شیشه لاکوبل چیست؟

  • یکشنبه 22 تیر 1399 ساعت 16:10

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: یکی از مواردی که امروزه برای تزیین فضاهای داخلی یا حتی نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود، شیشه لاکوبل است. این شیشه‌ها که در حقیقت زیرمجموعه شیشه‌های رنگی هستند، سطح صاف و یکنواختی داشته و به‌عنوان شیشه دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شیشه لاکوبل چیست؟

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از تتراگلس؛ یکی از مواردی که امروزه برای تزئین فضاهای داخلی یا حتی نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود، شیشه لاکوبل است. این شیشه‌ها که در حقیقت زیرمجموعه شیشه‌های رنگی هستند، سطح صاف و یکنواختی داشته و به عنوان شیشه دکوراتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیشه‌های پشت رنگی نخستین بار توسط کارخانه AGC در بلژیک تولید شدند و سپس از آن جا به سراسر دنیا از جمله ایران راه پیدا کردند. درواقع لاکوبل نام برند این کارخانه بوده اما در ایران این شیشه‌های پشت رنگی به نام لاکوبل یا متلوکس شناخته می‌شوند.

از سال 2018 استفاده از شیشه لاکوبل در دکوراسیون داخلی فضاهای اداری، تجاری و منازل مسکونی رواج پیدا کرده و امروزه از این شیشه‌ها به‌عنوان دیوارپوش در لابی ساختمان‌ها، راهروهای برج‌ها، دیواره حمام و سرویس بهداشتی، دیواره آشپزخانه‌ها و صفحات کابینت یا دیواره بین کابینت‌ها، شیشه میزهای اداری و نهارخوری و حتی در دکوراسیون داخلی فروشگاه‌ها و مطب پزشکان و جداکننده‌هایی مانند پارتیشن‌ها در ادارات و منازل استفاده می‌شود.

همچنین می‌توان این شیشه‌ها را با چوب یا سنگ ترکیب کرده و دکوراسیون زیباتری ایجاد کرد. از دیگر موارد استفاده شیشه لاکوبل می‌توان به استفاده به‌عنوان نمای بیرونی ساختمان‌ها، نورگیرها و آینه کاری‌های داخلی بناهای سنتی اشاره کرد.

این شیشه‌ها ایمن و ضد خش بوده و به‌همین دلیل جهت زیباسازی فضای داخلی مهد کودک‌ها و فضاهای آموزشی مختص کودکان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قابلیت دیگر این شیشه‌ها این است که در برابر اشعه ماورا بنفش و رطوبت بسیار مقاوم هستند. بنابراین در فضاهای مرطوب دچار پوسیدگی و زنگ‌زدگی نمی‌شوند. همچنین این شیشه‌ها سکوریت و لمینت‌شده و قابلیت تمپرد شدن را دارند. شیشه‌های لاکوبل را در کوره‌های سکوریت شیشه و در دمای 400 تا 700 درجه سانتی‌گراد ذوب کرده و سپس به‌طور یکنواخت سرد می‌کنند تا قابلیت سکوریت‌شدن را پیدا کنند و مقاومت آن‌ها در برابر ضربه و حرارت افزایش یابد.

لمینت شدن نیز باعث می‌شود که این شیشه‌ها برای استفاده در پارتیشن‌های اداری و درهای اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی مناسب باشند. سه مزیت لمینت کردن شیشه‌های لاکوبل به شرح ذیل است:

لمینت در واقع پوشش ایمنی در پشت شیشه‌ها بوده که مانع از ریزش شیشه بعد از شکستن می‌شود و شیشه‌های شکسته شده پس از شکست در جای خود باقی می‌مانند. لمینت شدن شیشه‌های لاکوبلی که در اماکن عمومی و پر رفت و آمد مانند مطب‌ها و بیمارستان‌ها، مراکز تجاری و رستوران‌ها، لابی ساختمان‌ها و ... استفاده شده است، ضروری است.

لمینت به عنوان یک پرایمر، بین شیشه لاکوبل و دیوار قرار گرفته و باعث افزایش چسبندگی شیشه با چسب سیلیکون به دیوار می‌شود. چسب سیلیکون هنگام برخورد با لمینیت پشت شیشه باعث پف کردن سطح لمینیت شده و به نوعی چسبندگی شیشه به دیوار را بیشتر می‌کند.

لمینت در حقیقت یک لایه ایمن و محافظ برای شیشه لاکوبل بوده و از ایجاد هر گونه خط و خش بر روی رنگ این شیشه‌ها جلوگیری می‌کند. به‌همین دلیل شیشه‌های لاکوبل وارداتی تتراگلس دارای 10 سال گارانتی کوتینگ رنگ می‌باشند.

 

 

همان‌طورکه در بالا نیز به آن اشاره شد، این شیشه‌ها پالت رنگی متنوعی دارند و به جز 20 رنگ موجود، سایر رنگ‌ها را نیز می‌توان سفارش داد و شیشه‌هایی به همان رنگ تولید کرد. البته این امکان برای شیشه‌های شفاف و شیشه‌هایی با رنگ متالیک وجود ندارد. همچنین برخی از این شیشه‌ها قابل چاپ هستند و شما می‌توانید تصویر دلخواه خود را برای چاپ روی آن‌ها سفارش دهید یا از شیشه‌های رنگی چاپ شده برای طراحی داخلی و تزئین منزل یا محل کار خود استفاده کنید.

تمام رنگ‌های شیشه لاکوبل با محیط زیست سازگار هستند. آن‌ها با انتشار مقادیر بسیار کمی از ترکیبات آلی فرار VOC: ترکیبات شیمیایی شامل کربن که در دمای محیط یا در دمای فرآیند تبخیر می‌شوند و فرمالدهید، کیفیت هوای داخلی را حفظ می‌کنند.

طراحی این شیشه‌ها به‌گونه‌ای است که به روشن‌تر شدن فضا کمک کرده، نور فضای داخلی را بازتاب می‌کند و باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. به‌همین‌دلیل دیگر به استفاده از تعداد زیادی لامپ برای تأمین نور محیط نیاز نیست و می‌توان گفت این شیشه‌ها در کاهش مصرف انرژی نیز مؤثر هستند.

از آن جایی که این شیشه‌ها سطح صاف و یکنواختی دارند، تمیز کردن و نگهداری آن‌ها بسیار آسان است. همچنین شیشه‌های لاکوبل را می‌توان با توجه به نیازهای شخصی شما پردازش و آماده‌سازی کرد و به‌صورت خلاقانه و جالبی از آن‌ها استفاده کرد.


تعداد بازدید : 1655

ارسال نظر

ارسال