مدیرعامل مجتمع آلومینیوم آلونا:

صادرات متوقف است؛ بازار داخلی راکد!

  • سه شنبه 14 بهمن 1399 ساعت 12:19

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: مدیرعامل مجتمع آلومینیوم آلونا گفت: بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و عمرانی متوقف شده‌اند؛ به همین علت، تقاضا برای محصولات آلومینیومی کاهش یافته است. دلالان اما با خرید محصول در این شرایط، ارزش پول خود را حفظ می‌کنند و به محض رونق‌گرفتن دوباره بازار مصرف، به سود کلانی دست خواهند یافت.
صادرات متوقف است؛ بازار داخلی راکد!

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، یاسین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: مجتمع آلومینیوم آلونا با بیش از بیست سال سابقه کاری از سال 1365 تاکنون در زمینه تولید انواع مقاطع آلومینیومی (سایزهای مختلف قوطی، زبرا، توری و پلیسه، نما و...) فعالیت می‌کند. این شرکت مجهز به خطوط آبکاری و رنگ‌کاری الکترواستاتیک در کارخانه خود است و تکنولوژی به‌روزی بهره می‌برد. عمده محصولات این شرکت سبک و دارای ماندگاری بالایی هستند.

وی در خصوص وضعیت کنونی بازار آلومینیوم، مطرح کرد: بازار امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بسیار نابسامان و زیان‌باری را تجربه می‌کند. مشتریان شرکت ما به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه به اصطلاح دلالانی هستند که برای بازار خود خرید می‌کنند و گروه دوم هم تولیدکنندگان در و پنجره آلومینیومی هستند که به علت کاهش میزان تولید محصولات خود، مقدار مصرف پروفیل آلومینیومی را کاهش داده‌اند. در شرایط فعلی، بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و عمرانی متوقف شده‌اند؛ به همین علت، تقاضا برای محصولات آلومینیومی کاهش یافته است. دلالان اما با خرید محصول در این شرایط، ارزش پول خود را حفظ می‌کنند و به محض رونق‌گرفتن دوباره بازار مصرف، به سود کلانی دست خواهند یافت.

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم آلونا اضافه کرد: شرکت ما در سال جاری، همچون سایر واحدهای تولیدی مشابه، متحمل ضررهای متعددی شده است و بدون هیچ سودآوری قابل‌توجهی، تنها توانستیم فعالیت تولیدی مجموعه را حفظ کنیم.

خیاط‌زاده درخصوص تقاضا برای پروفیل آلومینیومی، خاطرنشان کرد: متأسفانه آمار خرید محصولات آلومینیومی به‌ شدت کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که شرکت‌هایی که قطعات خاصی تولید می‌کنند نیز با کاهش تولید و فروش مواجه شده‌اند و تنها به‌صورت سفارشی، به تولید محصول می‌پردازند. درحال‌حاضر، انبار تمام عرضه‌کنندگان از کالاهای دپوشده لبریز است و شاهد رکود شدیدی در این حوزه هستیم که علاوه بر توقف پروژه‌های عمرانی، علت اصلی آن، افزایش قیمت آلومینیوم و محصولات تولیدشده از آن است.

وی در ارتباط با تعطیل‌شدن برخی از شرکت‌ها بیان کرد: در این مدت، برخی از واحدهای تولیدکننده محصولات آلومینیومی به‌خاطر شرایط نامطلوب حاکم بر صنعت و بازار، مجبور به توقف تولید و یا تعطیلی کارخانه خود شدند زیرا فعالیت تولیدی درحال‌حاضر، توجیه اقتصادی ندارد و طبیعی است که هیچ سرمایه تازه‌ای نیز جذب این بخش نشود. برخی از شرکت‌ها نیز با تعدیل نیرو، سعی در حفظ نقدینگی و ادامه فعالیت خود کردند.

مدیرعامل مجتمع آلومینیوم آلونا عنوان کرد: در شرایطی که مرزهای صادراتی تقریباً بسته شده است، تولیدکننده تنها ازطریق عرضه محصولات خود در بازار داخلی می‌تواند درآمد کسب کند که کاهش میزان درآمد برابر با کاهش میزان خرید مواد اولیه و افت تولید خواهد بود زیرا پیش‌تر، امکان خرید مواد اولیه آلومینیومی به‌صورت اعتباری یا نسیه وجود داشت اما اکنون تنها به‌صورت نقدی می‌توان شمش یا بیلت آلومینیومی را تأمین کرد. نکته‌ای که در این خصوص باید به آن توجه کرد، عدم کفاف سود حاصل از فروش برای خرید مجدد مواد اولیه بوده که علت آن، روند افزایشی قیمت آلومینیوم است.

خیاط‌زاده اظهار کرد: درحال‌حاضر، مهم‌ترین دغدغه تولیدکنندگان، ایجاد ثبات در بازار است زیرا در شرایط کنونی، امکان هرگونه برنامه‌ریزی درخصوص خرید مواد اولیه، فروش محصول و میزان تولید، از تولیدکننده گرفته شده است.

وی در پایان گفت: پروفیل آلومینیومی، پتانسیل بالایی برای صادرات و ارزآوری دارد اما به‌علت شرایط ناشی از شیوع کرونا، تشدید تحریم‌ها علیه صنایع فلزی کشور و همچنین محدودیت‌هایی که دولت در این خصوص اعمال کرده، فروش صادراتی برای تولیدکنندگان آسان و مقرون‌به‌صرفه نیست. به همین دلیل، باید برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها، هرچه سریع‌تر تدابیری اندیشیده شود تا صنعت پروفیل آلومینیومی بتواند از این شرایط بحرانی جان سالم به‌در ببرد.


تعداد بازدید : 528

ارسال نظر

ارسال