نمای ساختمان، آناناس سنگی شهر اسکاتلند

  • یکشنبه 15 مرداد 1396

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: در واقع پایه هر برگ بالاتر از خود آن قرار دارد اما آنقدر سنگ ها هنرمندانه تراشیده شده اند که از روبه رو اینگونه به نظر نمی‌رسد و فقط زمانی که از زیر به آن ها نگاه کنیم متوجه این موضوع می شویم و می‌بینیم که آب از زیر آن ها در حال تخلیه است.
نمای ساختمان، آناناس سنگی شهر اسکاتلند

باشگاه در و پنجره و نما: "دانمور آناناس " نام خانه ای تابستانی در اسکاتلند است که در قرن هجده ساخته شده و هنر معماری آن در یک آناناس سنگی بزرگ در مرکز ساختمان جلوه می کند که آن را به عجیب ترین ساختمان اسکاتلند تبدیل کرده است .

این خانه دو طبقه یک گلخانه هم دارد که در سال ۱۷۶۱ توسط جان موری ساخته شد و درون آن آناناس پرورش می دادند .

ارتفاع این آناناس سنگی ۱۴ متر است که بر روی گنبدی هشت ضلعی ساخته شده است .

از آنجا که رسوب آب بر روی سنگ و یخ زدن آن می تواند آسیب های جدی به سنگ وارد کند، سنگ های این آناناس و برگ‌ها طوری ساخته شده اند که به هیچ عنوان بر روی آن ها آب باران ذخیره نمی شود .

در واقع پایه هر برگ بالاتر از خود آن قرار دارد اما آنقدر سنگ ها هنرمندانه تراشیده شده اند که از روبه رو اینگونه به نظر نمی رسد و فقط زمانی که از زیر به آن ها نگاه کنیم متوجه این موضوع می شویم و می بینیم که آب از زیر آن ها در حال تخلیه است .

دو دیواره اصلی این خانه از جنس سنگ می باشند که به عنوان دیوار محافظتی گلخانه در برابر باد عمل می کنند و آناناس سنگی در وسط این دو دیوار قرار دارد .

با اینکه گنبد این خانه هشت ضلعی ست ، اما با توجه به منحنی های ظریفی که دیوارها دارند، اتاق زیر گنبد به شکل دایره می‌باشد

حتی در این اتاق و شیشه ی پنجره های آن هم منحنی شکل هستند تا بتوان حالت گرد و بدون زاویه بودن اتاق را حفظ کرد .

این از خاصیت های استفاده از سنگ در نماست که می توان آن را به هر شکلی درآورد .


تعداد بازدید : 2063

ارسال نظر

ارسال