معاون وزیر راه:

سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 ساعت 12:45

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه 900 تا 950 هزار مسکن نیاز سالانه کشور است گفت: سالانه 600 هزار مسکن کمبود داریم.
سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمود محمودزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: به‌طور میانگین در هفت سال گذشته شهرداری‌ها 300 تا 320 هزار پروانه ساختمانی صادر کرده‌اند که مشخص نیست چه تعداد از آنها ساخته شده است.

وی گفت: تعداد معاملات مسکن در دو ماه اخیر نزدیک به صفر بوده است اما تورم مسکن ماهانه حدود دو درصد است.

آقای محمودزاده افزود: در طرح اقدام ملی مسکن قرار است 400 هزار واحد مسکونی ساخته شود که صد هزار واحد در بافت های فرسوده پیش‌بینی شده است.

وی گفت: اراضی موردنیاز 300 هزار واحد دیگر مشخص شده است و مراحل 230 هزار واحد از این تعداد 15 تا 96 درصد پیشرفت داشته اند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: نخستین واحدهای مسکونی این طرح اواخر خرداد به بهره‌برداری می رسد.

آقای محمودزاده گفت: در مجموع طرح اقدام ملی مسکن 30 تا 35 درصد پیشرفت پروژه‌ای دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته در شهرهای جدید یکصد مدرسه و ده‌ها مسجد، کلانتری و مکان ورزشی ساخته‌ایم در صورتی‌که این کار وظیفه‌ی وزارت راه و شهرسازی نیست.

آقای محمودزاده افزود: تعداد واحدهای مسکونی کشور 26 میلیون است درحالی‌که تعداد خانوار سه تا چهار میلیون از واحدهای مسکونی کمتر است اما کمبود مسکن در بخشی است که توان خرید برای آنها وجود دارد.

وی گفت: 20 درصد کل پروانه‌های صادره ساختمان در محدوده بافت‌های فرسوده است درحالی‌که این بافت 5 درصد بافت شهر تهران را شامل می‌شود و نشان می‌دهد استقبال مردم برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده خوب بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست‌های ساختمان در بافت‌های فرسوده جزء الزامات است، افزود: با راه‌اندازی سامانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی از امسال سازمان امور مالیاتی امکان دریافت مالیات از خانه‌های خالی را با اولویت شهرهای بزرگ دارد.

آقای محمودزاده با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای در آذر گذشته با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان امضا کردیم گفت: از این تعداد عملیات اجرایی 14 هزار و 564 واحد آغاز شده است.

وی افزود: البته دولت تسهیلگر است و اگر آورده متقاضیان به‌موقع نباشد کار با تأخیر انجام می‌شود.

آقای محمودزاده گفت: دو نوع تسهیلات برای واحدهای مسکونی آموزش و پرورش شامل تسهیلات 100 میلیون تومانی و تسهیلاتی که دوره بازپرداخت آن پنج ساله با سود 12 درصد و مبلغ احتمالی 40 میلیون تومان است پرداخت می شود.

وی افزود: زمان اجرای طرح مسکن فرهنگیان 18 ماه پیش‌بینی شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: زمین‌های آن نیز به صورت اجاره 99 ساله یا فروش اقساطی تأمین می‌شود.

آقای محمودزاده افزود: برنامه‌ریزی برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی نیز برای دهک‌های اول تا سوم با کمترین هزینه اولیه درحال انجام است که 135 هزار واحد آن برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد است.

وی گفت: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن، بانک‌ها موظفند 20 درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما این عدد چهار درصد تسهیلات بانکی را شامل شده است.

آقای محمودزاده با بیان این که دو میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که خرابه و قابل سکونت نیست افزود: از 500 هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر 60 هزار واحد مسکونی باقی مانده است.


تعداد بازدید : 2247

ارسال نظر

ارسال