دیگر نگران زرد‌شدگی سنگ‌های نمای ساختمان نباشد/ نانوپوشش محافظ راهکاری نوین در برابر تابش خورشید

  • شنبه 22 آذر 1399 ساعت 12:44

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: یکی از برندگان مدال طلا المپیاد دانش‌آموزی موفق به توسعه فناوری نانوپوشش‌های محافظ سنگ‌های مصنوعی دربرابر تابش UV خورشید شد.
نوپوشش محافظ راهکاری نوین در برابر تابش خورشید

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرگزاری دانشجو، یکی از برندگان مدال طلا المپیاد دانش‌آموزی در حوزه فناوری نانو که در دو دوره رتبه برتر مسابقه ملی فناوری نانو نیز شده است، موفق به توسعه فناوری نانوپوشش‌های محافظ سنگ‌های مصنوعی دربرابر تابش UV خورشید شده، تا یکی از چالش‌های این صنعت را حل کند. وی شرکتی برای تجاری‌سازی و عرضه این محصول تاسیس کرده است.

سنگ‌های مصنوعی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مرور زمان و در اثر تابش نور خورشید تغییر رنگ داده و به زردی گرایش پیدا می‌کنند. یکی از نخبگانی که از دوره دانش‌آموزی با فناوری نانو آشنا شده و آموزش‌هایی در بستر برنامه‌های آموزشی ستاد نانو دیده بود، موفق به حل این چالش شده است.

ابوالفضل زارع، ارائه‌دهنده این فناوری گفت: «زمانی‌که دانش‌آموز بودم از طریق ستاد نانو با فناوری نانو آشنا شدم و در المپیاد دانش‌آموزی شرکت کردم که در دوره پنجم این المپیاد موفق به کسب مدال برنز و در دوره ششم مدال طلا دریافت کردم. پس از ورود به دانشگاه در مسابقه ملی فناوری نانو نیز شرکت کردم و در دو دوره رتبه اول را کسب کردم. پس از دریافت آموزش‌هایی که ستاد نانو برای برگزیدگان المپیاد‌ها و مسابقه‌های ملی برگزار می‌کرد، با جنبه‌های تجاری و صنعتی فناوری نانو آشنا شدم و با استفاده از این آموزش‌ها اقدام به توسعه فناوری جدیدی برای حل یکی از چالش‌های صنعت سنگ کردم.»

زارع افزود: «در مسیر بررسی و تحقیقات در حوزه فناوری‌نانو، موضوع زرد شدن سنگ‌های مصنوعی را برای ادامه فعالیت‌های خود در حوزه نانو انتخاب کردم و پس تحقیقات روی این حوزه موفق به ارائه فناوری نانوپوشش‌هایی شدم که می‌توانست مانع از زرد شدن این سنگ‌ها شود.»

این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مواد و متالورژی دانشگاه تهران در ادامه می‌گوید: «پس از توسعه این فناوری، اقدام به گرفتن گواهی‌نامه نانومقیاس کرده و در ادامه شرکتی برای تجاری‌سازی و تولید این محصول تاسیس کردم. در حال حاضر این فناوری توسط چند شرکت تولیدکننده سنگ‌های مصنوعی در حال آزمایش است تا پس از کسب نتایج مطلوب تولید انبوه آن‌ها آغاز شود.»

زارع از کاربرد وسیع این سنگ‌ها در بخش نمای ساختمان خبر داد و افزود: بیشتر سنگ‌های مصنوعی از خارج از کشور وارد می‌شوند و در حال حاضر مشکلاتی در مسیر ورود این سنگ‌ها به کشور وجود دارد. با توسعه این فناوری، عملکرد سنگ‌های تولیدی داخل کشور ارتقا پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از نانوذرات در پلیمر به کار رفته در این سنگ‌های مصنوعی می‌توان میزان زرد شدگی آن‌ها را تا ۷۰ درصد کاهش داد.


تعداد بازدید : 444

ارسال نظر

ارسال