نمای سرامیک ساختمان

  • یکشنبه 14 دی 1399 ساعت 11:55

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: عوامل زیادی از جمله سلیقه افراد، هزینه اجرای نما و شرایط آب و هوایی در انتخاب متریال مناسب برای نما دخیل هستند. در گذشته استفاده از سنگ برای نمای ساختمان طرفداران زیادی داشت. اما به تدریج با پیشرفت صنعت استفاده از سرامیک در طراحی نمای ساختمان رونق زیادی پیدا کرد. نمای سرامیک ساختمان در مقایسه با نمای سنگ مقرون به صرفه‌تر و هزینه اجرای آن پایین‌تر است.
نمای سرامیک ساختمان

به گزارش باشگاه در و پنجره و نما به نقل از رایاکو، سرامیک از یک کلمه یونانی به معنی سفالینه گرفته شده است. در حقیقت، سفالینه‌هایی که توسط انسان اولیه ساخته می‌شدند، منشاء سرامیک‌های امروزی هستند. در قدیم و قبل از آن که فلزات کشف شوند انسان از گل رس برای ساخت وسایل مختلف استفاده می‌کرد.

سرامیک کابردهای مختلفی دارد. در صنعت سرامیک، دو نوع سرامیک سنتی و پیشرفته وجود دارد. سرامیک سنتی مقاومت کمی دارد. به همین دلیل، نمی‌توان از آن برای نماسازی ساختمان استفاده کرد. درمقابل، سرامیک نما که معمولاً از جنس سرامیک پرسلانی است تحت فشار و حرارت زیاد تولید می‌شود و مقاومت بالاتری دارد.

اهمیت نمای ساختمان

همانطور که به دکوراسیون داخلی منزل ایرانی خود اهمیت می‎دهید باید بدانید که انتخاب درست طرح و متریال برای نماسازی ساختمان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. چون اولین المانی است که بیننده مشاهده می‌کند. از گذشته تاکنون از متریال‌های مختلف مثل سیمان، آجر، سنگ و سرامیک برای نما استفاده می‌شده است.

به طور کلی، نمای ساختمان به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای آن باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • نسبت به سرما و گرما عایق باشد: مصالح ساختمانی از نظر ضریب انتقال حرارت با یکدیگر متفاوت هستند. استفاده از متریالی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
  • نسبت به صوت عایق باشد: امروزه، به خصوص در شهرهای بزرگ، وجود عایق صوتی در ساختمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • در برابر ضربه، یخ‌زدگی، زلزله و آتش‌سوزی مقاوم باشد.
  • سبک باشد.

انواع مصالح به کار رفته در نمای ساختمان

در نمای ساختمان‌ ها از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

انواع نماسازی ساختمان عبارتند از:

نمای آجری:

از گذشته تا امروز از آجر برای نماسازی استفاده می‌شده است. به علت تنوع بالای آجرها می‌توان طرح‌های مختلفی را برای نمای آجری اجرا کرد. از انواع آجر می‌توان به آجر نما سفید، آجر نما قرمز، آجر نما زرد، آجر نما طرح چوب و ... اشاره کرد.

نمای چوبی:

معمولاً برای خانه‌های مدرن از ترکیب چوب با شیشه یا فلز استفاده می‌کنند. بهترین گزینه برای این نوع نماسازی چوب فرآوری شده است. زیرا در برابر رطوبت و نفوذ حشرات مقاوم است.

نمای سیمانی:

در این روش از سیمان سفید یا رنگی برای نماسازی استفاده می‌شود. نمای سیمانی ارزان قیمت است و می‌توان آن را در کمترین زمان اجرا کرد. شستشوی نمای سیمانی آسان است اما به راحتی ترک می‌خورد و گرد و غبار را به خود جذب می‌کند.

نمای شیشه‌ای:

استفاده از شیشه در نماسازی انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری مشاهده می‌شود. این نوع نما به دلیل بازتاب نور منظره زیبایی ایجاد می‌کند. همچنین در تامین نور کافی برای فضای داخل ساختمان موثر است. معمولاً برای نماهای شیشه‌ای از شیشه رفلکس یا شیشه سکوریت استفاده می‌شود.

نمای کامپوزیتی:

در این نوع نماسازی از ورق‌های کامپوزیت آلومینیوم استفاده می‌شود. وزن کم، تنوع رنگ بالا، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت و همچنین قابلیت شستشو از مزایای نمای کامپوزیتی است.

نمای سنگی:

از نماهای لوکس است و طول عمر بالایی دارد. نمای سنگی در برابر باد، باران، برف و نور خورشید مقاوم است. هر چند وقت یکبار باید نماشویی برای نماهای سنگی انجام شود.

نمای بایرامیکس:

از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورت ملات است و از سنگدانه و رزین‌های طبیعی و مصنوعی تشکیل شده است. نمای بایرامیکس تنوع رنگ بالایی دارد و قابل شستشو با آب است.

نمای سرامیکی:

یکی از نماهای پرطرفدار است که در برابر یخ‌زدگی، رطوبت و آتش‌سوزی مقاوم است. نمای سرامیک ساختمان در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع قابل اجرا است.

نمای مینرال:

ترکیبی از گرانیت، سنگ‌های سفید، مرمر و پلاستر است. نمای مینرال از نظر طرح و رنگ متنوع و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. اما د ربرابر رطوبت مقاوم نیست و به تدریج دچار آسیب می‌شود.

مزایا و معایب نمای سرامیک ساختمان

از سرامیک هم در داخل ساختمان و هم در نمای ساختمان استفاده می‌شود. با این حال، سرامیکی که برای قسمت‌های داخلی ساختمان به کار می‌رود با سرامیک نمای ساختمان متفاوت است.

سرامیک نما به دو صورت خشک و ملات‌دار اجرا می‌شود. در روش خشک به جای ملات از پیچ و قلاب برای نصب سرامیک استفاده می‌شود. در پشت سرامیک هم لایه توری قرار می‎گیرد تا در صورت شکسته شدن مانع سقوط آن‌ها شود. در روش ملات‌دار باید در پشت سرامیک قابلیت جذب وجود داشته باشد. به طور کلی، برای استفاده از سرامیک در نماسازی ساختمان روش خشک ارجحیت دارد.

در روش خشک برای نصب سرامیک به دو روش عمل می‌شود:

  • روش نمایان: قطعات اتصالی قابل مشاهده هستند.
  • روش غیرنمایان: قطعات اتصالی قابل مشاهده نیستند.

مزایای نمای سرامیک

انتخاب سرامیک برای نمای ساختمان مزایایی دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. با هر شرایط آب و هوایی سازگار است:

در نقاط مختلف با آب و هوای متفاوت می‌توان از سرامیک برای نماسازی ساختمان استفاده کرد. البته در مناطقی که آب و هوای سرد دارند استفاده از این نوع نما رایج‌تر است.

سرامیک عایق رطوبت است و از ورود آب به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. میزان جذب رطوبت توسط سرامیک خشک یا فول بادی کمتر از یک درصد است. بنابراین، مقاومت بالایی در برابر یخ‌زدگی دارد. در مصالحی که جذب آب بالا است نفوذ آب موجب ایجاد ترک و در نتیجه ریزش قطعات نما می‌شود.

  1. سبک است:

وزن کم یکی از ویژگی‌های مهم نمای سرامیکی است. به طوریکه بار اضافی به ساختمان وارد نمی‌شود. سنگ در مقایسه با سرامیک وزن بییشتری دارد. به همین دلیل، در بسیار از کشورها به جای سنگ از سرامیک برای نمای ساختمان استفاده می‌شود.

  1. در برابر مواد شیمیایی و سایش مقاوم است:

نمای سرامیک ساختمان در برابر مواد اسیدی و بازی مقاوم است. در نتیجه، ثبات رنگ داشته و زیبایی و درخشندگی آن برای مدت طولانی حفظ می‌شود. مقاومت سرامیک در برابر سایش موجب می‌شود به مرور زمان کهنه نشود.

  1. در برابر حریق مقاوم است:

مقاومت در برابر حریق یکی از ویژگی‌های خاص نمای سرامیک ساختمان است. سرامیک در برابر حرارت بالا تغییر شکل نداده و توسط آتش نمی‌سوزد. بنابراین، می‌تواند تا حدودی مانع گسترش آتش‌سوزی شود.

  1. از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است:

استفاده از سرامیک در نمای ساختمان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. زیرا نصب آن آسان و سریع است. از سوی دیگر، اگر بخشی از نما تخریب شود می‌توان آن را با یک قطعه سالم جایگزین کرد.

  1. دارای تنوع زیادی است:

سرامیک نما طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارد. به همین دلیل، تقریباً پاسخ‌گوی نیاز تمامی افراد با سلیقه‌های مختلف است.

معایب نمای سرامیک

علیرغم فواید فوق، استفاده از نمای سرامیک در ساختمان معایبی را هم به دنبال دارد، از جمله:

  1. نسبت به صدا، سرما و گرما عایق نیست.
  2. به علت بازتاب نور جلوه خوبی به ساختمان نمی‌دهد.

تعداد بازدید : 549

ارسال نظر

ارسال