مزیت BIM در تغییر خانه ‌های مسکونی کوچک

  • شنبه 29 آذر 1399 ساعت 15:5

اخبار => اخبار

مزیت BIM در تغییر خانه ‌های مسکونی کوچک

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از معماری و نما و به‌نقل از BMIPLUS، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یک راهکار برای طراحی، ساخت و بهره‌برداری ساختمان‌ها است که از طریق ایجاد و استفاده از مدل‌های سه‌بعدی هوشمند انجام می‌شود. فعالان صنعت ساخت‌وساز دریافته‌اند که BIM  می‌تواند بسیاری از چالش‌های کاری که با آن روبه‌رو بوده‌اند را با تسهیل همکاری به نحو مؤثر و ایجاد بینش بهتر از پروژه قبل از فرآیند طراحی و ساخت، کاهش دهد. BIM می‌تواند مزیت‌های رقابتی زیادی برای شرکت‌ها داشته باشد و به عبارتی مزایای قابل‌توجهی در بلندمدت خواهد داشت.

 

مشتری: مالکان خصوصی

پیمانکار اصلی: استودیو Scenario Architecture

ابزارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان: ArchiCAD و BIMx

ران کنکوری و مایا کارنی که هر دو از مدیران Scenario Architecture هستند، ویکتوریایی تاریک خود را به یک خانه پر نور با پلان باز برای یک زندگی مدرن تبدیل کردند.

معماران می‌خواستند بخش جلویی خانه خود را به زیرزمین پایین آن متصل کنند تا یک فضای باز شامل نشیمن، غذاخوری و آشپزخانه بسازند.

کل خانه به‌گونه‌ای دچار تغییر شد تا فضا باز شده و امکان ورود نور خورشید به فضاهای نشیمن فراهم شود. معماران یک نیم طبقه ایجاد کردند که با یک سقف شیب‌دار شیشه‌ای به باغچه و آشپزخانه متصل می‌شد. کتابخانه شناور به طبقه اتاق‌خواب‌ها منتهی می‌شود.

ران کنکوری می‌گوید: ما با ایجاد یک مدل BIM دقیق از خانه اصلی در ArchiCAD شروع کردیم. ما تصمیم گرفتیم که اتاق‌ها را با پایین آوردن یکی از طبقات به هم متصل کنیم تا مانند یک فضا به نظر برسد.

ما از تمام فضاهای موجود، زیر پله‌ها و پیش‌آمدگی‌ها و دیگر فضاهای با ارتفاع محدود استفاده کردیم. یکی از این فضاها زیر سطح پایین آمده بود که در آن یک فضا برای شادی و بازی کودکان فراهم کردیم.

در زیر پله‌ها یک میز و نیمکت کشویی تعبیه‌شده تا کودکان را به انجام تکالیف و فعالیت‌های هنری در یک فضای اختصاصی تشویق کند. ازآنجاکه در فرآیند طراحی کودکان هم در نظر گرفته شدند، اتاق خوابِ آن‌ها به‌صورت یک فضای مخفی طراحی شد که ورود به آن با بالا رفتن از دیوار و بیرون آمدن از آن به‌وسیله یک میله آتش‌نشانی ممکن می‌شد.

این طراحی نشان می‌دهد که کنکوری و کارنی نیاز داشتند که از کل خانه استفاده کنند. تنها دیوارهای خارجی اصلی باقی ماند – آن‌ها حتی سقف را هم عوض کردند.

کنکوری می‌گوید در داخل خانه همه‌چیز مدرن سازی شده است؛ اما از خارج گویی فقط یک نوسازی انجام‌شده است. ما یک صندلی یا نشیمنگاه لبن پنجره جدید اضافه کردیم. ما بعضی از ویژگی‌های سبک ویکتوریایی اصلی را نگه‌داشته و از آجر برای سازگاری با دیوارهای موجود استفاده کردیم. در حال حاضر سازه ساختمان خوب است و تا ۵۰ الی ۷۰ سال دیگر هم مناسب خواهد بود.

اشتراک اطلاعات با مهندسان سازه

تغییر تراز طبقات داخلی یک چالش سازه‌ای ایجاد کرد و بنابراین لازم بود  Scenario با دقت با مهندسان سازه هماهنگ می‌شد.

کنکوری می‌گوید برای طراحی یک فضای نشیمن شناور در بالای آشپزخانه باید اطلاعات دقیق را با مهندسان سازه تبادل می‌کردیم. مهندسان سازه از Sketch Up استفاده کردند اما ما به‌راحتی می‌توانستیم مدل‌ها را با استفاده از فرمت IFC به ArchiCAD وارد کرده یا از آن خارج کنیم. در شرایطی مانند این مهم‌ترین چیز ارتباط است؛ مهم نیست که از پلتفرم‌های مختلفی استفاده می‌کنید.

طراحی یک سیستم شیشه سفارشی را هم شامل می‌شد. به دلیل محدودیت زمانی پروژه، کنکوری و کارنی می‌خواستند که شیشه هر چه زودتر و حتی قبل از اینکه بازشوهای سازه‌ای آماده باشند، ساخته شود.

ران می‌گوید با کمک ArchiCAD ما می‌توانستیم به شرکت شیشه‌سازی اطمینان بدهیم که می‌توانیم اندازه‌گیری‌های دقیقی از مدل BIM انجام دهیم و آن‌ها هم از روی این اندازه‌گیری‌ها می‌توانند این سیستم را بسازند. اگر ما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم زمان زیادی از پروژه را از دست می‌دادیم.

آوردن نور بیشتر به ملک یک مؤلفه مهم بود. تیم از تحلیل نور خورشید ArchiCAD برای نشان دادن اثر نور خورشید بر خانه در طول روز و در زمان‌های مختلف سال استفاده کردند.

تیم از فیلتر نوسازی ArchiCAD هم استفاده کرد که به طراحان، مهندسان سازه و پیمانکاران امکان مشاهده ساختمان موجود، آنچه باید خراب شود و آنچه باید ساخته شود را می‌داد.

کنکوری می‌گوید ما محل حمام و تراز آن را عوض کردیم. مدل‌سازی MEP ArchiCAD در ایجاد هماهنگی بسیار باارزش بود. این ابزار برای انجام MEP ساده در خانه عالی است؛ در حدی نیست که یک مهندس مکانیک می‌خواهد؛ اما برای هماهنگی یک پروژه ساده مانند این عالی است.

ابزار بصری سازی BIMx از Graphisoft هم نقش کلیدی در پروژه ایفا کرد و در انتقال ایده‌های طراحی به طراحان پلان کمک کرده و به فرآیند راحت‌تر طراحی پلان منجر شد.

کنکوری اضافه می‌کند BIMx به مشتریان، طراحان پلان و پیمانکاران امکان مشاهده مدل ArchiCAD روی تبلت یا گوشی هوشمند یا با Google Cardboard را برای تجربه واقعیت مجازی کامل می‌دهد. پیمانکاران ما هم BIMx را دوست دارند. می‌توانند در کارگاه روی تبلت خود به آن دسترسی داشته باشند و ما همیشه در جلسات کارگاهی آن را باز نگه می‌داشتیم.

مزایای BIM برای پروژه‌های کوچک

کنکوری در مورد اینکه BIM فقط برای پروژه‌های بزرگ است می‌گوید ازنظر ما BIM در پروژه‌های کوچک‌تر باارزش‌تر است. به شما اطمینان می‌دهد که همه‌چیز با هماهنگی و در محدوده بودجه پیش می‌رود؛ با توجه به بودجه کمتر جایی برای مانور نیست. اثر اشتباه کردن در پروژه‌های بزرگ‌تر مشهودتر است.

با استفاده از BIM ما روی یک طراحی کاربردی کار کردیم و در طول زمان آن را اصلاح‌کرده و بهبود دادیم. این روش با یک مدل از ابتدا تا انتها به ما امکان نگهداری همه‌چیز در یک مکان را می‌دهد.

ArchiCAD یک ابزار طراحی به‌شدت انعطاف‌پذیر است. مدل‌سازی سه‌بعدی را با دقت BIM ترکیب می‌کند و اطلاعات طراحی، بصری و تولید را به یک پلتفرم واحد می‌آورد. برای ما BIM واقعاً به معنی همکاری در پروژه‌ها است.

سرعت بیشتر از طراحی تا اجرا

با استفاده از ArchiCAD و نرم‌افزار مدیریت پروژه Teamwork، Scenario حالا می‌تواند هر مشکلی را سریع‌تر حل کند.

کنکوری می‌گوید این ترکیب باعث صرفه‌جویی در زمان و پول ما شده و به ما در حذف غیرقابل‌پیش‌بینی بودن از پروژه کمک می‌کند. از مرحله طراحی تا کارگاه ما با ArchiCAD 30 تا 35 درصد سریع‌تر عمل کردیم.

 مثلاً وقتی مشکلی برای حل کردن وجود دارد می‌توانیم تمام ۲۰ نقشه را به‌یک‌باره به‌روز کنیم. قبلاً هر مشکلی که در کارگاه به وجود می‌آمد هفته‌ها طول می‌کشید تا حل شود؛ حالا مشکلات حداقل ۶۰% سریع‌تر حل می‌شوند.

با کمک ArchiCAD می‌توانیم نتیجه بهتری برای مشتریان خود در هر زمان تحویل دهیم؛ و در مورد خانه Scenario، به‌عنوان مشتری و معمار، نتیجه خود گویای همه‌چیز هست.


تعداد بازدید : 452

ارسال نظر

ارسال