رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی:

نمای ساختمان‌های شهر اراک یکسان و یکپارچه نیستند

  • یکشنبه 1 مهر 1397 ساعت 15:46

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی گفت: نمای ساختمان‌ها در سطح شهر اراک و حتی استان یکسان و یکپارچه نیستند، نماها برخلاف نقشه‌های مصوب تغییر می‌کند از اینرو لازم است تا شهرداری نسبت به این امر نظارت کند.
نمای ساختمان‌های شهر اراک یکسان و یکپارچه نیستند

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از دیار آفتاب؛ صحن علنی شورای شهر اراک با حضور اعضا و رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی برگزار شد.

سعید کازرانی رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی در این جلسه با مطلوب ارزیابی کردن هماهنگی و همکاری سه‌جانبه مابین شورای شهر، سازمان نظام مهندسی و شهرداری، گفت: این تلاش سه‌جانبه به ساماندهی و توسعه متوازن شهری کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به عضویت اعضای شورای شهر در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار کرد: نگاه مثبت شورا به امر شهرسازی زمینة تعاملات دوجانبه را محقق می‌سازد.

سازمان نظام مهندسی می‌تواند به‌عنوان بازوی مشاوره تخصصی شورا باشد

گازرانی عنوان کرد: سازمان نظام مهندسی می‌تواند به‌عنوان بازوی مشاوره تخصصی در جلسات شورای شهر و کمیسیون ها حاضر باشد و اثربخشی خود را در جهت ارتقای ساخت و ساز شهر عملی کند.

وی با تأکید براینکه شاید امکانات لازم در مجموعه شهرداری مهیا نباشد گفت: با توجه به اینکه ممکن است شرایط مادی و پرسنل فنی و نیروهای متخصص در شهرداری فراهم نباشد از این رو می‌توان در این حوزه‌ها از فعالیت‌های نظام مهندسی که در ۷ رشته مرتبط تخصص دارند، بهره برد.

گازرانی در ادامه به فعالیت ۲۲ ساله دفاتر طراحی اشاره کرد و گفت: اگر شورای شهر و شهرداری با موضوع واگذاری صدور پروانه‌های ساختمانی به دفاتر طراحی موافق باشند می‌توان از توانایی‌های این دفاتر در تسریع کار و کاهش هزینه و سردرگمی مردم بهره برد.

وی به مزایا و توانمندی‌های دفاتر طراحی اشاره کرد و گفت: اشراف به تمامی ضوابط شهرسازی و طرح تفضیلی، در اختیار داشتن امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اتصال به شبکه نظام مهندسی و عدم خطا و سردرگمی در پروژه‌های ارباب رجوع از جمله توانایی‌های دفاتر طراحی است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی به مشکلات واگذاری طراحی نقشه به مالکان در شورای چهارم اشاره کرد و افزود: در برخی موارد شاهد طراحی و تهیه نقشه توسط مهندسان فاقد اعتبار بودیم، از اینرو می‌طلبد تا با ارجاع نقشه به نظام مهندسی، کنترل ظرفیت و اعتبار مهندسان ارزیابی شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی بر لزوم مشارکت نظام مهندسی ساختمان به عنوان گروه کارشناسی خاصه در گروه شهرسازی در راستای تغییرات و اصلاحات طرح تفضیلی تأکید کرد.

نمای ساختمان ها شهر اراک یکسان و یکپارچه نیستند

گازرانی عنوان کرد: نمای ساختمان‌ها در سطح شهر اراک و حتی استان یکسان و یکپارچه نیستند، نماها برخلاف نقشه‌های مصوب تغییر می‌کند از اینرو لازم است تا شهرداری نسبت به این امر نظارت کند.

وی استفاده از نمای رومی در ساختمان‌ها را نامناسب ارزیابی کرد و گفت: این نماها به دلیل سنگینی و عدم محاسبه در حین ساخت و اثرات نامناسبی که بر روی سازه می‌گذارد، نامناسب هستند، بنا براین باید در بحث نما بررسی بیشتری اعمال شود.

رییس سازمان نظام مهندسی استان مرکزی افزود: در حوزه ایجاد نمای مشخص و یکپارچه در خیابان‌های شهر تلاش‌های بسیاری صورت گرفته، اما تا به امروز عملیاتی نشده است

پروژه های مشارکتی شهرداری عموماً خارج از سیستم نظام مهندسی است.

وی خاطر نشان کرد: پروژه‌های مشارکتی شهرداری عموماً خارج از سیستم نظام مهندسی است و در بحث کنترل طراحی و نظارت مشخص نیست که چه کسی یا چه نهادی اعمال نظر می‌کند.


تعداد بازدید : 621

ارسال نظر

ارسال