دومین نمایشگاه سالانه نما با محوریت طراحی، اجرا، مصالح و صنایع وابسته برگزار شد

در همایش و نمایشگاه سالانه نما چه گذشت؟

  • دوشنبه 29 دی 1399 ساعت 11:37

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: بوستان گفتگوی تهران ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه ،۹۹ میزبان دومین همایش و نمایشگاه سالانه نما بود که با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان (صما) و با حضور و مشارکت سازندگان و معماران برجسته از تهران و سراسر کشور برگزار گردید. مراسم افتتاحیه این رویداد در روز ۱۶ دی با حضور مدیران شهری و شهرداران کلانشهرها برگزار شد.
دومین نمایشگاه سالانه نما با محوریت طراحی، اجرا، مصالح و صنایع وابسته برگزار شد

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، مراسم افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه نما با حضور عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مهدی صالحی مدیرکل معماری و شهرسازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و محمد عزتی معاون شهردار تبریز و رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور و جمعی از مدیران شهری تهران و کلانشهرها، در سالن همایش بوستان گفتگو، محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران برگزار شد.

در بخش نمایشگاهی این رویداد بیش از ۵۰ تولیدکننده از سراسر کشور دستاوردهای خود را در ارتباط با تولید مصالح نوین نما ارائه دادند و بیش از ۱۰۰ اثر نمایشگاهی با عنوان نماهای منتخب به نمایش عمومی گذاشته شد که شامل نماهای منتخب مناطق ۲۲‌ گانه تهران، نماهای راه‌یافته به مرحله پایانی جایزه معماری تهران و نماهای برگزیده کلانشهرها بود.

 

بنابر این گزارش، در این رویداد آئین اختتامیه جایزه معماری تهران، پنل‌ها و کارگاه‌های ذیل نیز ارائه ‌شد.

✓ کارگاه نماهای مدرن

✓ جلسه پرسش و پاسخ با مدیران شهری

✓دیوارنگاره‌ها و هویت شهری در شهرهای جدید

✓ کارگاه نسبت هویت با سیمای شهری

✓ کارگاه اندیشه خانه

✓ بررسی پروژه‌های فکری دفاتر تأثیرگذار

 

  • گلپایگانی: گفتگو، کلید زیباسازی شهر است

در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه سالانه نما در محل بوستان گفتگوی تهران، معاون معماری و شهرسازی شهر تهران گفت: بین کسانی که در اجرای نما در تهران نقش دارند از مدیران شهری تا اجراکنندگان و مردم باید گفتوگو و مفاهمه ایجاد شود.

بنابر این‌گزارش، عبدالرضا گلپایگانی گفت: موضوع نمای ساختمان و اهمیت آن در شهر بر کسی پوشیده نیست و همه شهروندان، مدیران شهری و قوانین و مقررات به این موضوع توجه ویژه دارند.

او افزود: مراکز زیادی برای این امر در کشور شکل گرفته است حتی شورای عالی شهرسازی و معماری با این هدف تشکیل شده است و اینها نشان می‌دهد که امر زیبایی، اهمیت دارد. مسأله نما از این جهت مهم است که مرز بین درون و بیرون است و مرز بین خانه و شهر و زندگی خصوصی و زندگی اجتماعی در شهر است.

معاون معماری و شهرسازی شهر تهران ادامه داد: نما، نمایشگاه معماری و توانمندی سازنده است و جایی است که جلوه سازنده و مصالح خوب اتفاق می‌افتد و مکان ظهور این جلوه به خیابان کشیده شده است. سابق، این جلوه‌گاه به خانه و حیاط مرکزی برده می‌شد. اما بعد از شهری‌شدن محل جلوه قدرت سازنده به خیابان کشیده شده است.

وی با بیان این‌که زیبایی بصری از تناسبات، بافت، رنگ و ترکیب‌بندی صحبت می‌کند، گفت: در نما نباید جعلی بسازیم و دنبال این نباشیم که آنچه نیستیم را نمایش دهیم. به ریشه و باوری که درمورد فضایی که قرار است در آن معماری کنیم توجه کنیم.

او به آشفتگی شهرهای ما در نما اشاره کرد و گفت: شهر تهران از منظر کالبدی دچار از هم گسیختگی و افسارگسیختگی است و این آشفتگی دلایل زیادی دارد و آسیب‌شناسی آن نیاز به زمانی دارد.

واقعیت این است که شهر و خانه‌های ما را بناها و کارگران می‌سازند. خانه‌های ما را صاحبان املاک می‌سازند که تخصصی در زیبایی‌شناسی بنا ندارند، به سنگ‌ها در نماها نگاه کنید. در دهه هفتاد سنگ تراولتن مد شد که مناسب اقلیم و آب و هوای تهران نبود و به‌سرعت کیفیت را نداشت. اما چون مالکان می‌خواستند اجرا می‌شد. یا وقتی نمایی ساخته می‌شود به شست‌و‌شوی آن توجه نمی‌شود.

گلپایگانی بر گفتوگو بین عناصر تأثیرگذار در اجرای نما تأکید کرد و گفت: اتفاقی که می‌افتد در بین ما گشایش نیست و گفت‌وگویی اتفاق نمی‌افتد. کلید این است که باید باهم گفت‌وگو کنیم. من امروز به‌عنوان متولی تصمیم‌گیری در مدیریت شهری باید با آن مالک که درخواست‌های عجیب و غریب دارد گفتگو کنم.

یک مهندس معمار باید با مدیر شهر گفتگو کند. اگر گفتگوی بین این دو برقرار شود مفاهمه ایجاد می‌شود این گفتگوها باید طولانی هم باشد.

وی با اشاره به نمایشگاه و همایش نما افزود: ما گفتگویی در شهر بین مصالح و طراحان و مدیران شهری و بخشی از مردم ایجاد کردیم و رویکردها را به میان بردیم تا در شهر تهران و برخی کلان شهرها حساسیت‌های روشنفکران و تحصیلکرده‌ها به میان مردم برده شود و با گفتگو به‌هم نزدیک شویم.

 

  • صالحی: به‌سمت کیفیت‌پذیری می‌رویم

در ادامه این مراسم مهدی صالحی مدیرکل معماری ساختمان شهرداری تهران گفت: ما به سمت کیفیت پذیری می‌رویم. بیست سال پیش همه به دنبال کمیت بودیم و کیفیت فدای کمیت شده بود اما امروز کیفیت برای بهره‌برداران، طراحان، سازندگان و تولیدکنندگان مصالح اهمیت یافته است و این به‌نوعی مطالبه مجموعه وسیع صنعت ساخت‌وساز از مدیریت و متخصصین شده است که ابزار و اسناد پشتیبان کار را برایشان فراهم کنند.

وی افزود: با تأکید مقام معظم رهبری در سال ۹۲ بر معماری اسلامی، در آغاز دور چهارم شورای اسلامی شهر تهران، به‌شکلی جدی کیفیت در فضاهای شهری مطالبه شد و مدیریت شهری هم این موضوع را دنبال کرد و تبلور این اقدامات در این دوره از مدیریت شهری بود که استقرار کمیته‌های نما و الزامات و مقررات و تهیه اسناد پشتیبان را تصویب کرد.

صالحی ادامه داد: در این عرصه تهیه اسناد و الزامات در دستورکار قرار گرفته است و مجلدات آن هم در نمایشگاه عرضه شده است. یکی از کارهای جدی که برای خود مجموعه هم جذاب بود کمپین نما؛ هویت شهر ما بود. ما در این برنامه پیش مردم و طراحان رفتیم و با آن‌ها صحبت کردیم و معدود پروژه‌هایی که کیفیت گریز بودند را آموزش دادیم و درواقع توانستیم مخاطبان را شناسایی کنیم و استقبال از این آموزش‌ها بیشتر از پیش‌بینی‌ها بود و این نشان می‌دهد که ما مخاطبان را خوب شناسایی کردیم.

وی با اشاره به تدوین و تهیه سند پشتیبان سیما و منظر شهری برای خیابان ولی‌عصر (عج) گفت: امیدوارم این سند به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد که در این صورت سند توسعه برای این خیابان خواهیم داشت.

 

  • موسوی: نمایشگاه نما محل تلفیق سلایق امروز و هویت تاریخی و بومی بود

طرح‌های ارائه‌شده در نمایشگاه نما با تلفیقی از سلایق امروز، آموزه‌های دیروز، نیازهای جامعه و مبتنی بر هویتی تاریخی و بومی کشورمان بود.

به‌گزارش مجله در و پنجره و نما به‌نقل از برنا، سیدحمید موسوی شهردار منطقه یک تهران، با بیان مطلب فوق اظهار داشت: این نمایشگاه رویداد بزرگ صنعت ساختمان کشور و با حضور تولیدکنندگان نما متناسب با اقلیم شهر تهران و کشور اسلامی ایران بود.

او افزود: توجه به نما از منظر زیبایی شهر، رنگ، مصالح و پایداری، سبک‌بودن، دانش‌بنیان بودن و توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تولید انرژی پاک در راستای توسعه پایدار شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

شهردار منطقه یک تصریح کرد: نماهای شهر پوشش ساختمان شهر به‌عنوان یک موجود زنده هستند که با پیوند آنها به یکدیگر زیبایی شهر دوچندان و شعار معماری ایرانی-اسلامی متجلی می‌شود.

این مقام مسئول استفاده از نماهایی که پایداری لازم را در مقابله با حوادثی مانند زلزله و سیل داشته باشند و ایمنی شهر را بالا ببرند بسیار مهم دانست و گفت: امروزه با الزام شهرداری تهران، اداره‌کل معماری و ساختمان و معاونت شهرسازی شهرداری تهران استفاده از وال‌پست‌ها در دیوارهای جانبی به جدیت دنبال می‌شود و کمتر ساختمانی است که امروزه آن‌را اجرا نکند.

موسوی افزود: در این نمایشگاه اجراهای خشک، بدون مصالح به نمایش گذاشته شده بود که می‌تواند در سرعت‌بخشی به کار، پایداری مصالح و عدم سقوط آنها کمک بود.

او اظهار امیدواری کرد با توسعه این روند و توجه بیشتر به این حوزه به پیش‌بینی‌هایی که در افق شهر تهران داشته‌ایم برسیم.

وی همچنین با حضور در همایش و نمایشگاه نما، ضمن بازدید از این همایش و نمایشگاه، دقایقی در پنل بررسی پروژه‌های فکری دفاتر تأثیرگذار در سالن همایش بوستان گفتگو ‌حضور یافت.

 

  • عزتی: روش آموزش نما نیازمند اصلاح است سازندگان برای اجرای نما سرگردان هستند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی کلانشهرها معتقد است که تعدد مراکز نظارتی باعث شده است که اجراکنندگان نمای ساختمان‌ها برای کسب مجوز دچار سرگردانی شوند.

محمد عزتی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی کلانشهرها گفت: در گذشته آنقدر نما بی‌اهمیت بود که وقتی کسی خانه‌ای می ساخت در صدور مجوز پایان‌کار از او تعهد می‌گرفتند که نما را اجرا کند.

او به قوانین و ضوابط اجرای نما در کشور اشاره کرد و گفت: با این همه قانون و ضابطه مشکل کجاست؟ الان رشد شهری فروکش کرده است و دیگر جمعیتی نیست که به شهرها بیاید پس چرا همچنان در نما مشکل وجود دارد؟ به‌نظر من یکی از مشکلات این است که نهادهای متعددی نما را کنترل می‌کنند که باعث سرگردانی مجریان نما می‌شود. سازندگان یکی از مشکلات را دستوری‌بودن نما می‌دانند.

وی او بر تغییر سیستم آموزشی در معماری تأکید کرد و گفت: من فکر می‌کردم این ساختمان‌های بسیار زیبایی که در شهرهای تاریخی ساخته شده است توسط معماران سنتی دهه‌های قبل ایجاد شده‌اند. این روش معماری ازطریق استاد-شاگردی انتقال داده شده‌اند. ولی امروز با مدرک‌گرایی مواجه هستیم. تنوع مصالح زیاد شده است و اغتشاش هم زیاد شده است. یعنی باید روش آموزش را اصلاح کنیم.

عزتی افزود: نمای ساختمان به اندازه خود معماری اهمیت دارد. نمای درونی مال خود شهروند است. اما نمای بیرونی حقوق عمومی است. نماسازی باید یک تخصص شود چون مفاهیم آن پیچیده است.

او با انتقاد از اینکه در تمام قوانینی که تصویب می‌شود سعی می‌کنیم حاکمیت را حفظ کنیم، این‌را باید اصلاح کنیم. گفت: باید مردم را همراه کنیم و به سازنده‌ها آموزش بدهیم و درعین‌حال طرح‌هایی تهیه کنیم که همسو با مدیریت شهری باشد.

 

   تواهن: ساماندهی سیمای شهری؛ رویکرد شهرداری تهران برای بهبود کیفیت زندگی

احمد تواهن شهردار منطقه سه گفت: رویکرد کلی فعالیت‌ها در شهرداری تهران، رعایت حقوق شهروندی و بهبود کیفیت زندگی در تمامی مراحل به‌خصوص سیمای شهری است.

  زواره محمدی: نمای ساختمان، از معماری جدایی‌ناپذیر است

مهرداد زواره‌محمدی، دبیر کمیته داوران جایزه معماری تهران گفت: نما، قطعه جدایی‌ناپذیر در طراحی کلی یک ساختمان است و تعیین ضوابط طراحی نما باید با درنظرگرفتن معماری ساختمان باشد.

  • پیروز حناچی، شهردار تهران: شهرداری تهران از اقدامات ترویجی در صنعت ساختمان حمایت می‌کند

پیروز حناچی، شهردار تهران با حضور در سومین و آخرین روز برگزاری این رویداد در بوستان گفتگو، به بازدید از نمایشگاه نماهای منتخب تهران و سراسر کشور، غرفه‌های تولیدکنندگان و سازندگان حاضر در نمایشگاه پرداخت.

  • محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در همایش و نمایشگاه نما در سومین روز برگزاری این رویداد، به بازدید از نمایشگاه نماهای منتخب تهران و سراسر کشور، غرفه‌های تولید کنندگان و سازندگان حاضر در نمایشگاه پرداخت.
  • تدین، سازنده و معمار، در دومین همایش و نمایشگاه نما بر ضرورت تعیین شاخص‌های کنترل در کمیته‌های نما تأکید کرد.
  • گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان، در دومین همایش و نمایشگاه نما گفت: طراحی و اجرای نمای خوب ثاتیر بسزایی در فروش ساختمان دارد
  • نائینی، سازنده و معمار: باید به‌سمت صنعتی‌سازی ساختمان گام برداریم.
  • هادی تهرانی، معمار صاحب‌نام تهرانی، با حضور در همایش و نمایشگاه نما، به بازدید از غرفه‌های تولیدکنندگان و سازندگان حاضر در نمایشگاه پرداخته و سپس، در پنل بررسی پروژه‌های فکری دفاتر تأثیرگذار به ارائه پروژه‌های شاخص پرداخت. وی گفت: معماران ایرانی در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام دادند و خوشحال می‌شوم در این مسیر به آنها کمک کنم.

  

 

 

 

همچنین در پایان مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش نما، با حضور عزتی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از طرح کمپین نما هویت شهر ما، که قبلاً توسط پیروز حناچی شهردار تهران در تهران رونمایی شده بود برای اجرای کشوری این کمپین در سال ۱۴۰۰ رونمایی شد.

جلسه پرسش و پاسخ سازندگان و طراحان با مدیران شهری

در این همایش همچنین جلسه پرسش و پاسخ سازندگان و طراحان با مدیران شهری در روز ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۹ با حضور عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مهدی صالحی مدیرکل معماری و شهرسازی معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و جمعی از سازندگان در سالن همایش بوستان گفتگو، محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران برگزار شد.

 

اکران نماهای برتر منطقه یک در دومین نمایشگاه و همایش نما

در این همایش همچنین نماهای برتر شمال تهران به نمایش درآمد.

به‌گزارش مجله در و پنجره و نما، بهمن اصغری سرپرست معاونت شهرسازی و معماری این منطقه کمیته نما را برای ایجاد فضای گفتگو مناسب دانست. وی اظهار داشت: شهرداری منطقه یک نیز با توجه به نقش مهم منطقه در جذب سرمایه‌گذاری بخش ساختمان‌سازی و اهمیت نما در اجرای بناها با ارایه دستاوردهای خود و اکران نماهای برتر منطقه یک در این نمایشگاه حضور فعال داشته است.

نمایشگاه نماهای منتخب مناطق ۲۲ گانه تهران و کلانشهرها

نمایشگاه نماهای منتخب مناطق ۲۲ گانه تهران و کلانشهرها ازجمله آیتم‌های بسیار پربازدید دومین همایش و نمایشگاه نما در بوستان گفتگو بود که نه‌تنها از سوی معماران، سازندگان و دانشجویان معماری حاضر در این رویداد، بلکه ازسوی شهرداران، مدیران شهری و شهردار تهران نیز مورد استقبال بسیار واقع شد و توانست نظر مساعد کلیه بازدید‌کنندگان از این نمایشگاه را جلب نماید.

این نمایشگاه که با همکاری شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران و کلانشهرها برپا شد در کنار نمایشگاه آثار منتخب جشنواره جایزه معماری تهران جزو جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه بودند که برای اولین بار در یک رویداد اینچنینی در کشور به نمایش در‌آمدند.


تعداد بازدید : 737

ارسال نظر

ارسال