نکات با اهمیت در طراحی نمای ساختمان

  • سه شنبه 19 دی 1396 ساعت 14:45

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: در دنیای پیشرفته امروز طراحی نمای خاص و منحصربه‌فرد یکی از اولویت‌های زیادی از کارفرمایان هست. زیادی از ما می‌اندیشیم ضرورت داشتن یک نمای تنها زیبا کافیست اما لازم هست در کنار یک طراحی زیبا به ۱۰ فاکتور با اهمیت دیگر نیز توجه دارا باشیم.
نکات با اهمیت در طراحی نمای ساختمان

باشگاه در و پنجره و نما گزارش می‌دهد: در دنیای پیشرفته امروز طراحی نمای خاص و منحصر‌به‌فرد یکی از اولویت‌های زیادی از کارفرمایان هست. زیادی از ما می‌اندیشیم ضرورت داشتن یک نمای تنها زیبا کافیست اما لازم هست در کنار یک طراحی زیبا به ۱۰ فاکتور با اهمیت دیگر نیز توجه دارا باشیم.

 ۱- طراحی طبق سطح مالی کارفرما

سطح مالی کارفرما یکی از با اهمیت‌ترین موضوعاتی هست که یک مهندس معمار پیش از طراحی می‌بایست به آن توجه نماید. فرض کنید شما زیبا‌ترین و اصولی‌ترین نمای ساختمان را بدون در نظر گرفتن بودجه کارفرما برای اجرا طراحی کرده‌اید! آیا پروژه شما با توان مالی کارفرما رنگ و بوی اجرایی می‌گیرد ؟! قطعا جواب به این سؤال منفی هست .

 ۲- طراحی نمای ساختمان طبق اقلیم منطقه

پیش از طراحی نما، به اقلیم منطقه، توجه‌ای خاص دارا باشید. نمایی که در شمال کشور با اقلیم میانه‌رو و مرطوب طراحی می‌گردد با نمای ساختمانی که در منطقه گرم و خشک ساخته می‌گردد می‌بایست متمایز باشد .

 ۳- طراحی نما با توجه به بافت منطقه

یکی از قبح‌هایی که در معماری زیادی از شهر‌های ایران می‌بینیم بحث توجه نکردن به بافت منطقه در طراحی نمای ساختمان‌هاست. در زیادی از مورد‌ها شاهد همسایگی یک ساختمان آجری در کنار یک ساختمان سنگی و … هستیم که هیچ‌گونه همگونی با یک‌دیگر ندارند. یکی از شهرهای موفق در راستای توجه به بافت منطقه در ایران شهر کاشان هست که از آجرِ نما زیادتر در طراحی نمای ساختمان استفاده می‌نمایند .

 ۴- استفاده از یک سبک معماری مشخص

طراحی نمای ساختمان یک امر تماما تخصصی و حرفه‌ایست و به جز یک مهندس معمار باتجربه و اهل فن‌، کسی دیگر صلاحیت طراحی نمای ساختمان را ندارد. در زیادی از مورد‌ها شاهد آن هستیم که یک کارفرما یا سازنده نمایی را از ساختمانی دیگر بدون توجه به شرایط معماری آن ساختمان کپی می‌کند که این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی نیز می‌گردد. طراحی نمای ساختمان خود را قطعا به متخصصان باصلاحیت در این امر بسپارید.

۵- استفاده از مصالح بوم آور

اگر در شهر و یا استانی هستید که متریال سنگ به راحتی یافت می‌گردد، طراحی نمای خود را طبق متریال سنگ طراحی کنید. برای مثال در شهرهای استان مرکزی از قبیل خمین و محلات و استان‌هایی چون اصفهان و لرستان، استفاده از نمای سنگ پیشنهاد می‌گردد.

۶- توجه به نورپردازی در شب

به‌طور کلی طراحی نورپردازی در شب برای ساختمان‌های تجاری و خدماتی به‌مراتب از اهمیت بالاتری به نسبت نمای ساختمان‌های مسکونی دارد. به‌طور مثال در طراحی نمای هتل بحث توجه به نورپردازی از اهمیت بالاتری به نسبت یک آپارتمان مسکونی دارد، چون که بحث عرضه خدمات در تمام ساعت برای یک هتل وجود دارد. یکی از نکات با اهمیت در نورپردازی عدم استفاده از نورپردازی‌های غیر متعارف هست.

۷- طراحی نما با توجه به کاربری ساختمان

قبل از طراحی نمای ساختمان قطعا از کاربری ساختمان اطلاع پیدا کنید. اینکه ساختمان تجاری، اداری و یا مسکونی هست ؟ اگر کاربری مسکونی هست، ریزفضاهای متفاوت در چه چیدمانی طراحی شده‌اند؟ به‌صورت کلی نمای ساختمان به نحوی طراحی گردد که با یک نگاه، کاربری آن ساختمان پیش‌بینی گردد. وقتی که کاربری را در طراحی درنظر بگیرید قطعاً استفاده از متریال نیز دست‌خوش عوض شدن پیدا می‌نماید.

۸- کارکرد گرایی در طراحی نمای ساختمان

وقتی که کاربری را در طراحی درنظر بگیرید قطعاً استفاده از متریال نیز دست‌خوش عوض شدن پیدا می‌نماید بسیاری از ساختمان‌ها را دیده‌ایم که تنها در جهت زیباسازی نما از ظرفیت‌هایی استفاده می‌نمایند که باعث پرتی در فضای داخلی می‌گردند. ازجمله کسانی که می‌اندیشند با ایجاد یک قوس در بدنه نما دست به کار بزرگی زده‌اند !!! در طراحی نما اهتمام نمایید که بحث فرم و عملکرد را فدای یکدیگر نکرده و در تلفیق مثبت از یکدیگر استفاده نمایید .

۹- توجه به درون گرایی و برونگرایی

در بحث طراحی نما، مبحث توجه به حریم خصوصی و درونگرایی را درنظر بگیرید و از ایجاد نماهای برونگرا که حریم خصوصی اشخاص در منزل را به خطر می‌اندازد اجتناب کنید .

۱۰- استفاده از مصالح با کیفیت و پایدار

نمای یک ساختمان پوسته بصری یک ساختمان هست. ساختمان‌هایی هستند که اسکلت پذیرفتنی و خوبی داشته‌اند اما در اجرای نما از مصالح درجه ۳ و پایین‌تر، منحصراً به علت کم‌کردن هزینه استفاده نمود‌اند. این ساختمان‌ها در آینده در بحث فروش نیز دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. چراکه زیادی از خریداران کیفیت یک ساختمان را طبق پوسته آن ساختمان می‌سنجند و عدم استفاده از مصالح مرغوب در نما را نشانه بی‌کیفیتی کل ساختمان می‌دانند. پیشنهاد ما استفاده از مصالح باکیفیت در طراحی نمای ساختمان و اجرای صحیح آن هست .



تعداد بازدید : 4775

ارسال نظر

ارسال