ساخت شیشه با الهام از گیاهان گوشتخوار

  • یکشنبه 28 مرداد 1397 ساعت 13:57

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند گیاهان گوشت خوار می‌توانند اطلاعات زیادی برای ساخت شیشه در اختیار آن‌ها قرار دهند. آن‌ها معتقدند با در نظر گرفتن چند نکته در مورد این گیاهان می‌توان شیشه‌های خارق‌العاده‌ای ساخت که کثیف نمی‌شوند. این نوآوری همچنین در صنعت ساخت پنجره‌های خورشیدی کاربرد دارد.
ساخت شیشه با الهام از گیاهان گوشتخوار

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، دانشمندان با الهام از استراتژی شکار، روشی را برای ایجاد سطوح بسیار لغزنده توسعه دادند و ماده‌ای را ساختند که از میکروساختارها و نانو خلل و فرج‌ها تشکیل شده است و SLIPS مایع لغزنده سطوح خلل و فرج دار القایی نام دارد.

در حقیقت برگ‌های نیلوفر همیشه تمیز هستند. این گیاه بر روی برگ‌های خود بالشتکی از هوا میان قطرات آب و یک ریز- بافت سطحی ویژه ایجاد می‌کند و همین مکانیزم موجب می‌شود که همیشه تمیز باشد. اما این مکانیزم، اثر بخشی خود را در مورد مایعات آلی و یا پیچیده از دست می‌دهد به‌طوریکه این نوع مایعات با عبور از این سطوح دافع بر روی آنها خراش ایجاد می‌کنند.

همچنین در شرایط محیطی سخت، قطرات مایع در عوض آنکه از روی سطح بلغزند جذب بافت می‌شوند. درحالیکه این گیاه گوشتخوار از روشی کاملاً متفاوت استفاده می‌کند.

گیاه گوشتخوار گونه Nepenthes به جای به کارگیری از هوا برای پر کردن نانوساختارها از آب برای تبدیل این ماده به عنوان یک سطح هیدرودافع استفاده می‌کند.

این گیاه مجهز به برگ‌هایی است که سطح آنها بسیار لغزنده است و از آن‌ها برای به دام انداختن حشرات و حتی قورباغه‌های کوچک استفاده می‌کند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "این اثر شبیه به لیز خوردن خودرو بر روی سطح خیابان است. اگر یک مورچه بدشانس بر روی برگ‌های این گیاه بیاید چربی زیر پاهایش به این روکش نمی‌چسبد و به داخل دهان گیاه سر می‌خورد. درست همانند زمانی که یک قطره روغن بر روی آب می‌لغزد."

به این ترتیب، با الهام از این استراتژی شکار، دانشمندان روشی را برای ایجاد سطوح بسیار لغزنده توسعه دادند و ماده‌ای را ساختند که از میکروساختارها و نانو خلل و فرج‌ها تشکیل شده است و SLIPS مایع لغزنده سطوح خلل و فرج دار القایی نام دارد.

سطوحی که به این ترتیب ایجاد شده‌اند تعداد بسیاری از مایعات و جامدات را حتی در شرایط سختی چون فشار بالای حداکثر 675 اتمسفر، رطوبت بالا و دمای پایین دفع می‌کنند.

دامنه کاربردهای این ماده بسیار وسیع است به‌طوریکه می‌تواند در لوله‌های حمل سوخت، دستگاه‌های پزشکی و شیشه‌های خودتمیز شونده و به‌ویژه در سطوح آنتی باکتریال و ضد اثر انگشت به‌کار رود.

آن‌ها با الهام از گیاه گوشت خوار که حشرات روی سطح فوق‌العاده لغزنده برگ‌هایش به دام می‌اندازد، پوشش جدیدی به نام (SLIPS) ساخته‌اند. برای ساخت این شیشه خارق‌العاده، محققان شیشه‌های لانه زنبوری شکل را با نوعی ماده شیمیایی تفلون مانند که به این ساختار یک شکل پایدار می‌دهد، می‌پوشانند.

سطح این شیشه جدید مانند سطح گیاهان گوشت خوار بسیار لغزنده است. لغزندگی این شیشه تا حدی است که موادی نظیر نفت و مواد چسبنده‌ای مثل عسل را از خود دور می‌کند. این شیشه در برابر تشکیل یخ و رشد باکتری نیز مقاوم است. همچنین این شیشه جدید از شفافیت بالایی برخوردار است. محققان می‌گویند نتایج این تحقیقات می‌تواند خبر خوبی برای تولید‌کنندگان پنجره‌های خورشیدی که اغلب با برف و یخ پوشیده می‌شوند، باشند.


تعداد بازدید : 1160

ارسال نظر

ارسال