سابقه 200 ساله شیشه دوجداره

  • سه شنبه 26 دی 1396 ساعت 15:20

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: آنچه به‌عنوان شیشه‌های دوجداره شناخته می‌شود سابقه ای 200 ساله دارد. شیشه‌های دوجداره در ابتدا به‌صورت غیرصنعتی و با ساده‌ترین امکانات کارگاهی تولید می‌شدند همگام با دستیابی به تکنولوژی در چند دهة اخیر دگرگونی عظیمی در ساخت شیشه‌های دوجداره به‌وجود آمد. دستگاه‌های حمل اتوماتیک، میزهای برش استاندارد، شستشوی مکانیزه، بوتیل زن، استفاده از رطوبت‌گیر و عایق پلی سولفاید و تزریق گاز آرگون بین لایه شیشه سبب تولد نسل تازه‌ای از شیشه‌های دوجداره شد.
سابقه 200 ساله شیشه دوجداره

باشگاه در و پنجره و نما:

تاریخچه شیشه دوجداره

اولین بار استفاده از شیشه به بیش از سه هزار سال قبل در شهر بابل باز می‌گردد که وجود گوی‌های شیشه‌ای شفاف به عنوان تزییناتی گران‌قیمت عنوان گردیده است. استفاده شیشه توسط رومی‌ها در حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح بوده است و استفاده عمومی از آن نیز به حدود 200 سال قبل باز می‌گردد که از آن زمان شیشه‌ها با ابعاد مختلف وارد زندگی عموم مردم گردیده است.

در سال 1865 میلادی صاحب مغازه شیشه فروشی در شهر نیویورک با ابتکار خویش حق ثبت و امتیاز بهره‌برداری از شیشه‌های عایق دوجداره غیر‌قابل نفوذ را در ایالات‌متحده به‌دست آورد. او با مطالعه و آزمایش اثبات کرد که با استفاده از شیشه‌های دوجداره می‌توان از خروج گرما و سرمای داخل ساختمان به خارج جلوگیری کرد و هوای داخل محیط را بهتر محافظت نمود. پنجره‌های دو یا چند جداره استاندارد از اتصال دو یا چند شیشه که به‌طور موازی در مقابل یکدیگر بر روی یک چهارچوب پروفیل آلومینیومی قرار گرفته‌اند تشکیل شده است.

شناسایی اصول مواد اولیه شیشه دوجداره

آنچه به‌عنوان شیشه‌های دوجداره شناخته می‌شود سابقه‌ای 200 ساله دارد. شیشه‌های دوجداره در ابتدا به صورت غیرصنعتی و با ساده‌ترین امکانات کارگاهی تولید می‌شدند همگام با دستیابی به تکنولوژی در چند دهة اخیر دگرگونی عظیمی در ساخت شیشه‌های دوجداره به‌وجود آمد. دستگاه‌های حمل اتوماتیک، میزهای برش استاندارد، شستشوی مکانیزه، بوتیل زن، استفاده از رطوبت‌گیر و عایق پلی سولفاید و تزریق گاز آرگون بین لایه شیشه سبب تولد نسل تازه‌ای از شیشه‌های دوجداره شد که از خصوصیات بهتری در تبادل حرارت، جلوگیری از صدا، استحکام، زیبایی و طول عمر برخوردار هستند این درحالی است که در کارخانجات صنعتی کلیة عملیات انتقال، برش شستشو، عایق اولیه، تزریق رطوبت‌گیر، گاز آرگون و عایق ثانویه در دستگاه‌های مخصوص انجام می‌گیرد، درحالیکه در ساخت شیشه‌های دوجداره به روش دستی عملیات ساخت به‌صورت غیرصنعتی انجام می‌شود که از خصوصیات لازم برخوردار نیست در شیشه‌های دوجدارۀ ساخته‌شده به روش دستی مشکلاتی به‌وجود می‌آید که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  مه آلودگی داخل دو لایه شیشه
  2.  عدم چسبندگی لازم لایه‌های شیشه به فاصله گذار به دلیل پرس نشدن
  3.  قرار گرفتن رطوبت‌گیر در مجاورت هوا و از دست رفتن خاصیت رطوبت‌گیری آن
  4.  عدم یکنواختی عایق ثانویه و قابلیت نفوذ هوا به داخل دو لایه شیشه
  5.  برش به روش صنعتی با استفاده از CNC
  6.  تیزی‌گیری شیشه‌ها با استفاده از دستگاه مخصوص
  7.  شستشو، اسپیسرگذاری، مونتاژ پرس و برچسب گذاری با استفاده از خط تمام اتوماتیک و نهایتاً یک شیشه دوجداره استاندارد بدون هیچ‌گونه ایراد تولید خواهد شد.

استفاده از تولید صنعتی دارای چه مزایایی است؟

  1.  برش به روش صنعتی با استفاده از CNC
  2.  تیزی‌گیری شیشه‌ها با استفاده از دستگاه مخصوص
  3.  شستشو، اسپیسرگذاری، مونتاژ پرس و برچسب گذاری با استفاده از خط تمام اتوماتیک و نهایتاً یک شیشه دوجداره استاندارد بدون هیچ‌گونه ایراد تولید خواهد شد.


معیار انتخاب یک شیشه استاندارد چیست؟

شیشه دوجداره استاندارد نباید لکه و کثیفی داشته باشد، دو لایه شیشه باید هم‌سطح و بدون خزیدگی باشد کدر‌شدگی و بیرون‌زدگی مواد و چسب دیده نشود، روی شیشه یا روی اسپیسر باید نشانه‌گذاری شده باشد و نشانه‌گذاری شامل اطلاعات ذیل باشد:

  1.  نام و یا علامت تجاری تولید‌کننده
  2.  ضخامت اسمی شیشه و فاصله‌گذار
  3.  محل‌های تزریق گاز مشخص باشد
  4.  محل اتصال دو کانکتور کاملاً هم‌پوشانی داشته باشد.
  5.  میزان تزریق چسب از هر طرف حداقل 4 میلیمتر بوده و خط تزریق بوتیل کاملاً صاف و یکنواخت باشد.
  6.  لبه‌های شیشه صاف و بدون دندانه باشد.
  7.  در اختلاف دمای زیاد بین داخل و خارج ساختمان دچار بخار گرفتگی و برفک‌زدگی نشود و نهایتاً در صورت امکان از شیشه‌های ایمنی (سکوریت) استفاده شود.

تعداد بازدید : 1516

ارسال نظر

ارسال