معرفی سیستم بامبو مدولار

  • شنبه 4 مرداد 1399 ساعت 16:24

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: بامبو یک گیاه چوبی با ساقه تو خالی است که اغلب در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. از بامبو می‌توان به‌عنوان یک ماده کامپوزیتی طبیعی برای مصارف مختلف ساختمانی استفاده کرد. مقاومت فشاری آن از آجر و بتن فراتر رفته و استحکام کششی آن نیز با فولاد قابل مقایسه است. همانطور که در ابتدا هم به آن اشاره کردیم بامبو اغلب در مناطق گرمسیری رشد می‌کند اما کشت آن در نواحی دیگر هم امکان پذیر است.
معرفی سیستم بامبو مدولار

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از خانه دات کام، این گیاه چوبی پیوند محکمی با آسیای شرقی به ویژه کشورهایی مثل مالزی، فیلیپین و چین دارد. به‌عنوان مثال در گذشته چینی‌ها از بامبو به‌عنوان داربست برای ساخت سازه‌های نسبتاً بلند و یا پشتیبانی از پل‌های معلق استفاده می‌کردند.

امروزه کاربرد این گیاه در صنعت ساختمان در راستای نیل به ساخت سازه‌های پایدار و سازگار با محیط زیست بیشتر شده است. در این مطلب ما در خصوص جدیدترین کاربرد این گیاه که همان سیستم بامبو مدولار است صحبت خواهیم کرد.

 

سیستم مدولار یا ماژولار چیست؟

با وجود اینکه اکثر افراد با سیستم مدولار یا ماژولار آشنایی دارند اما برای برخی از همراهان خود که هنوز آشنایی کافی با این سیستم را ندارند در ابتدای سخن توضیح مختصری ارائه خواهیم کرد تا با این تکنولوژی آشنا شوند.

به‌طورکلی در صنعت ساختمان سیستم مدولار به سیستمی اطلاق می‌شود که متشکل از قطعات پیش ساخته است، مانند دیوار پیش‌ساخته یا خانه‌های پیش‌ساخته که در کارخانه تولید می‌شوند و در محل پروژه فقط عملیات نصب روی آنها صورت می‌گیرد. سیستم مدولار مزایای بالقوه‌ای برای تقویت انعطاف‌پذیری، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و دوام و استحکام سازه ارائه می‌دهد.

بامبو مدولار چیست؟

سیستم مدولار یا ماژولار بامبو که به اختصار BMS نامیده می‌شود یک سیستم پیش‌ساخته جدید در صنعت ساختمان و معماری است که به وسیله گیاه بامبو ساخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های بسیار با اهمیت این متریال ساختمانی این است که از یک منبع طبیعی تجدیدپذیر تأمین می‌شود که پسماند ناشی از تولید ندارد، آلودگی ایجاد نمی‌کند و به‌راحتی دفع می‌شود. از دیگر خصوصیات برجسته این سیستم می‌توان به ارزان بودن، استحکام داشتن، انعطاف‌پذیری و سبک بودن آن اشاره کرد. ساختار بامبو حاوی الیاف‌های بسیار قدرتمندی است که مقاومت فشاری آن دو برابر بتن است. در ساخت بامبو مدولار، تکنیک‌های سنتی با فناوری‌های جدید باهم تلفیق شده و یک سبک معماری معاصر بومی را ایجاد کرده‌اند. بامبو مدولار، این پتانسیل را دارد که بصورت محلی و بین‌المللی به بازار عرضه شود. کاربرد این متریال هویت و رنگ جدیدی به شهرها خواهد داد. در کشور مالزی به وفور از بامبو برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. شاید دلیل این مسئله وجود انواعی از بامبو در این کشور باشد چراکه تقریباً بیش از 50 نوع از بامبو در این کشور وجود دارد. صنعت بامبو در مالزی به سال 1950 برمی‌گردد.

 

کدام نوع بامبو برای صنعت ساختمان مناسب است؟

استفاده از بامبو برای صنعت ساختمان و معماری مستلزم انتخاب بامبو مناسب است. به این معنا که برای ساخت و ساز و مصارف صنعتی باید گونه‌های متناسب با این صنایع را انتخاب کرد.

بهترین بامبوها برای مصارف ساختمانی و صنعتی، همانطور که در تصاویر هم مشاهده می‌کنید بامبوهای Guadua و Moso هستند که به لحاظ مقاومت و اندازه بسیار مناسب هستند.


تعداد بازدید : 2726

ارسال نظر

ارسال