شروط لازم جهت ارائه یک سیستم در و پنجره مطلوب

  • یکشنبه 12 آذر 1396 ساعت 13:19

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: محصولات مورد استفاده در پنجره، در و نمای بناها چه حداقل‏‌هایی باید داشته باشند؟
در و پنجره و نما

باشگاه در و پنجره و نما:

کیفیت پروفیل‌ها:

پروفیل‌های تولیدی در کارخانه‌‏های معتبر بر اساس استاندارد اروپا از بیلت‏‌های 6060-T5 و بر اساس استاندارد آمریکا از بیلت‏‌های 6063-T5 تولید می‏‌گردند (EN12020-1). کارخانه‌های تولیدکننده بیلت این گواهینامه‏‌ها را در اختیار کارخانه‌های تولید پروفیل قرار می‏‌دهند.

از جمله خواص بیلت‌های فوق می‏‌توان به قابلیت جوشکاری خوب، مقاومت به خوردگی و جلوه آنودایز بسیار خوب و قابلیت ماشین‏‌کاری آن‌ها اشاره کرد.

خواص فیزیکی آلیاژ 6063 در ذیل ذکر شده است:

در تولید پروفیل‌های اکسترود شده نیز رعایت استاندارد EN755-1 جهت دستیابی به پروفیل‏‌هایی با کیفیت بالا توصیه می‏‌شود.

جهت مقاومت پروفیل‌ها در برابر بارهای ناشی از باد و بار سازه به غیر از زهوارها و درپوش‌های سیستم کرتین‏وال، ضخامت پروفیل‏‌ها باید از 8/1 میلی‏متر بیشتر باشد و در مقاطع بزرگتر با احتمال تحمل بارهای بیشتر این رقم از 2 میلی‏متر کمتر نمی‌‏باشد. حتی در صورتی‏که محاسبات اجازه استفاده از ضخامت‏‌های کمتر از 8/1 میلی‏متر را بدهد، بهتر است از پروفیل‏‌های با ضخامت مطرح شده استفاده گردد، خصوصا در مباحث مربوط به نما و سیستم‏‌های کرتین‏وال.

پروفیل‏‌های ترمال بریک:

جهت تولید پروفیل‏‌های ترمال بریک به‌طور حتم باید از دو پل حرارتی استفاده کرد و فاصله بین دو پل حرارتی نباید از 15 میلی‏متر کمتر باشد و نیز استفاده از پلی‏ آمیدهایی که از الیاف شیشه جهت تقویت و افزایش مقاومت حرارتی تولید می‌شوند در این خصوص نسبت به استفاده از پی.وی.سی‌های سخت بسیار مناسب‏‌تر می‌باشند.

در یک پنجره سطح شیشه 85 درصد از حجم کل پنجره را شامل می‌گردد.

ضریب انتقال حرارت در شیشه 4 + 12 + 4 برابر با K W/ 87/2 می‌‏باشد و همچنین ضریب انتقال حرارت پنجره که طی فرمولی ویژه به‏ دست می‏‌آید، براساس اطلاعات ضریب انتقال حرارت شیشه و ضریب انتقال حرارت آلومینیوم محاسبه می‌شود بنابراین:

ضریب انتقال حرارت پنجره براساس استاندارد DIN4108 (بند 2/2 ) می‏بایست میان K W/  5/3 تا 6/2 باشد.

سطح پروفیل

پروفیل‏‌های آلومینیومی در، پنجره و نما و پروفیل‏‌های مورداستفاده در ساختمان‌ها در دو نوع آنودایز یا رنگ پودری الکترواستاتیک مورد استفاده قرار می‏‌گیرند. این رنگ‏‌ها براساس استاندارد TS4922 انجام می‏‌پذیرد. (حداقل ضخامت رنگ پودری الکترواستاتیک 60 میکرون و ضخامت رنگ آنودایز 14 ـ 10 میکرون می‏‌باشد.)

قطعات و اتصالات

دستگیره‌ها، لولاها، گوشه‌های آلومینیومی (پانچی یا دگمه‌ای)، واشرها و تمام اتصالات می‏بایست براساس کاتالوگ‏‌های تولیدی شرکت‏‌های تولید در و پنجره به‏‌طور کامل روی پنجرها نصب گردند.

شروط لازم جهت تولید و نصب پنجره‌ها و نماها

  1. شرکت تولیدکننده پنجره‌ها می‏بایست دارای ماشین‏‌آلات حرفه‏ای و اطلاعات لازم در این خصوص باشد و بهتر است از میان شرکت‏‌هایی که عضو سندیکای آلومینیوم یا دارای پروانه بهره ‏برداری یا جواز کسب معتبر هستند انتخاب شوند.
  2. شرکت تولیدی پنجره باید در هنگام تولید پنجره از اتصالات گوشه آلومینیومی استفاده کند و برای این امر باید از دستگاه مخصوص پرس آلومینیوم استفاده شود. استفاده از گوشه‌های فلزی آهنی توصیه نمی‏‌گردد.

بهتر است در هنگام تولید پنجره‌‏ها و اتصال گوشه‏‌های 45 درجه از چسب‏‌های مخصوص گوشه استفاده کرد.

  1. تعبیه راه آب در در و پنجره‌ها ضروری است.
  2. هنگام نصب پنجره‌ها فاصله میان کادر کاذب آهنی و پنجره را حتما باید با چسب‌های ماستیک یا سیلیکون مناسب پوشاند.
  3. استفاده از واشرهای EPDM در تمامی سیستم‏‌های در و پنجره و نما ضروری است و واشرها باید به‏ طور کامل تمامی سطوح را پوشش دهند.
  4. در پروفیل‏‌های در و پنجره میان لنگه و چارچوب استفاده از 2 یا 3 واشر آب‏‌بندی و هوابندی توصیه می‌‏گردد.

وظایف این واشرها ممانعت از ورود و خروج هوا، گرد و غبار و آب می‏‌باشد.

  1. پنجره‌‏های تولیدی در کارخانه، هنگام ارسال می‏بایست بسته‏‌بندی شوند تا از خط و خش و ضربه و در نتیجه خرابی پنجره جلوگیری گردد.
  2. هنگام نصب شیشه ‏ها در پنجره‏ ها حتما می‏باست از تاکوزهای ویژه پلاستیکی، و جهت عدم افتادگی لنگه‏‌های درها یا پنجره‏‌ها از تاکوزهای ویژه قابل تنظیم استفاده کرد.
  3. برای درهای ورودی یا پر رفت و آمد باید علاوه بر استفاده از پروفیل‌های ویژه، از لولاهای دربی پرتردد با حداقل طول 10 سانتی متر استفاده کرد.
  4. با در و پنجره‏ ها یا نمای نصب و تکمیل شده نباید مصالحی از جمله سیمان، گچ و ... تماس پیدا کند. بهتر است مرحله نصب این محصولات پس از پایان این موارد در ساختمان انجام گیرد یا از برچسب‏ های محافظ روی پروفیل‌ها استفاده شود تا پس از اتمام کار برچسب‌‏ها از پروفیل‌ها (در، پنجره یا نما) جدا شوند.

آنچه روشن است، ماشین‏‌آلات حرفه‌ای و تجربه کاری مناسب در تولید یک محصول در و پنجره آلومینیومی لازم و ملزوم یکدیگر می‏‌باشند، همچنین استفاده از سیستم‏‌های محاسبه‏ شده با پروفیل و یراق‏‌آلات دقیق که توسط کارخانه‏‌های معتبر تولید می‏‌شوند و دارای اطلاعات لازم در خصوص عایق‏‌های حرارتی، هوابندی، آب‏بندی، مقاومت فشار باد و حدود تراز مجاز فشار صوت هستند، در ارائه یک محصول استاندارد و قابل قبول ضروری خواهند بود.


تعداد بازدید : 1349

ارسال نظر

ارسال