زوایای پنهان کیفیت پروفیل یو پی وی سی

  • یکشنبه 14 مرداد 1397 ساعت 11:28

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: یکی از مواردی که در تعیین کیفیت پروفیل یو پی وی سی در و پنجرة استاندارد باید مورد توجه قرارگیرد، مواد شیمیایی پروفیل یو پی وی سی است که این امر برای مشتری‌ها به‌راحتی قابل شناسایی نیست و فقط باید به استانداردها و گواهینامه‌های فنی اکتفا کرد.
زوایای پنهان کیفیت پروفیل یو پی وی سی

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، پروفیل یوپی وی سی از دو بخش تشکیل شده است. یکی پودر یو پی وی سی و دیگری استابیلایزرها یا مواد پایدارکننده که معمولاً بین 70 تا 80 درصد مواد تشکیل‌دهندة پروفیل یو پی وی سی می باشد، پودر پی وی سی یا همان پلی وینیل کلوراید است و 20 تا 30 درصد باقیمانده را مواد پایدار کننده اضافه می‌کنند، قابل ذکر است که ارزش ریالی 20 درصد استابیلایزر به‌کار رفته در پروفـــیل یو پی وی سی برابر با 80 درصد قیمت مواد به کار رفته برآورد می‌شود و قابل ذکر است که کیفیت پروفیل و مواد پلیمری را همان استابیلایزرها تعیین می‌کنند.

یکی از نکات مهم در ارزیابی فنی و شیمیایی کیفیت پروفیل یو پی وی سی در و پنجره، واکنش پروفیل یو پی وی سی در برابر نور و تابش خورشید است. اصولاً یکی از ایرادهای که از در و پنجره‌های یو پی وی سی می‌گیرند تغییر رنگ احتمالی آن در برابر تابش نور خورشید است و آنچه که باعث این تغییر رنگ یا پایداری رنگ می‌شود ترکیب فرمول استفاده شده در پروفیل است و مهمترین استابیلایزر، تیتانیوم دی اکساید است که میزان مصرف این مواد اولیه در تغییر یا پایداری رنگ پروفیل های یو پی وی سی نقش اساسی دارد.

اطلاعات منتشر شده در نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران از حیث تابش مستقیم نور خورشید و اثرگذاری آن بر کیفیت محصولات شیمیایی جزء کشورهای خطرناک است و احتمال تغییر رنگ یوپی وی سی در ایران بیش از دیگر کشورها است.

تصور عامیانه این است که احتمال تغییر رنگ در مناطق گرمسیری زیاد است حال آن که باید بدانید که دمای هوا تأثیری در تغییر رنگ پروفیل ندارد بلکه میزان تابش نور خورشید تعیین کننده این موضوع است.

بررسی‌ها نشان داده که شیراز از نظر میزان تابش نور خورشید، به طور مستقیم خطرناک‌ترین، برای مصرف پروفیل یوپی وی سی بی‌کیفیت می‌باشد. حال آنکه در شهرهای مثل قم، مشهد، تهران، اهواز این مسئله تاثیر چندانی ندارد و در عین حال شهرهای سردسیری مثل ارومیه، تبریز به همراه شهرهای گرمسیر زاهدان و یزد جزء شهرهایی به‌شمار می‌آیند که پروفیل یوپی وی سی غیراستاندارد در آن‌ها به واسطة تابش نور خورشید تغییررنگ می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که سطح ارتفاع شهرها از دریا و میزان تابش نور خورشید باعث تغییر رنگ می‌شود.

بهترین حالت این است که هنگام خرید پنجره یو پی وی سی از پروفیل استاندارد استفاده شود البته در پروفیل‌های استاندارد هم تغییررنگ تا 10درصد طبیعی می‌باشد.


تعداد بازدید : 695

ارسال نظر

ارسال