معماری مطابقت پذیر؛ جدیدترین روش در طراحی ساختمان

  • دوشنبه 29 مرداد 1397 ساعت 12:6

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: معماری مطابقت‎پذیر یکی از فناوری‎های جدید است که معماران برای ایجاد و اجرای آن در زمینه‎های گوناگون تحقیقات گسترده‎ای انجام داده‎ و به نتایجی نیز رسیده‎اند. طراحی یک خانه می‎تواند جزء اولویت‎های افراد در انتخاب محل زندگی خود باشد. این در حالی است که امروزه سلیقه برخی از افراد از سبک‌های کلاسیک به معماری مدرن و حتی عجیب‌وغریب تغییر یافته است. به گونه‌ای که شاهد انواع مدل‎های مختلف طراحی فضای داخلی و بیرونی ساختمان هستیم.
معماری مطابقت پذیر؛ جدیدترین روش در طراحی ساختمان

باشگاه در و پنجره و نما گزارش می‌دهد:

تغییر معماری ساختمان به شیوه بارپاپاپا

شاید تصویر زندگی در برجی که با گرمای هوا یا وزش باد تغییرشکل می‌دهد، تصوری غیرواقعی و انتزاعی باشد و آدم را به یاد شخصیت‎های کارتون “بارپاپاپا” بیندازد. شخصیت‎های انیمیشنی که در شرایط مختلف به راحتی تغییرشکل می‌دادند و به حالت‎های مختلف در‌می‎آمدند، اما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ساخت خانه‌های با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا خواهیم بود.

مدتهاست که معماران از طریق پروژه‎های مفهمومی مشغول بررسی جنبه‎های مختلف “معماری مطابقت‎پذیر” برای ساخت خانه‌های جدید هستند. در این بین گروهی از دانشجویان دانشگاه «کاتالونیای بارسلونا» در حال ساخت کامپوزیتی هستند که در اثر گرما، رطوبت و نور تغییر شکل می‌دهد و سپس به حالت اولیه خود بر می‌گردد.

این دانشجویان در پروژه‎ای که “TRANSLATEED GEOMETERIES” نامیده می‌شود درباره اینکه چگونه می‌شود براساس مؤلفه‎ها و متغیرهای محیطی، فضای فیزیکی خاصی را تعریف کرد، مطالعه و بررسی می‎کنند.

آنها طی تحقیقات گسترده و با الهام از اوریگامی، سازه‌ای ماژولار ساخته‎اند که نسبت به دمای محیط واکنش نشان می‎دهد و می‌تواند همانند یک کاغذ به سمت فضای درون یا بیرون تا بخورد.

این سازه که از جنس “پلیمر حافظه شکلی یا SMP” است در صورتی که در معرض حرارتی بین 60 تا 70 درجه سلسیوس قرار بگیرد می‎تواند تغییر شکل بدهد.

پس از مرحله تغییرشکل، دما کاهش می‎باید تا کامپوزیت خنک و در شکل جدیدش سفت و سخت شود اما برای آنکه این سازه به شکل قبلی‌اش برگردد، باید دوباره آن را گرم کرد و سپس به حالت قبلی برگرداند.

محققان امیدوار هستند به‌زودی به فناوری ساخت خانه‌های قابل انعطاف دست یافته و آن را در سطوح مختلف جهانی اجرا کنند.


تعداد بازدید : 2394

ارسال نظر

ارسال