ساخت در و پنجره‌های مادون قرمز با نانوکامپوزیت‌های ویژه

  • یکشنبه 7 بهمن 1397 ساعت 14:36

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان به ساخت یک ماده نانوکامپوزیتی با خواصی دست یافتند که قادر است امواج مادون‌قرمز را از خود عبور دهد و از آن در تولید لنزها و پنجره‌های مادون‌قرمز استفاده کردند.
ساخت در و پنجره‌های مادون قرمز با نانوکامپوزیت‌های ویژه

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از ایسنا، دکتر امیر الحاجی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان و مجری طرح، با بیان اینکه این تحقیق در ۳ بخش مجزای "سنتز پودر نانوکامپوزیتی"، "تولید پنجره از نانوپودر سنتز شده" و "شبیه‌سازی رایانه‌ای فرآیند تولید پنجره" اجرایی شده است، اظهار کرد: در این تحقیقات قطعة نهایی تولیدشده ضمن برخورداری از خواص نوری مطلوب، دارای خواص منحصربه‌فرد مکانیکی نیز هست، به‌نحوی‌که می‌تواند با قطعات رایج موجود در بازار رقابت کند.

وی با اشاره به نحوه سنتز پودر و تولید قطعه نهایی با بیان اینکه در سنتز پودر نانوکامپوزیتی ایتریا- منیزیا از روش سل ژل، استفاده شده است، افزود: پس از طی مراحل ارزیابی ساختاری پودر، قرص دو سانتی‌متری شفاف در ناحیه مادون قرمز از نانوپودر سنتز شده به کمک روش تفجوشی پلاسمای جرقه‌ای موسوم به SPS تولید شده است. در مرحله بعد به‌منظور توسعه این نانوکامپوزیت و افزایش ضخامت و قطر‌ قرص تولیدشده، شبیه‌سازی رایانه‌ای فرآیند تفجوشی پلاسمایی جرقه‌ای با استفاده از نرم‌افزار لومریکال انجام شده که خروجی آن دست‌یابی به یک رابطه برای پیش‌بینی خواص نوری قرص تولیدشده و ارتباط آن با ریزساختار این نانوکامپوزیت بوده است.

الحاجی در رابطه با کاربردهای نانوپودر ایتریا-منیزیا در صنایع دیگر گفت: نانوپودر سنتز شده را می‌توان به‌منظور ایجاد پوشش‌های اپتیکی سخت و مقاوم به سایش در صنایع دیگر نیز مورد استفاده قرار داد.

الحاجی، با تأکید بر نقش مؤثر فناوری نانو در افزایش کارایی این نانوکامپوزیت، پیرامون نحوه تأثیر این فناوری خاطر نشان کرد: ریزساختار نانومتری علاوه بر اینکه موجب افزایش استحکام قطعه نهایی تا ۶۶۰ مگاپاسکال شده است، بهبود خواص اپتیکی را نیز به دلیل پراکنش کمتر نوری در پی داشته است.

این طرح در قالب رساله دکتری دکتر امیر الحاجی، با راهنمایی دکتر رضا شجاع رضوی و با همکاری شرکت صنعتی وابسته به وزارت دفاع انجام ‌شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو نیز رسیده است.


تعداد بازدید : 566

ارسال نظر

ارسال