ساخت نمای فلزی پیچیده با استفاده از پرینت سه بعدی

  • یکشنبه 25 فروردین 1398 ساعت 16:42

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: دانشجویان دانشگاه ETH Zuirich، روشی پیچیده برای ریخته‌گری ابداع کرده‌اند که شامل استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلز می‌باشد. این نمای پیچیده با یک ساختار آلومینیومی به ارتفاع ۶ متر، به صورت نوارهای باریک فلزی می‌باشد که در هم پیچیده‌اند. این ساختار اولین نمای فلزی می‌باشد که حاصل تکنولوژی پرینت سه بعدی می‌باشد.
ساخت نمای فلزی پیچیده با استفاده از پرینت سه بعدی

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، دانشجویان ارشد رشته معماری و طراحی دیجیتال با همکاری با پژوهشگر ارشد، مانیا آقایی میبدی، روی این پروژه کار می‌کنند. این پروژه تحقیقاتی نشان می‌دهد که چگونه پرینت سه بعدی برای تولید عناصر ساختمانی فلزی کاربرد دارد.

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در این روش به علت اینکه روشی تأثیرگذار بر هزینه و سریع در ساخت فرم‌های پیچیده مربوط به ساخت و ساز می‌باشد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این فرآیند کارایی مناسبی در ارتباط با روش طراحی محاسباتی که به‌عنوان بهینه‌سازی توپولوژی شناخته شده است، خواهد داشت، چرا که در بهینه‌سازی توپولوژی هدف تولید ساختارهای پایدار و مقاوم با کمترین مقدار مواد می‌باشد.

مانیا آقایی میبدی می‌گوید:”تکنیک‌های محاسباتی از قیبل بهینه‌سازی توپولوژی به طراحان اجازه می‌دهد تا بخش‌های سبک وزن را بسازند، در حالی‌که ساخت این بخش‌ها با استفاده از تکنیک‌های سنتی و قدیمی مشکل می‌باشد.”

” رویکرد ساخت پیشنهادی ما، محدودیت‌های روش‌های قدیمی ساخت و ساز را ندارد و به لطف توانایی پرینت سه بعدی می‌تواند در راستای بهینه‌سازی شکل و فرم ساختارها پیش برود، چرا که پرینت سه بعدی توانایی چاپ قالب‌های پیچیده را دارد که برای ساخت ساختارهای کارآمدتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.”

به‌گفته آقایی میبدی، این فرآیند می‌تواند بسیار پرهزینه باشد و تنها برای تعداد محدودی از فلزات با قابلیت چاپ سه بعدی، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این نمای پیچیده از ۲۶ پنل متصل به هم ساخته شده است که به‌شکل ساختاری با ارتفاع ۶ متر و عرض ۴ متر درآمده است.

سیالیت و دوام فلز، این شیوه طراحی را میسر ساخته است، درحالی‌که برخی مصالح سنتی و رایج ساخت و ساز مانند ماسه سنگ یا بتن، به علت شکننده بودن این قابلیت را ندارند.


تعداد بازدید : 915

ارسال نظر

ارسال