دانشنامه حقوقی

قانون ریزش نمای ساختمان و تعمیر آن

  • یکشنبه 14 دی 1399 ساعت 11:25

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: سقوط سنگ نمای ساختمان ممکن است خطرهای ناگواری ایجاد کند که کمترین آن خسارت مالی است. درواقع شروع ریزش سنگ از نما نشانه این است که هر لحظه امکان سقوط سنگ از هر نقطه از نما وجود دارد پس در اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان خود دچار تردید نشوید.
قانون ریزش نمای ساختمان و تعمیر آن

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سوالات زیادی درمورد ریزش نمای ساختمان و قوانین مربوط به آن وجود دارد. در ادامه پاسخ این سوالات را خواهیم داد.

قانون ریزش نمای ساختمان

سقوط سنگ نمای ساختمان ممکن است خطرات ناگواری را ایجاد کند که کمترین ان خسارت‌های مالی است. با توجه به قانون کار خسارت‌های جانی تا ۱۰ سال بر عهده مالک و سازنده و همچنین مهندسین ناظر است.

مسئول ریزش سنگ نما کیست؟

مسئول ریزش سنگ نما کیست؟ معمولا این سوالی است که خیلی از افراد میپرسند. چرا این سوال پرسیده می‌شود؟ زیرا در سالیان اخیر شاهد ریزش سنگ بسیاری از ساختمان‌ها هستیم.

تک و توک دیده میشد که سنگ نمای ساختمان در گذشته ریزش کند. طبق تجربیات و پرسش‌های به عمل آمده مسئولیت ریزش سنگ‌های نما تا ۵ سال به عهده سازنده بوده چرا که کم کاری از سازنده می‌باشد و نیرو‌های افغانی کار سنگ کاری انجام می‌دهند.

بعد از گذشت این مدت یعنی ۵ سال مدیر ساختمان برای اینکه مسئولیت ساختمان را دارد مقصر شناخته می‌شود. مدیر بودن در ساختمان مسئولیت دارد!

هزینه تعمیر نمای ساختمان بر عهده چه کسی است؟

هر ساختمان دارای هیئت مدیره است و بر اساس تصمیماتی که در آن هیئت مدیره و توسط مدیر ساختمان گرفته می‌شود، اقداماتی نظیر تعمیرات داخلی ساختمان انجام خواهد شد.

اما این سؤال مطرح می‌شود که هزینه تعمیر نمای بیرونی ساختمان و تراس بر عهده چه کسی است؟

بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا نمای بیرونی بالکن و تراس جزء مشاعات حساب می‌شود و در صورت ریزش نمای تراس یک واحد، تمام واحد‌ها باید هزینه تعمیر را پرداخت کنند یا فقط بر عهده مالک همان واحد است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نمای بیرونی آپارتمان جزء مشاعات به حساب می‌آید. حال اگر پنجره یا نورگیری که در قسمت مشاعات تعبیه شده دچار مشکل و خرابی شود، تمام واحد‌ها باید در پرداخت هزینه‌های تعمیر آن مشارکت داشته باشند.

اما از آنجایی که در برخی از اسناد میزان متراژ بالکن و تراس ذکر شده است، پس می‌توان نتیجه گرفت این بخش‌ها جزء مشاعات ساختمان نیستند و مربوط به قسمت‌های اختصاصی هر یک از واحد‌ها به حساب می‌آیند و در صورت به وجود آمدن خرابی در تراس واحدی، همان واحد باید هزینه خرابی را پرداخت کند؛ بنابراین در صورتی که آن قسمت از ساختمان که دچار مشکل شده استفاده اختصاصی داشته باشد و صرفاً برای یک واحد نورگیری داشته باشد، هزینه تعمیر بر عهده همان واحدی است که نمای بیرونی آن دچار مشکل شده است.

مطابق مفاد ماده ۳۳۳ قانون مدنی ایران، صاحبان ساختمان‌ها و عمارت‌ها یا دیوار یا کارخانه مسئول خسارتهائی می‌باشند که از تخریب آن به دیگران وارد می‌شود به شرط آنکه خرابی در نتیجه عیبی ایجاد گردد که مالک واقف بر آن بوده باشد و یا اینکه از عدم مراقبت او حاصل شده باشد. این ماده قانونی بر نظریه تقصیر استوار است.

نکات مهم درمورد قانون ریزش سنگ نمای ساختمان

مسئولیت مدیر ساختمان: مسئولیت حقوقی افتادن سنگ نمای ساختمان بر روی افراد، ماشین‌های پارک شده و عبوری و جبران خسارت بر عهده مدیر ساختمان است. در خصوص شکایت از سازنده به بند ۳ مراجعه شود.

مسئولیت مالکین مجتمع: در صورت نداشتن صورت جلسه رسمی درخصوص تعیین مدیر ساختمان، مسئولیت جبران خسارات برعهده مالکین مجتمع به نسبت مساحت آپارتمان (مساحت اعیانی سند) است.

شکایت از سازنده: برای ساختمان در حال ساخت، بدون پایان کار و در ید مالکیت سازنده می‌توان از سازنده شکایت کرد. در قوانین قبلی، مسئولیت نگهداری از آپارتمان و مجتمع ساخته شده به عهده مالکین است؛ لذا در صورتی که سازنده، آپارتمان را به شخص دیگری فروخته باشد، امکان شکایت از وی سلب می‌گردد.

مگر اینکه در زمان تنظیم مبایعه نامه، دوره تضمین و رفع عیب ساختمان با مسئولیت سازنده، به همراه جبران خسارت مالی و جانی درج شده باشد.

در قانون جدید نظام مهندسی ساختمان‌ها، لازم است هر ساختمان دارای شناسنامه فنی و ملکی یا دفترچه مشخصات فنی باشد و یکی از تعهدات سازنده در آن گارانتی کردن عملکرد ساختمان در یک دوره پنج یا ده ساله است.

ازآنجایی‌که این قانون درحال‌حاضر به‌صورت ناقص در برخی شهرها، اجرا می‌شود، بررسی موردی مدارک جهت داشتن شناسنامه و بلندمدت زمان گارانتی نیاز است.

بیمه نامه: لازم است مجتمع دارای بیمه مسئولیت مدنی با داشتن بند یا clause جبران خسارت‌های مالی و جانی نسبت به شخص ثالث باشد. مشخصا درج آن در بیمه نامه الزامی است، در غیر اینصورت خسارتی پرداخت نخواهد شد.

افراد در معرض خطر: اصلی‌ترین افراد در معرض خطر سقوط سنگ نما، ساکنین مجتمع، اتومبیل و اموال آن‌ها است.

جلوگیری از ریزش سنگ نمای ساختمان

برای پیشگیری از ریزش سنگ‌های نمای ساختمان چه اقداماتی انجام دهیم؟

یکی از روش‌هایی که برای مقاوم سازی سنگ‌های نمای ساختمان می‌توانیم استفاده کنیم پیچ و رولپلاک نما است.

پیچ مورد استفاده از نوع ۶ سانتی گالوانیزه است که ضد زنگ بوده و در برابر عوامل جوی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین به منظور جلوگیری از ورود آب به داخل سنگ می‌توان از بتون همرنگ سنگ استفاده کرد.

در واقع شروع ریزش سنگ از نما نشانه این است که هر لحظه امکان سقوط سنگ از هر نقطه از نما وجود دارد پس در اجرای پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان خود دچار تردید نشوید.

بحرانی‌ترین نقطه و محل خطر ریزش نمای ساختمان

خطرناک‌ترین مناطق که احتمال ریزش سنگ نمای ساختمان در آن‌ها زیاد است عبارتند از:

سنگ نمای بالکن‌ها و پیش آمدگی‌های نما

کلیه لبه‌های مهار نشده شامل بام، اطراف بازشو‌ها همانند پنجره و هر دو بر ساختمان

بالای درب ورود و خروج ساختمان

درب پارگینگ به لحاظ تردد و رفت و آمد زیاد


تعداد بازدید : 904

ارسال نظر

ارسال