مدیریت شهرهای شاد در قرن استرس

  • دوشنبه 18 بهمن 1395

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: قرن حاضر را قرن استرس نامگذاری می کنند و مدیران شهری باید در طراحی و ساخت و ساز شهرها ملاک های انسانی را فراموش نکنند. زندگی مجموعه ای از مهارت هاست و مهارت آموختنی؛ مدیران شهری پیش از آنکه ساختمان های زیبا بسازند باید ذهن زیبا پرورش دهند.
مدیریت شهرهای شاد در قرن استرس

شهر مکانی است که می توان آنرا از دو منظر متفاوت بررسی کرد. از منظر اول شهر یک فضای فیزیکی، ماشینی، بدون روح و مملو از ساختمان های سنگی و شیشه ای است که انسان برای آسایش خود فراهم کرده و بوجود آورده است.

از منظر دوم، شهر فضایی انسانی و دارای روح است که می توان آنرا بازتابی از ذهن و خواسته های آدمی دانست. انسان ها شهرها را ساختند تا بتوانند رفاه ، آرامش و امنیت بیشتری را تجربه کنند. از منظر دوم که بیشتر مورد نظر نویسنده است شهر صرفا ساختمان های سر به فلک کشیده نیست بلکه منظومه ­ای از نظام های فرهنگی،تاریخی، اجتماعی، انسانی، اقتصادی و روانی است.

این بدان معنا است که وقتی معماران و مهندسان تصمیم می گیرند شهرها را خلق کنند یا آنها را تغییر دهند در درجه اول باید بدانند که سازه های آنها و نحوه چیدمانشان برای رفاه شهروندان و انسانها است. بنابراین بدون توجه به فرهنگ مردم، گذشته افراد، مسایل روحی روانی و... هرگونه ساخت و ساز یک پروژه از پیش شکست خورده است.

امروزه با توجه به اینکه قرن حاضر را قرن استرس نامگذاری می کنند مدیران شهری باید در طراحی و ساخت و ساز شهرها ملاک های انسانی را فراموش نکنند و بستری فراهم شود که مردم بتوانند مهارتهای زندگی را بیاموزند. با توجه به اینکه زندگی مجموعه ای از مهارت هاست و مهارت آموختنی است مدیران شهری پیش از آنکه ساختمان های زیبا بسازند باید ذهن زیبا پرورش دهند. هر اندازه هم امکانات زیاد باشد وقتی فرهنگ استفاده از آنها وجود نداشته باشد متاسفانه این امکانات فقط هدر می روند و نمی توانند نقشی در احساس امنیت و شادکامی مردم داشته باشند.

 

 

اگر نگاهی به آمار منتشر شده از طرف موسسه گالوپ سال 1391 انداخته شود یک واقعیت کاملا آشکار است و آن این است که احساس شادکامی، امنیت و رفاه مردم چیزی جدا از امکانات مادی است. در این آمار کشور گواتمالا که از نظر معیارهای سازمان ملل وضعیتی شبیه به عراق دارد ولی مردمان آن جزء شادترین کشورهای دنیا هستند. وقتی روان شناسان و جامعه شناسان علت را جویا شدند مشاهده کردند که پیوند های خانوادگی در این کشور بالا و محکم است، ارتباط های دوستانه و نزدیک در این کشور بسیار زیاد است و اعتقادات معنوی و مذهبی در این کشور بالا است.

استرس، ترافیک، ازدحام، بیکاری، جرم و جنایت و غیره ... جزیی از زندگی شهری هستند و نمیتوان واقعیت وجود آنها را انکار کرد اما می توان از وخامت آسیب آنها به اقشار مختلف جامعه کاست. کمبود امکانات آزاردهنده نیست بلکه تقسیم ناعادلانه امکانات آسیب زننده است، مدیران شهری می توانند با ایجاد فضاهای سبز، ایجاد مکان های فرهنگی و تفریحی، برگزاری کنسرت های مکرر و رایگان در مناطق پایین شهر این مسئله را مرتفع سازنند تا حسادت اقشار پایین نسبت به اقشار بالای جامعه کمتر شود و آمار جرم جنایت کاسته شود.

ایجاد مکان های پیاده روی و عمومی در نقاط مختلف شهر میتواند باعث آرامش و احساس امنیت شهروندان شود.

نورپردازی اصولی و خلاقانه می تواند برای شهروندان آرامبخش و شادی آفرین باشد چرا که نور از قدیم و در ادبیات و تاریخ گذشتگان تداعی کننده امید، صبح، شروع و انرژی و شادمانی است. نتیجه همکاری مشترک روان شناسان و مهندسان در فرانسه این است که نورپردازی شهر می تواند مهم ترین عامل نگه دارنده توریست در شهر باشد.

ارتقا زیر ساخت های حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس های تندرو می تواند از ازدحام جمعیت و فشار عصبی اول صبح بکاهد و در نتیجه شهروندان با انرژی و روحیه بهتر و شادتری به سر کار بروند و مسلما در طول روز تنش کمتری را تجربه می کنند و چون شکنندگی کمتری دارند در نتیجه بهتر می توانند خشم و پرخاشگری خود را کنترل کنند و آمار نزاع و بزهکاری در سطح شهر کاسته می شود و در نتیجه آرامش و امنیت بیشتری بر شهر حاکم می شود.

ایجاد فرصت های برای ابراز احساسات و جشن های دسته جمعی مانند برنامه ریزی و ایجاد فضا برای جشن چهارشنبه صوری می تواند روابط بین انسانی را تقویت کرده و در نتیجه روحیه امید در شهروندان تقویت شود.

ایجاد فضای سبز در محله حتی اگر کم باشد یک ضرورت است و می تواند افراد و همسایه ها را به هم نزدیک کند. بر اساس تحقیقات بعمل آمده افرادی که در نزدیک محل زندگیشان فضای سبز بیشتری باشد بیشتر می توانند به اطرافیان و همسایه های خود اعتماد کنند.

در پایان با توجه به نقش سازه­ها و مبلمان شهری ( پیاده روها، پارک ها، پل ها، اتوبان ها، برج ها، مراکز خرید، فضای سبز، نورپردازی و غیره...) در سلامت روان و میزان استرس ادراک شده توسط شهروندان، لازم است مدیران شهری و برنامه ریزان، این مهم را در برنامه ریزی های خود با مشاوره گرفتن از روان شناسان و متخصصان سلامت روان، مد نظر قرار دهند تا در بلند مدت آمار خشونت شهری، استرس، پرخاشگری و سایر آسیب ها که بسیار هم نگران کننده است کاسته شود، امری که در تحقیقات و پژوهش های مختلف مورد تایید قرار گرفته است.

 


تعداد بازدید : 622

ارسال نظر

ارسال