و اگر قطعاتی از آن وارداتی است به علت سلیقه و میل مالک و سازنده بوده است؛ بنابراین نیاز است این محصول به‌خوبی در این همایش معرفی شود.

قوانین مرتبط با کاربرد مصالح ساختمانی شفاف نیست

در ادامه حسن‌زاده از کاشی تبریز گفت: در حال حاضر نبود قوانین جامع و قاطع و همچنین بحث فرهنگ‌سازی مشکل اساسی نما در کشور است.

وی گفت: متأسفانه تعدد قوانین و نبود استانداردهای شفاف در کاربرد برخی از نماها موج می‌زند.

حسن‌زاده گفت: این همایش فرصت مغتنمی است که تولیدکنندگان به معرفی محصولات خود بپردازند.

اجرای صحیح نما بزرگ‌ترین حلقه مفقوده ساخت‌وساز

همچنین رحمتی هیأت‌رئیسه شرکت نانو نیکا پاک نیز گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در نمای کشور عدم توجه به اجرای صحیح است.

وی گفت: در حال حاضر اجرای نمای سنگ توسط اشخاصی انجام می‌شود که آجر را به‌نما متصل می‌کنند.

رحمتی گفت: بنابراین نیاز است سازمان‌های ذی‌صلاح، شرکت‌های اجرایی را شناسایی و به تولیدکنندگان و سازندگان معرفی کنند.

از نماهای برتر تقدیر شود

فتح‌اللهی مدیرعامل شرکت آران سیج بابیان اینکه باید در این همایش جایی برای معرفی نماهای برتر باشد گفت: متأسفانه هر گز آن‌طور که شایسته است از معماران و طراحان نماهای عظیم تقدیر نمی‌شود.

وی گفت: درحالی‌که نماهای خوبی در سطح کشور وجود دارد.

فتح الهی بابیان اینکه نباید تمامی مصالح از چرخه واردات کشور حذف کنیم گفت: گفت: باید مصالح باکیفیت از سوی ارگان‌ها معرفی شود؛ و فراموش نکنیم تولیدکنندگان ما در تولید تمامی مصالح و تجهیزات توانمند نیستند.

وی گفت: بنابراین محدودیت واردات باید بر اساس کیفیت و کمیت تولید آن محصول در کشور باشد.

سه مورد نادیده گرفته‌شده در نما

ایمان احدیان مدیرعامل ویرا کاوش نما نیز گفت: متأسفانه ما در خصوص شیشه و برخی از مصالح آیین‌نامه‌های ضابطه‌مندی نداریم.

وی گفت: در حال حاضر به مقوله محاسبات نیز توجه چندانی نمی‌شود

احدیان گفت: عدم توجه به محاسبات سازه، مطالعات نور و کیفیت اجرایی مباحثی هستند که در اجرای نما نادیده گرفته می‌شود.

وی بابیان اینکه اجرای صحیح نما نیازمند قوانین کنترلی است. گفت: باید تمامی موارد از سوی مراجع ذی‌صلاح کنترل شود.

باید نمای خشک در این همایش به‌خوبی معرفی شود

همچنین عباسی از شرکت صلصالی (سنگ و معدن) بابیان اینکه نمای خشک در این همایش به‌خوبی معرفی شود. گفت:

با توجه به مدرن شدن هرروزه تمامی بخش‌های زندگی در این قرن و درگیر بودن همه افراد با این مطلب و همچنین حس زیبایی‌شناسی و گرایش انسان به سمت زیبایی، علم معماری و طراحی ساختمان نیز طی سال‌های پایانی قرن بیستم تاکنون با شتاب زیادی دچار دگرگونی گشته است.

و به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود که به‌طور معلوم نمای ساختمان‌ها نیز تأثیر زیادی را دریافت کرده است که ایجاد و توسعه تمامی روش‌های خشک و مدرن در نماسازی از محورهای آن بوده است.

وی گفت: سیستم‌های به‌روز نماسازی که با نصب سنگ به روش خشک یکی از روش‌های نوین و منطبق با استانداردهای جدید ساختمانی بود که این روش‌ها در دهه هفتاد خورشیدی در ایران اجرا شد که طی سال‌های گذشته تا به امروز پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه ایجادشده است.

عباسی درنهایت گفت: لازم است غرفه‌های مصالح ساختمانی در این همایش همدیگر را نقض نکنند. بلکه باید به‌خوبی مزایای و چالش‌های خود را برای بازدیدکنندگان عرضه کنند.

در ادامه علی‌اکبر خلیلی از یزد گنبد بابیان اینکه همچنان بعد از سالیان سال نگران ریزش نما در کشور هستیم گفت: این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که کشور ما در بعد اجرا با چالش‌های اساسی روبرو است.

وی گفت: بنابراین ساخت‌وساز کشور به‌شدت نیازمند گروه‌های تخصصی در بعد اجرا است.

وی بابیان اینکه نیاز است شرکت‌های نصب و اجرای نما در کشور رتبه‌بندی و طبقه‌بندی شوند گفت: باید ارگانی وظیفه شناسایی شرکت‌های مرتبط با اجرای نماهای ساختمانی را بر عهده بگیرند.

تعویق صدور پروانه از معضلات کمیته نما

همچنین حمید صحیح النسب از مهندسین شرکت صحیح النسب بابیان اینکه کمیته نما باعث افزارش روند جواز ساخت‌وساز شده است گفت: متأسفانه این کمیته گیرهای بی‌اساس به طرح و نقشه می‌دهند که این مورد باعث طولانی‌تر شدن پرسه صدور پروانه ساخت‌وساز شده است.

وی گفت: در حال حاضر کند شدن روند صدور پروانه یکی از مشکلات اساسی کمیته نما است.

حمید صحیح النسب گفت: نقدی که کارفرمایان به کارکرد کمیته نما دارند این است که این کمیته روند صدور پروانه‌های ساختمانی را به تعویق می‌اندازد. همین‌طور کارفرمایان این دغدغه و نقد را دارند که گاهی در این کمیته سلیقه‌ای رفتار می‌شود که باید برای حل این مسئله قوانین و مقررات درستی تدوین و چک لیست‌هایی تهیه شود که در آن کلیات نما به لحاظ زیباشناسی و جزئیات اجرایی چک و تصویب شود.

مصالح استاندارد اجرای استاندارد می‌خواهد

همچنین گودرزی از شرکت دیرگداز اراک بابیان اینکه اجرای صحیح مانع ریزش نما از دیوار می‌شود گفت: اگر نمایی به‌صورت صحیح به دیوار الحاق شود هیچ‌وقت ریزش نخواهد داشت این موضوع در زلزله سرپل ذهاب به‌خوبی مشهود بود.

وی گفت: مصالح استاندارد اجرای استاندارد می‌خواهد.

گودرزی درنهایت به مقوله فرهنگ‌سازی در نما اشاره کرد و گفت: باید مردم بدانند نمای خوب چیست و از چه مصالحی تشکیل‌شده است.

«همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی» در تاریخ نهم تا یازدهم بهمن سال جاری در بوستان گفت‌وگو تهران برگزار خواهد شد.

موضوعاتی همچون آسیب‌شناسی نمای ساختمان از منظر جزئیات اجرایی، نگهداری نما، ضوابط نظارت در طراحی و ساخت نما، نقش‌نما در بهینه‌سازی مصرف انرژی و ضرورت‌های اجرایی نما به‌منظور رعایت ایمنی از محورهای این همایش است.

از اهداف برگزاری این همایش می‌توان به آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی نما که متناسب با الگوی بومی شهرها، مصالح ساختمانی استاندارد، معرفی نماهای برتر، روشنگری و توجیه مردم برای ایجاد مطالبه گری از سازندگان برای استفاده از نماهای الگو و معرفی نماهای الگو متناسب بافرهنگ شهرها اشاره کرد.


تعداد بازدید : 1074

ارسال نظر

ارسال