نانو پوشش‌ها، تحولی در ساختمان‌سازی

  • سه شنبه 15 اسفند 1396 ساعت 16:16

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: کمابیش همه‌ی ما با کلمه نانو آشنایی داریم، درواقع نانو یک مقیاس است یک مقیاس بسیار بسیار کوچک ولی اینکه واقعا تکنولوژی نانو چیست و چگونه در ساختمان‌سازی می تواند به ما کمک کند موضوعی است که می‌خواهیم به زبان ساده آن‌را بیان کنیم تا با محصولاتی که در این صنعت به کمک معماران آمده و پایداری و حفاظت از محیط زیست را می‌تواند در پی داشته باشد بیشتر آشنا شویم. با نماوین همراه باشید.
نانو پوشش‌ها، تحولی در ساختمان‌سازی

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما، تکنولوژی نانو به تغییر چیدمان ملکول‌های مواد و از نو ساختن آنها در کنار هم با مقیاس نانو اشاره دارد که در این ساخت و ساز ویژگی‌های خاصی را برای مواد به‌وجود می‌آورد. به‌طور‌مثال در صنعت ساختمان‌سازی مولکول‌های سیلیس، نقره، کربن یا سرامیک به ابعاد نانو درآمده و با چسبیدن به سطح زیر که معمولاً با پایه آب یا الکل هستند به مانند یک پوشش تمام‌‌عیار عمل کرده و خواصی مانند آب‌گریزی، عدم جذب آلودگی، جلوگیری از اتلاف انرژی و ... را به‌وجود می‌آورند. تقریباً از تکنولوژی نانو در بیشتر بخش‌های صنعت از خودروسازی گرفته تا شوینده‌های خانگی استفاده می‌شود که این استفاده در بخش ساختمان به صورت پوشش‌های نانو جهت عایق کاری، نمای نانو جهت دوام و پایداری بنا، رنگ ساختمانی نانو و ضد حریق بکار میرود.


نانو عایق ها

نانو عایق‌ها را می‌توان تحولی شگرفت در عایق‌بندی ساختمان دانست این نسل از عایق‌ها به‌راحتی بر روی کلیه سطوح از جمله آجر، سنگ، بتن، گچ، فلز، چوب، شیشه و... قابل اجرا هسنتد و به‌دلیل ساختار نانو ذرات بر روی سطح کاملاً جذب شده و یک لایة نامحسوس و بسیار بسیار نازک را پدید می‌آورند که خواص شگرفی از جمله آب‌گریزی بسیار بالا و عدم جذب چربی و آلودگی پدید می‌آورند. نفوذ آب در سازه مسأله بسیار پراهمیتی بوده و همواره مهندسان سعی بر مدیریت این عامل مخرب داشته‌اند. استفاده از این نوع عایق‌ها بسیار راحت و سریع بوده و می‌توان آنرا با اسپری یا قلمو در جاهای مختلف به‌کار برد. این نوع عایق‌ها دوستدار محیط‌زیست نیز هستند و اثرات سوء عایق‌های قدیمی را ندارد و به نسبت، حجم بسیار کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و دوام و پایداری طولانی‌تری را به‌همراه دارد.

نمای نانو

امروزه ساخت نماهای زیبا و چشمگیر و بکار بردن متریال‌های مختلف در نما کاربرد بسیاری دارد ولی با توجه به شرایط جوی به‌خصوص در شهرها که با آلودگی هوا روبه رو هستند باران‌های اسیدی و جذب شدن آلودگی و چربی بر روی نمای ساختمان و همچنین خزه درختان که در اطراف ساختمان هستند زیبایی آن را به سرعت محو کرده و پایداری سازه را به حداقل می‌رساند، پوشش‌های نانو دارای خاصیت ضد آب، آنتی UV و آنتی باکتریال بوده و در نتیجه دوام سازه را بالا می‌برند این درحالیست که عدم جذب چربی و آلودگی و دارا بودن خواص آنتی باکتریال هزینه‌های دوره‌ای تمیز کردن نما را به حداقل رسانده و زیبایی نما، مدت زمان طولانی‌تری ماندگار خواهد بود. از دیگر مزیت‌های استفاده این نوع از پوشش‌ها شفافیت و بی‌رنگی آن است که بر روی متریال‌های مختلف هیچگونه لایه‌ای مانند رزین ایجاد نمی‌کند و به مرور پوسته نمی‌دهد و کاملاً جذب لایه زیرین می‌شود و برای نماهایی مانند سنگ، آجر و چوب که دارای منافذ هستند جای تنفس ایجاد می‌کند و هیچگونه تغییر شکلی و رنگی ایجاد نمی‌کند.

رنگ نانو

اگر راهی برای نگه داشتن تمام سطوح در خانه شما بود که به طرز محسوسی تمیز، درخشان و محافظت شده در برابر باکتری ها و بدون کار بیشتر از آنچه که شما در حال حاضر انجام می‌دهید، وجود داشت، آیا شما آن را امتحان می‌کردید؟

از آنجایی که نانو پوشش‌ها هرروزه ارزان‌تر و تجاری‌تر می‌شوند، استفاده از آنها به‌طور گسترده‌ای گسترش می‌یابد. شما محصولات نانو را می‌بینید که در همه‌جا در‌حال‌حاضر استفاده می‌شود، از جمله کارخانه‌های مبلمان صنعتی که در آنها اثاثه یا لوازم داخلی تولید می‌شود یا در صنعت نساجی برای تولید لباس های نانو و...

رنگ نانو از آن دسته محصولاتی است که هم برای دکوراسیون داخلی کاربرد دارد و هم برای استفاده خارجی. در دکوراسیون داخلی می‌توان از رنگ‌های نانو بر روی دیوارها یا بر روی لوازم چوبی، کابینت‌ها و حتی پارچه‌های نانو برای روکش مبلمان استفاده کرد. رنگ‌های نانو که بیشتر در خارج از ساختمان به‌کار می‌روند، می‌توانند به‌عنوان عایق کف استخرها، عایق پشت بام و حتی برای زیبایی و نماکاری به‌کار روند.

نانو پوشش های ضد حریق

همانطور که در بالا اشاره کردیم نانو پوشش‌ها به‌طور یکدست و با چیدمان بدون درز ملکول‌ها بر روی سطوح مانع جذب آب و چربی و یا هرگونه آلودگی دیگر می‌شود به همین طریق از همین خاصیت برای جلوگیری از اشتعال مواد آتش‌زا نیز می‌توان استفاده کرد. معمولا در آتش سوزی‌ها چیزی که بسیار اهمیت دارد جلوگیری از پخش شدن آتش و جلوگیری از جرقه‌های ناگهانی و گسترش آن به دیگر مناطق است که استفاده از پوشش‌های نانو می‌تواند تا حد چشمگیری از انتقال حرارت و گسترش آتش جلوگیری کند و یا استفاده از شیشه‌های ضد حریق ساخته شده از نانو سیلس، مقاومت شیشه را به دو برابر افزایش داده و با جلوگیری از شکسته شدن و انتقال حرارت به مناطق دیگر کمک شایانی به مهار آتش می‌کند. از دیگر محصولات ضد حریق می‌توان به نانو کامپوزیت‌ها اشاره کرد که در جایگاه‌های سوخت به‌کار می‌روند.

باوجود اینکه استفاده از نانو ذرات در کشورهای پیشرفته کاملاً مرسوم و مدتهاست که درحال استفاده می‌باشد انتقال این تکنولوژی به کشورمان با تأخیر فراوان صورت گرفته و می‌توان گفت تقریباً علم نوینی محسوب می‌شود، باید توجه داشته باشید که با تمام مزایایی که در مورد محصولات تهیه شده با نانو ذرات گفتیم حتما در هنگام خرید این محصولات به نشان استاندار، تأییدیه‌ها و استاندارهای لازم جهت اطمینان از استفاده تکنولوژی نانو در محصولات توجه داشته باشید.



تعداد بازدید : 1121

ارسال نظر

ارسال