رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت و گو با صما:

مسئولان کیفی‌سازی و هویت‌بخشی به شهرها، مهندسان نیستند/ برندفروشی در حوزة معماری و نمای ساختمان‌ها

  • شنبه 7 دی 1398 ساعت 12:30

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از برند فروشی در حوزه معماری و نمای ساختمان‌ها گفت: تا زمانی که آن تحول واقعی معطوف به کیفی‌سازی و هویت بخشی، در نگاه جامعه شهری اتفاق نیفتد، ما شاهد این قبیل اتفاقات خواهیم بود.
مسئولان کیفی‌سازی و هویت‌بخشی به شهرها، مهندسان نیستند/ برندفروشی در حوزة معماری و نمای ساختمان‌ها

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، محمد سالاری طی گفت‌و‌گویی بیان داشت: البته بحث برند فروشی معطوف به کشور ما نیست و این مسئله در کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای غربی هم وجود دارد؛ منتهی دغدغه و نگرانی ما از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با دارا بودن 120 هزار مهندس ذی‌صلاح است.

نبود مطالبه عمومی برای استفاده از ظرفیت‌های مهندسی

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: دغدغه ما این است که چرا باید در فضای جامعه شهری، مطالبه عمومی به سمت استفاده از ظرفیت‌های مهندسی اعم از ظرفیت‌های شهرسازی، معماری، سازه، برق و مکانیک وجود نداشته باشد و به جای آن تعدادی از افراد که حتی ممکن است به لحاظ علمی و فنی صلاحیت لازم را نداشته باشند؛ اما با برندسازی باعث شوند که عموم مردم به سمت‌و‌سوی آنها بروند.

سالاری در ادامه بیان کرد: در فرآیند راه‌اندازی کمیته‌های نمای ساختمان‌ها که برای اولین بار در کمیسیون معماری و شهرسازی این الزام برای شهرداری تهران ایجاد شد و در فرآیند صدور پروانه عملیاتی شد، ما این مسئله را موردتوجه قرار دادیم.

وی در این راستا تشریح کرد: ابتدا شاهد این بودیم که بسیاری از نماهایی که طراحی و اجرا می‌شوند، توسط معماران طراحی نمی‌شوند و یا طراحان آنها دارای پروانه اشتغال صادره از سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی نیستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: این طراحان جزء افرادی هستند که دراصل کپی‌کاری می‌کنند و یکسری از نماهایی را که در شهر مورد توجه جامعه شهری است، آنها را انتخاب و در بین شهر تکثیر می‌کنند.

عدم موفقیت نظام مهندسی در صیانت از جایگاه حرفه‌ای مهندسان

به‌گفتة این مسئول، در اصل این دسته از افراد هستند که مسئولیت طراحی نماها را برعهده گرفته‌اند. از همین رو ما تصمیم گرفتیم تا کسانی که در کمیته‌های نما دفاع می‌کنند، پروانه نظام مهندسی خود را ارائه دهند و تغییر رویکردی را در این بخش باعث شدیم.

سالاری ادامه داد: اما واقعیت جامعه ما همچنان این است که مسئولان کیفی‌سازی و هویت‌بخشی به شهرهای ما، جامعه واقعی مهندسان نیستند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از این روند افزود: این روند نشان از عدم موفقیت نهادهایی مثل شورای شهر، کمیسیون‌های تخصصی و سازمان نظام مهندسی در صیانت از جایگاه نظام مهندسی و جایگاه حرفه‌ای مهندسان کشور است.


تعداد بازدید : 490

ارسال نظر

ارسال