نانو کامپوزیت ها پیشرو در مواد نمای ساختمان

نانو کامپوزیت ها در نمای ساختمان

  • چهارشنبه 26 مهر 1396 ساعت 14:7

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: با اجرای پوشش نانو روی شیشه و کامپوزیت از نفوذ جرم و آلودگی جلوگیری می‌شود و باعث نو ماندن آن می گردد. تصور اینکه هیچ قطره آبی روی نما نمی ماند اشتباه است و در حقیقت این پوشش باعث می شود سطح نما آب گریز شود و دیرتر کثیف و زودتر تمیز گردد.
نانو کامپوزیت ها در نمای ساختمان

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، با اجرای پوشش نانو روی شیشه و کامپوزیت از نفوذ جرم و آلودگی جلوگیری می‌شود و باعث نو ماندن آن می گردد. تصور اینکه هیچ قطره آبی روی نما نمی‌ماند اشتباه است و در حقیقت این پوشش باعث می شود سطح نما آب گریز شود و دیرتر کثیف و زودتر تمیز گردد.

همچنین جلوگیری از شوره زدن و پوسته پوسته شدن آجر، جلوگیری از ایجاد رطوبت وآهک در سنگ و تخریب آن،‌ جلوگیری از زنگ زدگی در سازه و همچنین حفاظت از ساختمان های قدیمی و ابنیه تاریخی از دیگر موارد مصرف این فناوری است.

فن آوری نانو و تولید مواد در ابعاد نانومتر، موضوع تحقیقاتی جذابی است که دردهه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. نانو کامپوزیت ها نیر به عنوان یکی از شاخه های این فناوری جدید، اهمیت بسیاری یافته اند و یکی از زمینه های تحقیقاتی فعال به شمار می آیند.

علاقه به نانو کامپوزیت ها در سراسر جهان سبب شده است که بسیاری از مراکز پژوهشی به مطالعه کاربردهای بالقوه این مواد بپردازند. نخستین تلاشهای موفقیت آمیز درتهیه نانو کامپوزیت‌ها به دهه های شصت و هفتاد قرن بیستم میلادی بر می گردد. با این وجود با تهیه نانو کامپوزیت هایی برپایه نایلون ۶ و خاک رس در سال ۱۹۸۰ توسط شرکت ژاپنی تویوتا بود که تحقیقات برای ساخت این مواد شدت و سرعت بیشتری گرفت.

نانو کامپوزیت ماده ای است که دست کم یکی از اجزای تشکیل دهنده آن درابعاد نانو متر (۱۰۰-۱ نانو متر) باشد. پودرهای نانو کامپوزیتی نیز وجود دارند که شامل چندین نوع پودر گوناگون با اندازه هایی درمحدوده نانو متر هستند. اندازه دراین مواد بسیار مهم است. بسیاری از ویژگی های فیزیکی با بی نهایت کوچک شدن ذرات به شدت افزایش می یابند. دستیابی به مخلوطی درحد مولکولی از اهداف مهم دانشمندان است.

باید توجه داشت که تنها افزودن نانو ذرات به یک زمینه، منجر به ایجاد ویژگی های فوق العاده نخواهد شد. بلکه این ترکیب باید شرایطی را داشته باشد. مثلا فرض کنید یک سری ورقه های پرکننده به کامپوزیت افزوده شده باشد. اگر ورقه های کوچک معدنی به شورت متراکم به هم چسبیده باشند، رفتار این کامپوزیت تفاوت چندانی با کامپوزیت های معمولی ندارد. با عملیات حرارتی سطحی، فضای بین ورقه های معدنی افزایش می یابد و مولکول‌های پلیمر بهتر می توانند بین ورقه ها حرکت کنند.




نانو کامپوزیت ها به دو صورت ممکن است وجود داشته باشند. درحالت اول، زمینه ماده ای است با دمای ذوب پایین همانند پلیمر، سرامیک یا فلزی زود ذوب که با فاز دومی از جنس مواد با دمای ذوب بالا همانند سرامیک ها یا فلزات تقویت می‌شود. درحالت دوم، زمینه ماده ای سرامیکی یا فلزی با دمای ذوب بالا و فاز دوم ماده ای پلیمری، سرامیکی یا فلزی است. به این ترتیب انواع نانو کامپوزیتها عبارتند از:

نانو کامپوزیت های پلیمری

نانو کامپوزیت های سرامیکی

نانو کامپوزیت های سرامیک – فلز

نانو کامپوزیت های زمینه فلزی

به طور کلی روش‌های ساخت نانوکامپوزیت‌های زمینه فلزی را می‌توان به سه دسته طبقه‌بندی کرد:

) روش مایع (ریخته‌گری

روش متالورژی پودر

آلیاژسازی مکانیکی

خواص منحصر به فرد مواد نانوکامپوزیتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

نانوپودرهای کامپوزیتی نسبت سطح به حجم بالایی دارند که در حالت بی شکل این نسبت به مراتب بیشتر از حالت بلوری است.

کسر زیادی از اتم ها در سطح نانو پودرهای کامپوزیتی و یا در مرزدانه های ریزساختار نانوکامپوزیت ها قرار دارند.

اگر ساختمان شما تمیز و نو است،‌ استفاده از این مواد می تواند تا سال‌ها سازه را به این شکل نگه دارند و در این صورت استفاده از این مواد توصیه می شود.

فواید استفاده از نانو کامپوزیت ها در نمای ساختمان:

با اجرای پوشش نانو روی شیشه و کامپوزیت از نفوذ جرم و آلودگی جلوگیری میشود و باعث نو ماندن آن می گردد. تصور اینکه هیچ قطره آبی روی نما نمی ماند اشتباه است و در حقیقت این پوشش باعث می شود سطح نما آب گریز شود و دیرتر کثیف و زودتر تمیز گردد. همچنین جلوگیری از شوره زدن و پوسته پوسته شدن آجر، جلوگیری از ایجاد رطوبت وآهک در سنگ و تخریب آن،‌ جلوگیری از زنگ زدگی در سازه و همچنین حفاظت از ساختمان های قدیمی و ابنیه تاریخی از دیگر موارد مصرف این فناوری است.

مزایای رنگ آمیزی به روش نانو تکنولوژی:

نمای ساختمان شادابی خود را در رنگ های متنوع حفظ میکند.

به علت اجرای پوشش نانو ، نما دچار رنگ پریدگی نمی شود.

نما هرگز کثیف نمی شود.

نمای رنگ شده هرگز رطوبت را به خود جذب نمی کند.


تعداد بازدید : 2206

ارسال نظر

ارسال