زاماک چیست؟

  • یکشنبه 23 مهر 1396 ساعت 11:23

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: زاماک اصطلاحی است که در صنعت درب و پنجره upvc نسبتاً رایج شده است بعضی از مونتاژ کنندگان به برخی از کالاها که با ورود خود به بازار با خطا در نامیدن خود رو به رو می‌شدند زاماک نیز در شرف چنین خطایی قرار گرفته است می‌دانیم که در گذشته نخستین تولیداتی که وارد بازار مصرف شدند به اشتباه نام برند یا کارخانه تولیدی خود را می‌گرفتند.
زاماک چیست؟

باشگاه در و پنجره و نما: زاماک اصطلاحی است که در صنعت درب و پنجره upvc نسبت رایج شده است بعضی از مونتاژ کنندگان به برخی از کالاها که با ورود خود به بازار با خطا در نامیدن خود رو به رو می‌شدند زاماک نیز در شرف چنین خطایی قرار گرفته است می‌دانیم که در گذشته نخستین تولیداتی که وارد بازار مصرف شدند به اشتباه نام برند یا کارخانه تولیدی خود را می‌گرفتند.

زاماک چیست؟

زاماک برند یا نام کارخانه خاصی نیست بلکه زاماک جنس این قطعات است که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک غلط عام است در واقع زاماک یک نوع آلیاژ است. که برخی از قطعات مورد استفاده در صنعت ما از جنس آن ساخته شده اند.

آشنایی با آلیاژ

در اینجا بد نیست اندکی با آلیاژ آشنا شویم پایه و اساس آلیاژ زاماک، روی می باشد. روی فلزی به رنگ سفید مایل به آبی یا نقره ای و فلزی است درشت دانه (ساختمان بلوری هگزاگونال فشرده) که نقطه ذوب آن ۴۱۹ درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن برابر با ۹۰۶ درجه سانتی گراد است.

وزن مخصوص روی برابر با gr/cm31/7 بوده و دارای فشار بخار بالایی است. که در آلیاژ سازی مورد توجه است، که مصرف روی بعد از AL و CU در رتبه سوم قرار دارد.

آلیاژ روی چگونه آلیاژی است؟

آلیاژهای ریخته فلز روی به نام زاماک معروف‌ترین آلیاژ روی می باشد و در۳ گروه زاماک ۲، زاماک ۳، زاماک ۵ قرار گرفته که عناصر اصلی آلیاژ زاماک، روی – آلومینیوم– مس و منیزیم و به مقدار کمی از عناصر آهن سرب و قلع می باشد که مقدار آلومینیوم در هر سه گروه زاماک در حدود ۵/۳ تا ۵/۴ درصد است و مهم ترین قابلیت آلیاژهای روی حفظ ابعاد و دقت ابعادی آن می باشد که در صنایع مکانیکی و الکتریکی، اتومبیل سازی، اسباب بازی و پوشش ها برای جلوگیری از خوردگی (گالوانیزه ) مورد استفاده قرار می گیرد.

پایه و اساس زاماک بر چه اساسی میباشد؟

پایه و اساس آلیاژ زاماک، روی می باشد. روی فلزی به رنگ سفید مایل به آبی یا نقره ای و فلزی است درشت دانه (ساختمان بلوری هگزاگونال فشرده) که نقطه ذوب آن ۴۱۹ درجه سانتی گراد و نقطه جوش آن برابر با ۹۰۶ درجه سانتی گراد است. وزن مخصوص روی برابر با gr/ cm31/7 بوده و دارای فشار بخار بالایی است که در آلیاژ سازی موردتوجه است. که مصرف روی بعد از AL و CU  در رتبه سوم قرار دارد.

 


تعداد بازدید : 3438

ارسال نظر

ارسال