وال پست، و هدف آن در ساختمان‌سازی چیست؟

  • یکشنبه 12 مرداد 1399 ساعت 15:34

اخبار => اخبار

باشگاه در و پنجره و نما: به‌طورکلی وال پست وظیفه انتقال نیرو از دیوار به فریم ساختمان را دارد که به‌واسطه این انتقال نیرو، دیوار دچار تخریب و آسیب‌دیدگی نخواهد شد.
وال پست، و هدف آن در ساختمان‌سازی چیست؟

 

 

به‌گزارش باشگاه در و پنجره و نما به‌نقل از صما، نیرویی که در این جا از آن نام برده می‌شود، نیروی حاصل از باد یا زلزله می‌باشد.

وال پست چیست؟

یک المان غیرسازه‌ای می‌باشد که اجرا و عدم اجرای آن به‌نظر مهندس طراحی ساختمان بستگی دارد.

اهمیت استفاده ازآنها در عدم آسیب دیدگی قسمت‌های اصلی سازه مانند تیر، ستون و سقف‌ها می‌باشد. استفاده از آن می‌تواند تضمین‌کننده عملکرد مناسب سازه شود.

معرفی انواع وال پست

وال پست به دو دسته وال پست قائم و افقی تقسیم‌بندی می‌شود.

نحوه عملکرد وال پست قائم و افقی به‌گونه‌ای است که باعث ایجاد درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام بخشیدن به دیوار می‌شود.

انواع وال پست از نظر اجرایی به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

از دیگر روش‌های اجرای آن می‌توان به اجرای تسمه دور ستون، اتصال دیوار به ستون به‌واسطه استفاده از میلگرد، مهار دیوار به واسطه تعبیه میلگرد در داخل ستون‌ها، استفاده از میلگرد در کف برای مهار دیوار، مهار دیوار از طریق عبور میلگرد در داخل سوراخ قالب‌ها و اجرای وال پست به‌عنوان جان پناه، اشاره کرد.

نوع اتصال باید به‌گونه‌ای باشد که اجزاء قائم در سقف و کف ساختمان مهار شوند.

به‌این منظور قبل از بتن‌ریزی داخل قالب‌ها، پلیت جایگزین شده و پس از پایان بتن ریزی از پلیت‌ها برای نصب وال پست‌ها استفاده می‌شود.

از دیگر روش‌های جایگزینی پلیت‌ها می‌توان به استفاده از انکر بولت‌ها اشاره کرد.

ویژگی‌ها

وال پست می‌تواند به شکل فلزی یا بتن آرمه باشد.

نمونه فلزی معمولا به شکل پروفیل نبشی، ناودانی و قوطی می‌باشد. وال پست در فواصل و طول‌های مشخص و در جهت یکپارچه عمل نمودن دیوار به کار می‌رود و به صورت یک تیر یا ستون عمل می‌کند و محل قرار گیری آن در انتهای فریم با دهانه بالا و محلی که با دیوار پوشش می‌شود، می‌باشد.

چگونگی اجرای وال پست

اجرای وال پست در قسمت‌های مختلفی هم چون ساختمان بتنی، اسکلت فلزی و بلوک‌های سیمانی صورت می‌گیرد. در ادامه به بیان جزئیات بیش‌تر در مورد هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه اجرا در اسکلت بتنی

در جهت اجرا در اسکلت بتنی ابتدا باید محل قرار گیری و ساخت وال پست، منطبق با نقشه مشخص شود. سپس نسبت به نصب ورق‌های اتصال در کف و سقف اقدام می‌شود. باید توجه داشت که فاصله نصب وال پست در هنگام اجرای دیوار را خالی نگه داشت.

در ادامه و در هنگام ردیف کردن بلوک‌ها در هر دو ردیف باید از یک بست استفاده کرده و دو دیوار مجزا را به یکدیگر متصل کرد.

پس از اتمام ساخت دیوار، از چهار میلگرد استفاده کرده و آن ها را به ورق‌های اجرا شده در کف و سقف جوش می‌دهیم. پس از انجام این کار با استفاده از سیم آرماتوربندی نسبت به اتصال میلگردها به بست‌ها اقدام کرده و دو طرف دیوار را قالب می‌بندیم.

در این مرحله داخل قالب‌ها بتن می‌ریزیم و در پایان پس از باز کردن قالب‌ها وال پستی منطبق بر ضخامت دیوار خواهیم داشت.

نحوه اجرا وال فلزی در بلوک سبک

در اجرای وال پست فلزی در بلوک‌های سبک در ابتدا باید مطابق با نقشه محل ورق‌های اتصال به کف و سقف را بررسی کرده و مکان آن را مشخص کرد. پس از انجام این کار نسبت به نصب ورق‌های اتصال اقدام کرده و وال پست را به ورق‌های پایینی و بالایی جوش می‌دهیم.

سپس در یک طرف بلوک را به‌صورت کامل و در سمت دیگر قسمت وال پست را از داخل بلوک ایجاد نمایید.

نحوه اجرا در اسکلت فلزی

به‌طورکلی می‌توان گفت، نحوه اجرای در اسکلت فلزی به‌گونه‌ای است که وال پست در اسکلت فلزی به‌واسطه جوشکاری، به تیر و ستون متصل می‌شود.

قوانین و ضوابط اجرا

ضوابط اجرا در بند ۷-۵-۳ در آیین نامه ۲۸۰۰ بیان شده است. ضوابط اجرا  با توجه به این بند شامل موارد زیر می باشد:

  • در صورتی که طول دیوار بیش تر از ۶ متر باشد، به اجرای وال پست نیاز می باشد. در برخی از موارد این اندازه ۵ متر نیز عنوان شده است.
  • در صورتی که طول دیوار ۴۰ برابر ضخامت دیوار باشد، نیاز به ساخت وال پست می باشد.
  • آن چه که در این آیین نامه در مورد نوع افقی آمده است، اجرای آن برای دیوار بیش از ۳.۵ متر می باشد.

تعداد بازدید : 1494

ارسال نظر

ارسال