سیزدهمین "کمپین نما، هویت شهر ما" در منطقه 13 تهران

  • دوشنبه 25 آذر 1398 ساعت 11:1

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: کارگاه و نمایشگاه نمای منطقه 13 با حضور جمعی از مسئولان، طراحان و سازندگان در راستای کمپین «نما، هویت شهر ما» 20 آذرماه، برگزار شد.
سيزدهمين "كمپين نما، هويت شهر ما" در منطقه 13 تهران

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه 13 با حضور در این مراسم اظهار اشت: ایده شکل‌گیری کمیته‌های نما زمانی شکل گرفت، که اعضای هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران به خدمت مقام معظم رهبری رفتند و با توصیه‌های ایشان در باب معماری ایرانی-اسلامی، شهرداری و شورای شهر ایجاد کمیته‌های نما را در دستور کار قرار داد.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌های نما در سال 93 شکل گرفت و با گذشت بیش از 5 سال از شکل‌گیری هنوز با نقطه موردنظر فاصله دارد، افزود: اعتقاد دارم اقدامات صورت گرفته در کمیته‌های نما سرعت مطلوبی نداشته است. مردم انتظار دارند این آشفتگی در بخش نمای ساختمان‌ها به طور کامل رفع شود.

رحمان زاده ادامه داد: امروز با افتخار اعلام می‌کنم که کمیته نمای منطقه 13 نقش فرمایشی ندارد و حتی دستور بنده به عنوان شهردار منطقه برای اعضای کمیته منطقه لازم الاجرا نیست و بر اساس نظرات کارشناسی تصمیم‌ها گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در بخش تصمیم‌گیری نکات و الزامات مختلف رعایت می‌شود، گفت: با این وجود در زمینه اجرا شاهد نماهایی متفاوت از مصوبات کمیته نما هستیم که امیدوارم این موضوع با کمک اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران مرتفع شود.

شهردار منطقه 13 با اشاره به اینکه امیدوارم در بخش اجرا هم برای شهروندان جلساتی برگزار شود، افزود: متأسفانه کمیسیون ماده 100 بسیاری از پرونده‌های ارجاعی از طرف شهرداری را قبول نمی‌کند و امیدوارم این نکته مهم هم مد نظر قرار گیرد.

رحمان زاده در ادامه با بیان اینکه نخستین منطقه‌ای هستیم که به‌صورت سیستمی نقشه‌ها را دریافت می کنیم، خاطر نشان کرد: تمام سعی ما این است که در کمیته‌های نما با کارهای ماندگار، معماری ایرانی – اسلامی را ترویج دهیم.

کمیته‌های نما قصد آزار کسی را ندارند

در ادامه این مراسم مهدی صالحی، مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران اظهار داشت: امروز نقش طراحان، سازندگان و مالکان در عرصه نما بسیار حائز اهمیت است و باید به این نکته واقف باشند که کمیته‌های نما قصد آزار و اذیت کسی را ندارند.

وی با بیان اینکه نما لباس شهر است، افزود: هدف نهایی ما کمک به شهر است و در واقع با سازندگان، طراحان و مالکان در یک جبهه هستیم.

صالحی گفت: هم‌اکنون سند زیر دستی برای منطقه 13 در جهت هدایت و توسعه کمیته‌های نما آماده شده است و برای استفاده از نقطه نظرات، در اختیار شهرداری منطقه قرار گرفته تا از برخوردهای سلیقه‌ای در کمیته نما جلوگیری شود. علاوه بر این قرار است کار پژوهشی وسیعی در خصوص نما انجام شود و به‌همین خاطر از حاضران می‌خواهم که فرم‌های نظرخواهی را با دقت پاسخ دهند.

اسکوپ سنگ حداقل باید 5 میلی متر باشد

علی علایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز با ارائه پاورپوینت به آسیب شناسی نماهای منطقه 13 پرداخت و گفت: بخش عمده‌ای از منطقه 13 را مناطق حاشیه ای و جنگلی تشکیل می‌دهد و برخلاف آنچه تصور می‌شود این منطقه همسایه شرقی حصار ناصری تهران است و از قدمت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه منطقه 13 دارای چهار ناحیه و 13 محله است، افزود: ساخت و ساز در این منطقه عمدتاً از سال 1320 آغاز شده است.

علایی با اشاره به اینکه معماران باید از تاریخ و دیرینه منطقه‌ای که در آن طراحی می‌کنند، مطلع باشند، اظهار داشت: در بسیاری موارد نمای جانبی بیشتر از نمای روبه رو در معرض دید عابران قرار دارد. بنابراین لازم است که طراحان ساختمان را سه بعدی ببینند نه دو بعدی.

وی با بیان اینکه در نماهای شهری باید از کثرت به سمت وحدت حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: نباید یک ساختمان را با تقسیم‌بندی و لایه‌لایه کردن به چند ساختمان تبدیل کنیم بلکه باید چند ساختمان را حتی‌الامکان یک ساختمان نشان بدهیم.

علایی افزود: از معماران درخواست دارم باران‌گیر برای لبه بام‌ها طراحی نکنند چون این موضوع تبدیل به‌نوعی اغتشاش بصری در شهر شده است.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه با انتقاد از متفاوت بودن نماهای مناطق و عدم رعایت همجواری‌ها اظهار داشت: آنقدر تفاوت بین ساختمان‌ها وجود دارد که احساس می‌شود این متفاوت بودن به‌عمد اتفاق افتاده است.

وی در مورد نماهای سنگی در طراحی گفت: اجرای نمای سنگی الزامات زیادی دارد که در صورت اجرا، هزینه های زیادی را به مالک و سازنده تحمیل می کند. به طور مثال برای اینکه شاهد سقوط سنگ های نما نباشیم، باید از اسکوپ های حداقل 5 میلی متری استفاده کنیم و از طرفی برای اینکه این اسکوپ ها به سنگ بچسبد، باید ضخامت سنگ حداقل 5 سانتی متر باشد.

تقدیر از طراحان و سازندگان و اعطای گواهی

در ادامه این مراسم از طراحان و سازندگان برتر منطقه 13 با اهدای لوح سپاس تقدیر به عمل آمد و همچنین به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه تخصصی نما اهدا شد

برگزاری کارگاه‌های تخصصی

لازم به ذکر است این مراسم میزبان کارگاه‌ های تخصصی با عناوین اجرای نمای آجر توسط دکتر حمید جعفریان و تشریح راهنما و موازین طراحی نما توسط مهندس محمدمهدی عابدی بود.

بازدید از نمایشگاه نما توسط شهردار منطقه

همچنین مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه 13 از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه نما بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه فعالیت‌ها و چالش‌های آنان قرار گرفتند.

 


تعداد بازدید : 499

ارسال نظر

ارسال