نقش پلی آمید در پنجره ترمال بریک

  • شنبه 20 آبان 1396 ساعت 16:39

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: امروزه استفاده از پنجره های دوجداره ترمال بریک به وفور دیده می شود. در این نوشته سعی بر این است تا به بررسی نقش پلی امید در پنجره ترمال بریک بپردازیم. با نماوین همراه باشید...
نقش پلی آمید در پنجره ترمال بریک

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما: آلومینیوم علاوه بر تمام مزایایی که دارد دارای ضریب انتقال حرارتی بالایی تا حدود w⁄m2k 203 می باشد که همین باعث هدر رفتن انرژی در درب و پنجره‌های آلومینیومی می گردد. آلومینیوم یک فلز رسانا می باشد با ضریب انتقال حرارت بالا، در فلزات ضریب انتقال حرارت با لاندا نشان داده می شود که واحد آن وات بر مترمربع بر درجه کلوین می‌باشد.

ضریب انتقال حرارت برای آلیاژ ۶۰۶۳ آلومینیوم که در تولید درب و پنجره upvc مورد استفاده قرار می گیرد برابر است با w⁄m^2k 203 که ضریبی است بسیار بالا. از اینرو جهت عایق کردن درب و پنجره های آلومینیوم از تیغه های پلی آمید در بین پروفیل های آلومینیومی استفاده می گردد که به این پنجره ها به اصطلاح ترمال بریک اطلاق می گردد.

پلی آمید در واقع عایقی است بین جدار بیرون و جدار داخل پنجره در واقع ارتباط بین محیط خارج و محیط داخل را تیغه پلی آمید قطع می کند.

استفاده از تیغه های پلی آمید در پروفیل های آلومینیومی تولید پنجره دوجداره، باعث می گردد تا ضریب انتقال حرارت آلومینیوم از ۲۰۳ به میزان زیر ۴ کاهش پیدا می کند. در واقع پلی آمید رسانایی را در آلیاژ آلومینیوم قطع می کند. مشخصات پروفیل و شکل و نحوه قرار گیری پلی امید در تعیین این عدد بسیار مهم می باشد.

تیغه های پلی آمید با استفاده از ماشین های مخصوص به هر یک از جداره های پروفیل های بیرونی و درونی آلومینیوم دوخته می شود.

تیغه های پلی آمید تشکیل شده است از پلی آمید ۶.۶ با ۲۵% فایبرگلاس که ضریب انتقال حرارتی آن برابر ۰.۳ w⁄m^k می باشد که اتلاف انرژی را در پنجره دوجداره آلومینیومی تا حد بسیاری کاهش می دهد.

پلی آمید تا دمای ۲۵۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کند و محدودیتی در طی عملیات رنگ کوره ای جهت پروفیل ایجاد نمی کند چون پروفیل آلومینیوم پس از دوخت پلی امید جهت رنگ کوره ای ارسال می گردد.

دو عامل بسیار مهم در پروفیل های ترمال بریک:

دوخت صحیح پلی آمید:

دوخت پلی آمید باید به صورت کاملاً صحیح و توسط ماشین آلات مخصوص صورت پذیرد که در غیر اینصورت ممکن است در برخی از نقاط اتصال تیغه ها با پروفیل آلومینیوم کاملاً قطع شده و از مقاومت مکانیکی پنجره ترمال بریک کاسته می شود.


مقاومت مکانیکی بازشوها:

در طراحی پنجره جهت تولید حتماً باید با توجه به وزن لنگه و عرض و ارتفاع بازشو از پروفیل های مخصوص و استاندارد استفاده گردد.

عدم استفاده از تیغه های pvc بجای تیغه های پلی آمید:

با توجه به ارزان بودن تیغه های pvc، در بسیاری از موارد شاهد هستیم که جهت ترمال بریک کردن پنجره آلومینیومی از این تیغه ها استفاده می گردد در استفاده از تیغه های pvc بجای پلی آمید ۲ شکل اساسی بوجود می آید:

تحمل حرارت pvc تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد و درنتیجه دفورمه شدن و از بین رفتن در دمای ۳۵۰ درجه رنگ کوره ای .

دفورمه شدن و ترک خوردن این تیغه ها در نوسانات حرارتی مناطق نصب مخصوصاً مناطق گرمسیری که اختلاف حرارت در طی شب و روز بسیار می باشد و همین باعث دفورمه شدن و تغییر شکل تیغه pvc می گردد که در نتیجه آن از دوخت کنده می شود و از پروفیل آلومینیوم جدا می شود و در نهایت باعث جدا شدن قسمت های پنجره آلومینیوم ترمال بریک مخصوصاً افتادن بازشوها به همراه شیشه دوجداره می گردد.

جهت تست این موضوع که آیا تیغه استفاده شده در ترمال بریک کردن پنجره آلومینیومی از نوع پلی آمید است یا pvc بهترین روش این است که تیغه را در معرض شعله مستقیم قرار دهید، در صورت مشتعل شدن تیغه و بلند شدن بوی نایلون، در این صورت تیغه از نوع pvc می باشد، در غیر اینصورت به احتمال زیاد تیغه از نوع پلی آمید می‌باشد.


تعداد بازدید : 2051

ارسال نظر

ارسال