نمای ضد باران ساختمان با پنل اچ پی ال (HPL)

  • یکشنبه 14 خرداد 1396 ساعت 16:13

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: با معرفی یکی از مواد و مصالح ساختمانی به مهمانی شما خوانندگان عزیز نماوین آمده ایم. امروز می خواهیم محصولی را به شما معرفی کنیم که حضورش در صنعت ساختمان، تحولی بزرگ را به وجود آورده است. محصولی که اگرچه برای صنعت های مختلف ساخته شده است و در موارد گوناگون کاربردهای زیادی دارد، اما حضور اصلی اش در ساختمان و مخصوصاً نمای ساختمان است:
نمای ضد باران ساختمان با پنل اچ پی ال (HPL)

باشگاه در و پنجره و نما:

پنل اچ پی ال (HPL)

  (High Pressure Laminate) یک پنل تزئینی می باشد که از ورقه های کاغذ کرافت و رزین های مخصوص، تحت فشار زیاد ساخته می شود. دوام و مقاومت بالای مواد سازنده و همچنین چسبندگی رزین های مصرفی در آن باعث می شود تا پیوند بین صفحه های سلولزی و لایه های مختلف آن گسست ناپذیر و غیر قابل برگشت باشد. این پنل ها در کشورهای صنعتی با عنوان دیواره ی ضد باران (Rain Screen) شهرت دارند. گستردگی وسیع رنگ و اندازه این پنل ها به معماران اجازه می دهد تا آن را جانشین نماهای دیگر بکنند. سطوح نهایی این صفحات را با پوشش ضد خش و روکش طرح چوب یا لایه های رنگین می پوشانند.

کاربرد پنل اچ پی ال
پنل های اچ پی ال به علت ویژگی های خوب و مناسبش، دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف و زمینه های گوناگون می باشند. برخی از این زمینه ها به شرح زیر می باشد:
پوشش نمای خارجی ساختمان ها
• پوشش داخلی ساختمان ها
• صنعت هواپیماسازی
• بدنه ی داخلی اتوبوس ها
• مترو
• آزمایشگاه ها
• تخت های رادیولوژی
• و ...

پنل اچ پی ال در نمای خارجی ساختمان

یکی از کاربردهای اصلی ورق های اچ پی ال، استفاده از آن ها در نمای خارجی ساختمان ها می باشد. در واقع ویژگی های اصلی و خوب این متریال باعث شده است تا تبدیل به یکی از بهترین مصالح برای پوشش نما شود.


ویژگی های پنل اچ پی ال

پنل های اچ پی ال دارای ویژگی های مثبت و خوب بسیاری می باشند. این پنل ها برای استفاده در بخش های مختلف ساختمان مناسب است. اما بیشترین کاربرد آن در نمای خارجی ساختمان می‌باشد. در ادامه به ذکر برخی ویژگی هایی می پردازیم که باعث شده است تا HPL تبدیل به متریال مناسبی برای استفاده در نما شود.

مقاوم در برابر باران و رطوبت

اچ پی ال(HPL)  مقاومت بالایی در برابر آب، بخار، ترک خوردگی و ورقه ورقه شدن دارد. جذب رطوبت HPL در حالت غوطه وری در آب کمتر از ۶ درصد و افزایش ضخامت ناشی از جذب آب HPL کمتر از ۱۰ درصد می باشد.

مقاوم در برابر اسیدهای ضعیف

ورقه های HPL به دلیل وجود چسب رزین ملامین در لایه ی سطحی خود، در مقابل اسید های ضعیف (مثل باران های اسیدی) مقاوم هستند. همچنین نمای HPL در برابر هوای آلوده شهرهای بزرگ پایدار است و گازهای ناشی از آلودگی های محیطی هیچ تغییری در شکل ظاهری آن ایجاد نمی کند.

مقاومت مکانیکی

ترکیب مقاومت خمشی و قابلیت ارتجاعی سبب مقاوم شدن ورق های HPL در برابر ضربه های وارده می گردد. از این رو در نمای ساختمان، سطوح در مقابل فشارهای گوناگون از جمله فشار باد از خود عکس العمل خوبی نشان می دهد.

عایق حرارتی، مقاومت در برابر آتش سوزی

 اچ پی ال(HPL)  تحمل دمای خشک و شوک حرارتی تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد را دارد. تغییرات ابعادی ورق های HPL در دمای بالا، کمتر از ۳ درصد می باشد. تغییر ناگهانی دما از cˆ80+ تا cˆ20- تأثیری بر این ضخامت نمی گذارد.

سرعت نصب و اجرای بالا

یکی از مزایای اصلی و مناسب پنل های HPL، نصب بسیار آسان و سریع آن می باشد. پنل های اچ پی ال به سه روش نصب خشک (بدون ملات)، نصب چسبی و نصب قابل تنظیم اجرا می شوند.

عدم نیاز به نگهداری پس از نصب

پنل اچ پی ال از هرگونه تعمیرات و نگهداری که معمولا برای چوب استفاده می شود بی نیاز است. در صورت آسیب دیدگی پنل باید آن را با پنل جدید تعویض نمود. از طرفی این محصول آنتی باکتریال بوده که همین خصوصیت باعث شده است تا نیازی به  نگهداری و نظافت نداشته باشد.



تعداد بازدید : 3553

ارسال نظر

ارسال