سازه های اسپایدر

  • یکشنبه 26 شهریور 1396 ساعت 10:27

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: نما اسپایدر جز دسته نما های ساختمانی مدرن بوده که ترکیبی از شیشه، قطعات اسپایدر و سازه نگهدارنده بوده که شیشه به وسیله اسپایدر به سازه متصل میگردد. زیبایی و طراحی خاص نمای اسپایدر باعث شده تا این نما در پروژه های تجاری و اداری استفاده بیشتری داشته باشد و دید بیشتری را به ناظر از داخل به خارج ساختمان داده و از بیرون زیبایی بیشتری را برای بینندگان به نمایش گذارد.
سازه های اسپایدر

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما: در واقع یکی از اصلی ترین مزیت های نما اسپایدر نسبت به نماهای کرتین وال کاسته شدن خطوط افقی (به دلیل نبود ترنزوم ها) می‌باشد که دید بهتری از داخل به خارج ساختمان به کاربر می‌دهد. در کنار این موضوع طرح های متفاوت سازه اصلی نما می‌تواند زیبایی بصری خاصی را مخصوصاً در مکان های تجاری و عمومی برای کاربران ایجاد کند.




مزایا و معایب

سیستم نما اسپایدر در نماهای ساختمانی دارای مزایا و معایبی خاصی می‌باشد. از مزیت های اصلی این نما وزن کم سازه و اتصالات، شفافیت یکپارچه نما، سادگی جزییات اجرایی، امکان اجرا سطوح پیچیده بدون نیاز به فرم دهی، تنوع سیستم های سازه و مقاومت بسیار خوب در حرکت های جانبی و لرزه های زمین می‌باشد. در کنار این مزایا معایبی همچون دتایل پیچیده در ایجاد بازشو و نیاز به کنترل و نظارت دقیق در اجرای صحیح آب‌بندی و همچنین نیاز به محاسباتی حساس‌تر و دقیق‌تر توسط مهندسین سازه در سازه های اسپایدر غیر قابل انکار است.





سیستم های سازه اصلی اسپایدر

سازه اصلی اسپایدر یا همان سازه نگهدارنده می‌تواند از سیستم هایی همچون خرپا، کابل، فین گلس و . . . باشد که هرکدام بسته به نوع کاربری محل و انتخاب معمار و نظر مشاور تخصصی نما می‌تواند مزایا و معایبی را در بر داشته باشد. پس انتخاب نوع سازه اسپایدر با نگاه به موارد متعدد و شناخت دقیق از هر سیستم قابل انتخاب می‌باشد.

اسپایدر کابلی

در این روش سازه‌ای از کابل به‌صورت کراس و تور و یا خرپا بوده و وظیفه تحمل بار وانتقال آن به تکیه‌گاه‌ها را بر عهده می‌گیرد. ویژگی خاص این گونه نما زیبایی منحصر به فرد آن می‌باشد. محاسبه این مدل سازه‌ها پیچیده بوده ولی شرکت‌های معتبر ایرانی و خارجی قادر به انجام محاسبات مربوط می‌باشند.





اسپایدر با سازه خرپا فلزی

در چنین روشی شیشه به اسپایدر متصل شده و اسپایدرها با استفاده از جوش و یا پیچ ها به سازه اصلی متصل شده که سازه اصلی وظیفه انتقال نیرو شیشه و تحمل بارهای دینامیکی را بر عهده دارد. کارکرد و زیبایی این نما جهت فضاهای عمومی و بزرگ مناسب بوده و زیبایی خاصی را به بیننده القا می نماید. اگرچه محاسبات اینگونه نما ساده نبوده و با نرم‌افزار های ساده قابل محاسبه نمی‌باشد اما در ایران شرکت های معتبری همچون آلومینیوم شیشه تهران، تجربه و سابقه‌ای طولانی در مهندسی و اجرای اینگونه نما ها را دارا می‌باشد.




فین گلس

در این نوع نما انتقال بار به سازه توسط یک تیغه شیشه‌ای دو یا سه لایه صورت می‌گیرد. حاصل کار ظرافت و زیبایی و شفافیت فوق‌العاده می‌باشد.




جمع بندی

به صورت کلی نمای‌های اسپایدر جز نماهای مدرن و پرکاربرد جهت فضاهای تجاری، رستورانی و فضاهای عمومی مانند فرودگاه ها و ترمینال‌ها می‌باشد. اگرچه هزینه اجرا این نما و تخصص اجرای نما محدودیتی را دربر دارد اما نماهای اسپایدر همچنان جز نماهای پرکاربرد این حوزه مهندسی ساختمان می‌باشد.

با در نظرگیری این موضوع که نماهای اسپایدربرای فضاهایی با کاربری مسکونی متداول نمی‌باشد و علت آن در عدم داشتن دتایل های ساده برای فصل مشترک هایی بین دیوار های بنایی و شیشه می‌باشد اما می‌توان این گونه نما را جز مرسوم‌ترین سازه‌های نما در دنیا دانست و بسیاری از مهندسین معمار علی‌رغم هزینه‌های قطعات و نظارت این نما بر اجرای این گونه نماها برای پروژه‌های خود تأکید داشته و اجرای این نما را به عنوان بخش اساسی طرح در نما تلقی می‌نمایند.

مجموعه آلومینیوم شیشه تهران با دانش و تجربه فراوان در مهندسی، اجرا و نظارت نماهای اسپایدر جز شرکت های مطرح این مرز و بوم تلقی شده و با استفاده از همکاران داخل و بین‌المللی خود در استفاده از بهترین تجهیزات و متریال ها و مهندسی پیشرفته در این زمینه بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه نماید.


تعداد بازدید : 1539

ارسال نظر

ارسال