صنایع آلومینیوم اصفهان، از رشد تا رکود/ دست دلالان در افزایش نرخ مواد اولیه

  • شنبه 16 اسفند 1399 ساعت 12:59

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: صنایع آلومینیوم استان اصفهان با وجود پیشرفت‌های قابل‌توجه با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه و دچار رکود شده‌اند.
صنایع آلومینیوم اصفهان، از رشد تا رکود/ دست دلالان در افزایش نرخ مواد اولیه

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استان اصفهان با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات بسیار خوب خود برای توسعه صنعتی، سال هاست که در حوزه صنایع آلومینیوم هم ورود و در تأمین ورق‌های موردنیاز صنایع مختلف نقش قابل‌‌ملاحظه‌ای ایفا کرده است.

صاحبان این صنعت در دو سال گذشته برای خودکفایی و یافتن بازار‌های هدف تلاش زیادی کرده‌اند و این درحالی است که تورم تلاش‌های آن‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است.

دو برابر شدن نرخ مواد اولیه تولید آلومینیوم

محمد انصاری رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم استان اصفهان در گفتگویی اظهار داشت: درحال‌حاضر اصلی‌ترین بحران در صنایع آلومینیوم کمبود مواد اولیه به‌خصوص ورق خام است.

او افزود: درواقع باید گفت افزایش بی‌منطق قیمت مواد اولیه و ناتوانی صاحبان این صنعت در خریداری مواد اولیه منجر به ورود برخی واسطه‌گران و دلالان به بازار و کمبود مواد اولیه شده است.

رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم استان اصفهان ادامه داد: قیمت آلومینیوم خام درمقایسه با پارسال حدود دو برابر شده و از هر کیلوگرم ۵۰ هزار تومان به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

انصاری گفت: این درحالی است که بازار ارز نقش تعیین‌کننده‌ای در ثبات قیمت مواد اولیه آلومینیوم دارد، اما با وجود کاهش ۳۰ درصدی نرخ ارز در هفته‌های گذشته، هیچ کاهش قیمتی در نرخ مواد اولیه مشاهده نشده است.

سایه رکود و بیکاری بر صنایع آلومینیوم اصفهان

اصغر طاهری نایب‌رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم استان اصفهان نیز گفت: متأسفانه نبود نظارت و بازرسی برای حل مشکل تأمین مواد اولیه و ازطرفی کاهش شدید درآمد فعالان این صنعت سبب شده تا شاهد رکود ۷۰ درصدی و افزایش ۲۰ درصدی بیکاری باشیم.

او افزود: از ۵۰۰ واحد صنفی صنایع آلومینیوم استان اصفهان، ۳۵ درصد اعلام تعطیلی کرده‌اند.

نایب‌رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم استان اصفهان اظهار کرد: میزان فروش محصولات آلومینیوم در بازار به قدری کاهش یافته که درآمد صاحبان این شغل به کمتر از یک میلیون تومان در ماه رسیده و همین امر سبب شده تا بیش از ۲۰۰ نفر در این صنعت بیکار شوند.

طاهری ادامه داد: ورود آلومینیوم‌های خارجی هم عرصه را بر تولیدات داخلی تنگ کرده و سبب شده خریداران اصلی محصولات آلومینیوم اصفهان که بیشتر تولیدکنندگان در و پنجره هستند همانند سال‌های قبل نیاز خود را از بازار داخلی تأمین نکنند.

او یادآور شد: در نامه‌نگاری‌های متعدد به مسئولان استانی و نمایندگان مشکلات این صنعت در مطرح کرده‌ایم، اما هنوز اقدامی جدی نشده است.

نایب‌رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم استان اصفهان طاهری افزود: با توجه به برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی ورق آلومینیوم، توانستیم پروفیل آلومینیوم تولید کنیم، اما به‌دلیل دریافت‌نکردن تسهیلات و پشتیبانی‌نشدن، این طرح با شکست روبه‌رو شد.

تولید پروفیل آلومینیوم فرصتی اقتصادی، اما رو به نابودی

رضا مصلحی تولیدکننده پروفیل آلومینیوم گفت: استان اصفهان ظرفیت‌ها و متخصصان زیادی دارد که با تکیه بر آن‌ها می‌توان بسیاری از محصولات وارداتی را بومی‌سازی کرد، اما حمایت‌نکردن دستگاه‌های اجرایی مانع موفقیت شده است.

او افزود: تولید پروفیل آلومینیوم سال‌ها برای ما آرزو بود، اما توانستیم به این مهم دست یابیم و محصولی با کیفیت بهتر و هزینه کمتر از نمونه‌های خارجی تولید کنیم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیوم خاطرنشان کرد: با افزایش تولید حتی می‌توانیم محصولمان را به کشور‌های عربی منطقه هم صادر کنیم، اما افزایش هزینه‌های تأمین مواد اولیه و دستگاه‌های موردنیاز سبب شده با خطر رکود مواجه شویم.

مصلحی اضافه کرد: ازطرفی مسئولان هنوز برای واگذاری زمین به‌منظور راه‌اندازی واحد‌های جدید تولید آلومینیوم موافقت نکرده‌اند.

او گفت: با وجود سنگ‌اندازی‌ها امسال توانستیم اصفهان را به‌‌عنوان برترین تولیدکننده محصولات آلومینیومی ورزش کوهنوردی در کشور معرفی کنیم.

این تولیدکننده پروفیل آلومینیوم افزود: اما سرمایه‌گذاری نکردن روی این دستاورد بزرگ می‌تواند این فرصت اقتصادی را از بین ببرد.

پیشنهاد مجلس برای حل مشکل صنایع آلومینیوم چیست؟

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع کمبود منابع مالی و حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم پس از بررسی‌های اولیه با جدیت در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

او افزود: پیشنهاد ما برای کاهش مشکل تأمین مواد اولیه در این حوزه، این است که خرید آلومینیوم خام به‌صورت عمده‌ای و واسطه‌ای حذف شود.

رونق صنعت آلومینیوم به‌عنوان تأمین‌کننده نیز صنایع دیگر ازجمله هواپیماسازی، خودروسازی، ساختمان، پتروشیمی و… می‌تواند به کاهش هزینه‌های تمام‌شده و بهبود کیفیت تولید بیانجامد. هدفی که رسیدن به آن نیازمند اقدام و عمل برای رفع موانع تولید است.


تعداد بازدید : 460

ارسال نظر

ارسال